Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp mig konstruera ett lock  (läst 18290 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
Hjälp mig konstruera ett lock
« skrivet: maj 03, 2011, 14:46:53:53 »

Hej forumfolk :)

Jag har en ide och ett dilemma.

Som man kan se på profilbilden har jag sänkt ner badtunnan i altanen och i vintras gjorde jag ett isolerat lock i
tryckat virke och 10 cm cellplast detta har funkat ganska bra, jag har haft 2 hjul baktill som jag spärrar i ett läge när jag
vill dra av locket och sen har jag lagt andra sidan på en rullvagn och dragit av locket. problemet med denna konstruktion
är att min fru inte orkar få upp hjulen samt ganska tungt att hantera.

Nu till min nya ide! jag vill ha samma typ av konstruktion fast med ett glaslock (min ide 6mm härdat glas) och en ram runt om
av aluminium eller trä det beror på. Denna konstruktion blir inte så mycket lättare med snyggt :)
hur gör jag? jag vil ju att glaset sluter tätt för att få en lufttät försegling sen vill jag att det ska va lätt att dra av.
Har funderat på 4 hjul och kanske nedsänkningar i altanen men det kan va svårt om locket fryser fast lite på vintern.
skulle finnas några hjul eller upphängningar som gjorde att man på ett lätt sätt kunde hissa locket ett par cm och sedan dra av.
Hoppas det finns någon vänlig själ som kan komma på någon bra lösning.

 







 














Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2011, 16:41:48:48 »
Är lite tveksam till om 6mm härdat glas är rätt val. Vad händer om någon sätter sig eller ramlar på glaset? Jag skulle tro att du bör ha ett glas som är laminerat och härdat för att det ska hålla. Men kolla med glasmästaren, han vet vad som funkar och hur mycket det kommer att väga (för det blir tungt).

När det gäller att få det av och på baljan så kan vanliga fast hjul av lite större variant fungera. Som "lyft" kan du kanske använda hissdelen till stödhjulet på en släpvagn. Med tre stöttor så blir det inte lika viktigt vilken man höjer först.

Utloggad Erica

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2011, 23:32:17:17 »
Kanske en konstruktion med ett stabilt gångjärn i ena ändan på ramen skulle fungera ? Då kan man fälla upp det när man badar och den vikt man behöver lyfta blir ju bara hälften av lockets totala vikt. Vill man göra det enklare ändå att få upp kan man ju ha eb stolpe bakom gångjärnet (fungerar då ocså som stopp för locket) och någon slags liten winsch at dra upp det med ?

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2011, 08:05:02:02 »

Kollade med Glasmästaren 6-8 mm skulle hålla för rätt mycket tyvärr blev det dyrt 6-8 tusen att göra en skiva så nu kollar jag på blocket
efter färdiga glaspartier. tex en som jag hittade hade 6mm glas 11mm spalt med argongas och sedan 9mm glas med mått ca 220 x 110 skulle
också funka, kostar mellan 500-1000kr.

Är tacksam för era idéer, har funderat på släpvagns stödhjul men det står upp en del..

gångjärn är också bra ska fundera vidare på det.. vill helst kunna få bort locket helt.

 

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #4 skrivet: maj 04, 2011, 09:02:23:23 »
Som jag ser det så har du en lösning och två problem ;)

Lösningen är ett lock som står på någon form av fasta hjul.

Problem nummer ett är att kunna täta mot sargen så att inte värmen "smiter ut". Problem nummer två blir en följd av ettan då det problemet kräver tätning och därmed fysisk kontakt mellan poolen och locket.

Om vi bryter ner problemen så kan ettan elimineras med en flexibel lösning. Tätningen skulle helt enkelt kunna vara en slang som fylls med luft för att täta mellan glas och sarg. Vad slangen ska tillverkas av kan bli lite svårare. Min första tanke var att använda cykelslang som kapas och skarvas till en stor ring. Att fylla ringen med luft är i sig inget problem då det säkerligen går att använa en större cykelpump eller en liten kompressor.


Medans jag skriver så dyker en annan ide upp. Om du med lite precision kan säkerställa att avsåndet mellan sarg och lock bara är någon centimeter så måste det enklaste vara att använda luftgummihjul. När locket ska flyttas så fyller du däcken med luft och när det ska ligga tätt mot sargen tömmer du dom. Med tre hjul anstränger inte lyftet glaset med någon vridande rörelse

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2011, 15:48:17:17 »

Ja det är inte så lätt det här..

har kollat runt lite och kanske skippar glas pga om man ramlar, tappar locket osv plus att det är tungt.

Surfade runt lite och såg att det fanns glasklar polykarbonat det verkar inte så tungt men flexibel och stryktålig. man kanske skulle kunna ha en sån skiva.  storlek  3050x2050 i tjocklek 2,3,4,5,6,8 mm
   

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #6 skrivet: maj 05, 2011, 12:59:03:03 »

Ja det är inte så lätt det här..

har kollat runt lite och kanske skippar glas pga om man ramlar, tappar locket osv plus att det är tungt.

Surfade runt lite och såg att det fanns glasklar polykarbonat det verkar inte så tungt men flexibel och stryktålig. man kanske skulle kunna ha en sån skiva.  storlek  3050x2050 i tjocklek 2,3,4,5,6,8 mm
   

Tänk på att polykarbonat motstår repor betydligt sämre än glas. Det finns en variant som kallas för polykarbonat Hard Coated HC, reptålig polykarbonat som är rätt bra mot repor.

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2011, 21:35:38:38 »

Tror nog också att det behövs en specialbehandlad.. såg tyvärr att polykarbonat kunde gulna efter några år
att plexiglas va bättre. det finns en hel del att välja på. funderar på att kanske bara göra en typ 40 cm rimpa längs med poolen så kan jag bygga det ifrån mitt befinliga lock hmm funderingarna fortsätter.

Utloggad utopiazz

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2011, 00:11:06:06 »
Plexiglas är skörare än PC

Utloggad nolsson

SV: Hjälp mig konstruera ett lock
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2011, 02:38:47:47 »
jag har en tunna på 2,5x2,4 m. Jag kommer göra en konstruktion med impregnerat trä 95x28 (som ram) och 100 tjock frigolit i sektioner som är 2,4x0,6 m långa som man lyfter bort. Jag ska ha 37 grader året runt med elvärmare, sa jag vill ha bra isolering. Sen ska jag plasta in det hela med glasfiber.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan