Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byta sargen på palmyra?  (läst 3373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thesmurfen

Byta sargen på palmyra?
« skrivet: mars 22, 2012, 11:59:22:22 »
Så då mina vänner. Inom kort startar jag upp en byggtråd angående vårt poolbygge som snart ska sätta fart..Har ett par frågor bara som jag hoppas ni kan ge mig svar på..

Poolsargen är tydligen av plåt. Kan man byta ut den mot trä?

Vi kommer ha vår pool sticka upp ca 1m och sen ska den kläs in i trä. Tanken är att vi ska kunna sitta lite på kanterna runt poolen om man inte hela tiden vill bada men ändå behöver sitta där för att passa barnen (som vi med all säkerhet inte kommer få upp på hela sommaren)

Jag har sett många som byggt in sina pooler i altaner osv men hur gör man med sargen? Jag vill verkligen inte ha en vit plåtsarg utan vill få allt att smälta in i träbeklädnaden.

Nån som har tips?
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Poolgiganten

Utloggad x man

SV: Byta sargen på palmyra?
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2012, 13:00:13:13 »
Jag har en oval Palmyra och jag ersatte helt enkelt sargen med tryck virke 170x45 som jag gerade och skruvade fast med ankarskruv underifrån i de befintliga beslagen som plåtsargen ska skruvas i.
Ett tips är att mäta upp alla bitar och sedan lägga dessa på plats för att sedan dra några trallskruv i sidan för att fästa ihop hela sargen och sedan skruva fast hela sargen underifrån.

Du kan sen behandla sargen med neutral olja eller olja med pigment om du vill att den ska bryta av mot ditt trädäck.

Blev kalas för mig, lycka till!

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad thesmurfen

SV: Byta sargen på palmyra?
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2012, 15:17:45:45 »
Men guuu va bra det lät! Vi kommer kopiera;)

Tack för hjälpen :D
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Byta sargen på palmyra?
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2012, 22:16:16:16 »
Jag har en oval Palmyra och jag ersatte helt enkelt sargen med tryck virke 170x45 som jag gerade och skruvade fast med ankarskruv underifrån i de befintliga beslagen som plåtsargen ska skruvas i.
Ett tips är att mäta upp alla bitar och sedan lägga dessa på plats för att sedan dra några trallskruv i sidan för att fästa ihop hela sargen och sedan skruva fast hela sargen underifrån.

Du kan sen behandla sargen med neutral olja eller olja med pigment om du vill att den ska bryta av mot ditt trädäck.

Blev kalas för mig, lycka till!

//Janne

Har du möjlighet att lägga upp en bild på din konstruktion. Låter mycket intressant.
Med vänlig hälsning, Patrik
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad thesmurfen

SV: Byta sargen på palmyra?
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2012, 23:38:52:52 »
Jag har lite bilder på vår sarg i min byggtråd på vår sarg...blev galet bra!

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.msg57176#msg57176

Vi använde oss dock av 195x45 brädor som hyvlades ner till 30mm..Sen spände vi upp ett snöre som var lika långt som poolens radie och ritade dit rundeln på brädorna..Kapade upp sektionerna och så använde vi oss av spillbitarna som vi skruvade fast underifrån..då var ju rundningen rätt så det enda vi gjorde var att smalna av dem så de fick plats under sargen..
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan