VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt vatten. Klorblockering?  (läst 4181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Grumligt vatten. Klorblockering?
« skrivet: juli 13, 2018, 16:02:48:48 »
Cirkulationen har varit avstängd i 3v medans jag varit bortrest. Lite grönt på botten var allt.
Chockade med 1kg chockklor, ingenting hände fritt klor ökade inte. Upprepade ett dygn senare med 1kg först sedan 1kg till nu gick värdet upp.

Startade roboten och vattnet blev vitt. <dontkn>

Kloret försvann och jag chockade igen idag med 1kg och fick upp det till 10. Vattnet ser likadant ut. Det kommer mycket vitt damm vid backspolning samt i roboten. Jag har absolut inget kalkhaltigt vatten

Nu har jag köpt Scuba II och mäter följande:
Fritt klor 3,5
Totalt klor 3,8
pH 7,3
Alk 94
CyA 3

38m3 utomhuspool utan pooltak

Vad göra?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2018, 17:37:34:34 »
Kan det vita vara döda alger?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2018, 17:40:29:29 »
Det kan det säkert vara och jag hoppas att det är så. I så fall är der väl bara att låta flockningen göra sitt jobb. Men Cya och totalt klor oroar mig ändå....
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2018, 17:43:59:59 »
Varför då? Du har ju bara 0.3 bundet klor så chockningen har ju gått bra. Cya är för att minska klorförbrukningen, den kommer tyvärr stiga med tiden över det du vill ha om du använder puckar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2018, 19:03:49:49 »
Ok. Jag läste nämligen nåonstans att total klor inte får överstiga halva värdet av fritt klor för då riskerar man klorblockering. Men tolkar jag dig rätt så är det bra vörden och bara att vänta på att flockningen gör sitt?

Eller skall jag rent av chocka mer när det sjunker så länga det är vitt?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2018, 19:46:45:45 »
Är verkligen ph på den nivå du mätt? Du har haft i mer chockklor än vad jag använt på 6 år, totalt. Du borde ha ett väldigt högt ph nu vilket också skulle förklara det vita.

Om du tar vatten och späder ut det med hälften och kanske en gång till, vad mäter du då med scuban? Jag undrar om du inte är en bit utanför mätområdet...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2018, 20:45:20:20 »
Om dina värden stämmer så kan du ju omöjligt ha klorblockering - klorblockering utlöses av för hög halt av cyanursyra,  ditt värde är ju jättelågt och helt ofarligt.

Troligtvis har du fått en hel del alger i poolen under stoppet. Sedan har du nu med chockkloret dödat algerna. Men algerna dör visserligen, men de finns ju ändå kvar i vattnet. Nu måste cirkulationen och filtret få göra sitt jobb och filtrera bort de döda algerna ur ditt vatten. Troligtvis har du klart vatten om ett par dagar eller så - eventuellt får du dessemellan backspola i fall filtret sätts igen av alla döda alger som det skall ta hand om. Kemiskt sett är ju ditt vatten helt badbart, förutsatt då att dina värden är korrekt mätta.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2018, 21:57:27:27 »
Ok. Jag läste nämligen nåonstans att total klor inte får överstiga halva värdet av fritt klor för då riskerar man klorblockering. Men tolkar jag dig rätt så är det bra vörden och bara att vänta på att flockningen gör sitt?

Du har missförstått. Du ska inte ha mer bundet klor än hälften av fritt klor. Totalt klor minus fritt klor = bundet klor.

Klorblockering får du av höga halter av cyanursyra, då "binder" den det fria kloret så att det inte kan verka, oavsett hur hög halt av fritt klor du har.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2018, 01:31:40:40 »
Ok. Vi får se hur det ser ut imorgon. Det är redan bättre, kan se hela stegen nu förut såg jag bara översta steget.

Jag tror att pH stämmer för  jag har mätt kontinuerligt även med stickor och har kunnat följa hur det stigit från väldigt lågt till där det är nu.

Blandar jag med hälften kranvatten (samma temperatur) så blir det 6,8 ca

Jag ser dock att fritt klor är nere på 0 igen. Skall jag chocka mer tro?

« Senast ändrad: juli 14, 2018, 01:42:14:14 av zek »
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2018, 09:25:49:49 »
....hmm... så om du tar en liter ph 7,3 poolvatten och häller i 5 dl kranvatten (ph garanterat över 7,3 om det är kommunalt vatten) så får du ett ph på 6,8.

Det betyder för mig att något är fel. Vill int eleda dig in på villovägar men logiken stämmer inte.

Klor: jsg skulle nog vänta. Du har redan haft i sjuka mängder klor i vattnet........och därför tror jsg också att det är något knas med ph - man kan inte ha i så mycket klor utan att ph stiger kraftigt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #10 skrivet: juli 14, 2018, 09:28:11:11 »
Vad är det för granulat chockklor  du använder som föreskriver 1kg granulat vid chock? Jag använder ett par deciliter.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #11 skrivet: juli 14, 2018, 10:04:07:07 »
Egen brunn med lågt pH varierar beroende på jur mycket som srrömmar genom det pH höjande filtret. Normalt 7,1 men när jag fyller i poolen och kontinuerligt tappar vilket jag gjorde igår så ligger det på ca 6,5.

Jag kör med Nitor chockklor och det föreskriver inga spdana mängder. Men problemet har varit både vid uppstart de senaste åren samt nu efter semestern att när jag fyllt på enl instruktion ca 450g så händer ingenting. Jag fick tipset att dubbla dosen eftersom jag antagligen har så mycker alger etc i vattnet. Efter en dubbling dvs ca 1kg så har det alltid gått upp. Men som sagt denna gången hjälpte inte ens det. Kanske beroende av stark sol/hög temp/öppen pool vilket inte är fallet vid vanlig uppstart.

Jag har även genom åren haft olika mätinstriment stickor etc för att utesluta mätfel.
« Senast ändrad: juli 14, 2018, 10:10:13:13 av zek »
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #12 skrivet: juli 14, 2018, 13:14:55:55 »
Ser MYCkET bättre ut idag även om det fortfarande är lite grumligt.
Backapolade ur massor med vitt ich flockade på nytt

Gjorde nya pHmätningar idag.
Frågan är hur mycket man skall lite på tiondelar på ett instrument som Scuba.
Pool 7,2
Kran 7,0
Kran 50% Pool 50% 7,3
Kran 70% Pool 30% 7,2
Kran 85% Pool 15% 7,1

Fritt klor 1,8
Totalt klor 2,4
CyA 6
« Senast ändrad: juli 14, 2018, 13:20:03:03 av zek »
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #13 skrivet: juli 14, 2018, 13:34:16:16 »
Ok då låter det hela rimligare.

Jag tror du ska lita på scuban sålänge du följer mätproceduren. Klor och ph mäter den exakt.

Jag skulle nog vänta lite till.....
« Senast ändrad: juli 14, 2018, 16:24:21:21 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #14 skrivet: juli 14, 2018, 13:47:43:43 »
Det låter ju fint. Tack för att ni engagerar er så  O0

Vad skall man säga om att cyan har dubblats sedan igår och även det bundna kloret?

Ser förövrigt ut att bli bra snart. Igår såg man inte roboten
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #15 skrivet: juli 14, 2018, 16:27:01:01 »
Det är naturligt att det bundna reducerade kloret ökar när fritt klor förbrukas (reduceras). Jag skulle dock vänta ytterligare ett par dagar för att se vad filtreringen åstadkommer. Backspola när du känner ett markant minskat flöde i inloppen. Med så mycket klor kan det omöjligen vara så mycket som lever i det där vattnet.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad zek

SV: Grumligt vatten. Klorblockering?
« Svar #16 skrivet: juli 15, 2018, 08:42:10:10 »
Tack för tipsen. Nu är vattnet kristallklart sedan igår kväll. Dock väldigt lågt fritt klor men jag cäntar ut denna dagen innan jag justerar det.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan