VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage värmeväxlare på insidan?  (läst 857 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EinarJ

Läckage värmeväxlare på insidan?
« skrivet: augusti 03, 2023, 11:41:24:24 »
Hej!
Vi har en folkpool 4*8m, saltvatten med klorinator, som värms via bergvärmepump i huset samt poolvärmeväxlare (Max Flo titanium) vilket tidigare har fungerat fint.  Bergvärmepumpens garanti har precis gått ut.
Nu har Bergvärmepumpen (Thermia Diplomat Inverter) gått sönder och kondensorn har bytts, men efter bytet gick de sönder nästan omedelbart igen. Pumpteknikern misstänker då tydligen att poolvärmeväxlaren har gått sönder/börjat läcka inuti och detta har lett till att ”pool-vatten” in i husets cirkulation och lett till att kondensorn i bervärmepumpen har gått sönder då de ej tål poolvattnet.
Han gjorde ett lite otydligt trycktest av poolvärmeväxlaren som enligt honom tydde på läckage. Jag fick dock ej intrycket av att han var särskilt säker på sin sak. Min fråga är; har någon varit med om liknande problem och vet någon hur man säkert kan säga om det faktiskt är poolvärmeväxlaren som läcker och kontaminerar "husvattnet" med poolvattnet?

Till saken hör ju att om det faktiskt är poolvärmeväxlaren så täcks det ej av hemförsäkringen och firman som nyligen installerade bergvärmepumpen tar heller inget ansvar för att det direkt gick sönder igen.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckage värmeväxlare på insidan?
« Svar #1 skrivet: augusti 04, 2023, 10:17:51:51 »
Enligt Pahlén så ska värmeväxlaren tåla 10 bar. I beskrivningen av BVP står att den tål max 3 bar. Där står också att systemtrycket ska kontrolleras två gånger per år. Ett vanligt systemtryck är 1,5 bar. Pahléns värmeväxlare är tillverkad av titan för att tåla salt och klor i vattnet. Pahlén är kända för att hålla hög kvalité men fabrikationsfel kan ju hända alla.

Jag skulle provtrycka värmeväxlaren för att veta säkert om den är tät eller inte. Normalt testar man med lite högre tryck än vad en komponent är specificerad att tåla men här skulle jag nöja mig med 10 bar. Jag råkar äga en provtryckningsapparat som är inskaffad för att testa vårt radiatorsystem. Den kostade runt 2kSEK. Man måste vara försiktig, min provtryckare kan ge upp till 30 bar med en enkel handpump, det spränger det mesta. Troligen går det att plocka ihop något enklare med en tryckmätare och en uppsättning adaptrar och använda trycket i tappvattnet. Trycket man har i tappvattnet varierar men kan vara upp till ca 10 bar.  Det behövs då en ventil för att stänga av vid lämpligt tryck och sedan avvakta ett par timmar och kontrollera eventuellt läckage och fallande tryck.

Ett enklare alternativ är att fråga reparatören hur hans provtryckning gick till. Vilket tryck användes? Hur konstaterades att det var fel i poolvärmeväxlaren?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag