CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)  (läst 16232 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wolffi

Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« skrivet: augusti 24, 2006, 15:52:21:21 »
Kopplade min dräneringsbrunn till dagvattenledningen med hjälp av en dränkbar pump. Inte helt lätt, det tog mig 2 hela dagar att få rättsida på det. Pumpens flotör var för lång och den fastnade lätt och då gjorde den ingen nytta. Pemslangen är också stuv och den ville vrida pumpen till ett konstigt läge. Så ett tips till alla er som funderar att pumpa upp vattnet. Köp en pump med en riktigt kort flotörslang. Bild kommer snart

Poolgiganten

Utloggad Nisse

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2006, 17:25:15:15 »
Köp en pump med inbyggd flotör mvh Nisse

Utloggad wolffi

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2006, 17:44:45:45 »
Tack för tipset
Det är bra att vara efterklok. Jag hade faktiskt ingen anning att det fanns dom med inbyggd flotör

Utloggad wolffi

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2006, 19:55:00:00 »
Är det någon som har en länk till någon dränkbar pump med inbyggd flotör?
Här kommer mina bilder
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 03:24:58:58 av wolffi »

Utloggad suezen

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2006, 15:20:32:32 »
Skulle också vilja ha tag i en dränkbar pump med inbyggd nivåvakt, någon som vet var man kan få tag i en för rimliga pengar?

Mvh
Anders

Utloggad Nisse

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2006, 16:13:35:35 »
Ja sitter på jobbet och kommer inte ihåg vad min pump heter
men jag köpte den hos en rör firma kostade ca 1500 men då tål den skitigt vatten
ska försöka  kolla när jag kommer hem i kväll vad den heter annars dröjer det en vecka
ska på semester imorrn  O0  mvh Nisse

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2006, 22:36:53:53 »
Clas har slike pumper, billige, gode nok <dontkn>

Utloggad Nisse

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2006, 00:29:29:29 »
http://www.aer.co.uk/acatalog/ABS_sub_pump.html

ABS Robusta heter våran pump mvh Nisse

Utloggad wolffi

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2006, 21:03:25:25 »
tackar

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #9 skrivet: september 11, 2006, 15:43:12:12 »
Stog på Jula igår och tittade på pumpar men vet inte hur de står sig i förhållande till andra på marknaden. De brukar vara rätt konkurrenskraftiga...

Jag var inte så smart att jag satte ned ett brett rör i stenkistan utan bara ett 110 mm, men skulle det behövas hade de en pump som gick ned i det också :-X
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad wolffi

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #10 skrivet: september 11, 2006, 23:37:37:37 »
Här är en skiss som Bidd här på poolforum gjort åt mig. Den visar hur jag gjort och det fungerar utmärkt  O0. Har testkört systemet några gånger nu. Pumpen jag använder nu kommer från Jula. Men om jag hade fått välja nu efter infon jag fått hade jag valt en pump med inbyggd flotör och det har inte Jula i sitt sortiment
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 03:24:36:36 av wolffi »

Utloggad henkeblom

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #11 skrivet: november 28, 2006, 08:05:05:05 »
Det här med brunnar förbryllar mig lite.
Måste man ha en brunn eller räcker det med att ha dräneringsrör som man kopplar direkt på dagvattnet?
Dom som har brunn har dom mycket vatten i sin mark eller vafför brunn?

Undrande Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #12 skrivet: november 28, 2006, 08:13:36:36 »
Brunn använder du när du ditt utlopp för dagvatten ligger högre än botten på poolen. Dvs du riskerar att få vatten stående på utsidan av poolen. Det bästa sättet att lösa det på är att anlägga en pumpbrunn och mekaniskt lyfta vattnet upp så att det kan forslas bort via dagvattenledningarna.
Hoppas detta hjälper dig i dina funderingar.
M v h   Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad henkeblom

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #13 skrivet: november 29, 2006, 06:27:05:05 »
aha..då förstår jag..det problemet har inte jag, va bra för mig :D
Då slapp man massa jobb för en gång skull...
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #14 skrivet: november 29, 2006, 09:34:48:48 »
Måste komma med ett inlägg i debatten.

Vatten från pool räknas som förorenat vatten och får inte släppas ut vare sig på marken eller i dagvattenledningarna.
Det får inte heller infiltreras om nu någon har tänkt så.
Det skall kopplas till avloppsledningen och inget annat!
Man får heller inte blanda ihop dränvatten med dagvatten och spillvatten. Vissa kommuner tillåter inte att man kopplar dräneringen till spillvattnet medan andra kräver det.
Stuprörsvatten är dagvatten och skall kopplas till dagvattenledningen. I många kommuner kräver man idag LOD. dvs. lokalt omhändertagande av dagvatten.Man har inga dagvattenledningar och man får inte släppa ut sitt dagvatten på grannens tomt även om det råkar vara kommunen.
Detta har jag kollat med kommunen och jag tror inte det skiljer sig från kommun till kommun.
Därmed faller alla skisser och beräkningar som är gjorda på denna tråd och som Sverker säger "platsar i soptunnan"!
Ord och inga visor!
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Calle Anka

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #15 skrivet: november 29, 2006, 10:52:20:20 »
Inte räknas väl dräneringsvatten som förorenat vatten direkt? Kan väl inte bli renare? Filtreras via grus och sand ju. Vi har kopplat detta till dagvatten liksom de flesta andra....dagvattnet leds sedan ut till en bäck i närheten. Allt enligt kommunens OK. Talade just om detta vid sökande av bygglov.

Ett värre problem är alla människor som tvättar sina bilar vid garaget? Avfettningsmedel, schampo etc rakt ut i naturen. Vem bryr sig om detta? Inte kommunerna i alla fall.

Klorerat vatten är mindre bra att släppa ut i naturen men dock ingen miljökatastrof. Annars skulle ju inte klor tillåtas i utomhusbassänger. Alltid kommer det en klor på gräs etc.

Tror faktiskt de flesta brunnar går på dagvattnet.

Har en brunn med pump + inbyggd flottör. Köptes på Ahlsell för ca 2 000 kr. Köp ingen dålig kvalitet....skall ju hålla ett par år. En styv PEM slang bör läggas på mark ett par dagar utrullad för att minska den effekt som beskrivs ovan. Med fördel monteras detta den varma årstiden.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #16 skrivet: november 29, 2006, 15:30:10:10 »
Enligt Va-verket på kommunen så får man inte släppa ut klorerat vatten i dagvattnet!
Detta räknas som förorenat vatten.
Vad gäller dräneringsvatten är det som jag sagt att vissa kommuner säger att man skall koppla det på spillvattnet och andra på dagvattnet om sådant finns.
Men... i de flesta fall ligger dränerings lägsta punkt i regel så lågt att man inte kan koppla in den på dagvattnet som ju ligger över dagvattnet. Därför tillåter man att dräneringen kopplas på spillen.
Vad gäller simhallar så måste de ha sitt backspolningssystem kopplat till spillvattenledningen annars blir det inte godkänt vid slutbesiktningen. O0
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad henkeblom

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #17 skrivet: november 30, 2006, 06:39:26:26 »
Va bra att man fick ta ut det i avloppet iaf...För det är precis min plan.

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad wolffi

SV: Vad jobbigt (drännering till dagvatten)
« Svar #18 skrivet: januari 07, 2007, 03:21:50:50 »
Jag vet att det är så som du säger Ello. Men jag vet också poolägare som släpper vattnet rakt ut på tomten också. Jag gjorde såhär eftersom det var dom förutsättningar som jag hade på min tomt. Sen så är den där Sverker lite väl glad att kasta saker ner i tunnan. Undrar hur mycket den rymmer  <hmm>
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 03:35:20:20 av wolffi »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag