VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?  (läst 20903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbelu

Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« skrivet: januari 13, 2012, 11:09:23:23 »
Hej!

Vi kommer bygga nu, 8x4m, under våren och jag har försökt läsa på så mycket jag bara kan (det är ju en djungel).  Det som det lutar åt är 1)Murad leca eller thermopool med platssvetsad 1,5 mm liner  2) Glasfiberpool från någon av de kvalitativa leverenatörerana såsom Polyfaser. 

Jag bor i Skanör-Falsterbo där vi har mycket högt grundvatten (80-90 cm ner).  Givetvis är förarbeten A och 0 och vi kommer behöva grundvattensänka under någon veckas tid under själva byggnationen. Också viktigt med en bra dräneringsanordning.  Nu till dilemmat: En del poolbyggare hävdar bestämt att murad pool är det klart bästa vid de förhållandena jag har och säger att en glasfiberpool riskerar att spricka och att garantierna inte täcker sprickor pga rörelser i marken...Andra säger att glasfiber är klart bäst (förutsatt att du inte väljer någon skitvariant) för att en murad pool med liner riskerar att röra sig och linern släppa....!   Smått irriterande att det finns två så tydliga läger där man kritiserar på den andra metoden.   Synpunkter mottages tacksamt!

Tobias ???

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2012, 11:45:09:09 »
Varför inte överväga ett tredje alternativ, en PP-pool. Eftersom en PP-pool är gjord av termoplast och inte härdplast som en glasfiberpool, bör den klara markrörelser bättre då den är mer flexibel.

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Tobbelu

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2012, 13:26:40:40 »
Jag är lite skeptiskt till den här tjeckiska plasten.....det har trots allt inte funnits på den svenska markanden i så många år?! En högkvalitativ glasfiberpool från Riviera eller Polyfaser känns mer beprövat..

Utloggad swanthe

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2012, 14:37:48:48 »
Har du övervägt att höja poolen så att den bara är nedgrävd ca 50-60cm?
Jag tror att hur mycket du än isolerar (nästan) och oavsett matrial kommer du få pumpa vatten som en galning för att hålla temperaturen i poolen.
Jag hade väl inte direkt högt grundvatten, bara ca 10-15cm över poolbotten, men ändå såpass att min dräneringspump får jobba med jämna mellanrum för att hålla undan. I efterhand (eftersom det alltid är lätt att vara efterklok) har jag funderat på om det inte skulle varit lättare att höja poolen en bit, om inte bara för att slippa ha en pump som kör igång då och då.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad gosta

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2012, 19:17:48:48 »
Hej!

Vi kommer bygga nu, 8x4m, under våren och jag har försökt läsa på så mycket jag bara kan (det är ju en djungel).  Det som det lutar åt är 1)Murad leca eller thermopool med platssvetsad 1,5 mm liner  2) Glasfiberpool från någon av de kvalitativa leverenatörerana såsom Polyfaser. 

Jag bor i Skanör-Falsterbo där vi har mycket högt grundvatten (80-90 cm ner).  Givetvis är förarbeten A och 0 och vi kommer behöva grundvattensänka under någon veckas tid under själva byggnationen. Också viktigt med en bra dräneringsanordning.  Nu till dilemmat: En del poolbyggare hävdar bestämt att murad pool är det klart bästa vid de förhållandena jag har och säger att en glasfiberpool riskerar att spricka och att garantierna inte täcker sprickor pga rörelser i marken...Andra säger att glasfiber är klart bäst (förutsatt att du inte väljer någon skitvariant) för att en murad pool med liner riskerar att röra sig och linern släppa....!   Smått irriterande att det finns två så tydliga läger där man kritiserar på den andra metoden.   Synpunkter mottages tacksamt!

Tobias ???

Jag tror det viktigaste i ditt fall är att välja en pooleverantör som leverar och monterar en pool av kvalitet och sedan skriftligen ger dej garantier för att han står för de kostnader som kan uppkomma om poolen och hans montering inte håller den utlovade kvaliten. Det finns alltför många oseriösa företagare i branschen som inte förstår att de säljer en komplex produkt och som vid problem sedan försöker finna, en för dem billigaste möjliga lösning där man lägger över sitt ansvar på kunden.

Utloggad MathiasS

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2012, 20:15:40:40 »
Utan att ha någon egen praktisk erfarenhet av olika pooltyper skulle jag vilja ifrågasätta riktigheten i att olika pooltyper är mer eller mindre lämpliga i detta fall.

Hur man än bygger och vad man än bygger, hus eller pool, så måste vattnet bort.      Jag föreslår därför att problemet inte handlar om att välja rätt pooltyp utan att hitta rätt metod för att dränera marken på ett bra sätt (och sedan göra det på rätt sätt).

När det är gjort kan du välja poolkonstruktion fritt efter övriga krav och önskemål.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tobbelu

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2012, 10:22:49:49 »
Tack för svaren. Jag har en känsla av att det är mycket som Mathias säger; förarbetet är det viktigaste och sedan att se till att det är en ordentlig dräneringsanordning som står där...Men iom att mina förutsättningar är som dom är så känns det som att det är viktigt att gå på kvalitet i det här läget, även om det då får kosta någon krona extra ;)

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2012, 22:20:06:06 »
Utan att ha någon egen praktisk erfarenhet av olika pooltyper skulle jag vilja ifrågasätta riktigheten i att olika pooltyper är mer eller mindre lämpliga i detta fall.

Hur man än bygger och vad man än bygger, hus eller pool, så måste vattnet bort.      Jag föreslår därför att problemet inte handlar om att välja rätt pooltyp utan att hitta rätt metod för att dränera marken på ett bra sätt (och sedan göra det på rätt sätt).

När det är gjort kan du välja poolkonstruktion fritt efter övriga krav och önskemål.


Helt rätt Mathias, vattnet ska bort. En pool kan flyta även om det inte frusit i marken.
Dränering är A och O.
Det man inte ska snåla in på är naturligt vis dräneringsanordningen, gärna med en nivåvakt så att man blir larmad om pumpen skulle lägga av.

Henry

Utloggad MathiasS

SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #8 skrivet: januari 15, 2012, 23:04:57:57 »
En ordentlig dräneringlösning behöver inte vara dyr. Istället för att köpa en skitdyr pump använder jag en billig dränkbar pump från Bahaus (för där har man 5 års garanti) och sedan en extern styrning till den för att slippa flotören:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-547-93&toc=19679
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Mycket högt grundvatten - vilken pooltyp är bäst..?
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2012, 10:38:39:39 »
Som tidigare beskriver så är det bästa att försöka lösa grundvattnet först, sedan så är mitt tips att inte välja en pool som är gjuten i en hel enhet typ glasfiber pp & liknande för då är risken att man lyfter hela poolen.

En ansvarig för ett av Sveriges större byggföretag hade samma problem och la ner mycket resurser för att se vilken pooltyp som skulle passa hans förutsättningar bäst.
De kom fram till en betonglösning där man gör en mycket större platta än pool eller en "vanlig" linerpool av ett beståendematertial med betongplatta.
Denna kunden valde en polyetenpool med liner men la självklart ner mycket energi på att bli av med grundvatten framförallt för att inte energikostnaderna ska rusa i höjden.

MVH
Jonas West

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan