VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Rengöring av spabad  (läst 884 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 9004Lian

Rengöring av spabad
« skrivet: juli 04, 2022, 22:05:16:16 »
Hej!

Jag har ett MS-spa CMO069.

Jag köpte det av svärfar då vi som badat i det fått röda prickar och ömmande fötter. Spa-badet är troligtvis bristfälligt kemiskt behandlat. Läser man om det verkar det vara drabbar av pseudomonasbakterier?

Jag behöver desinficera badet och behandla vattnet kemiskt, hur går jag bäst tillväga?

Har inhandlat:
-chockklor granulat
-spa pipecleaner
-pH+ pH- och alka upp

Min tanke är att rengöra hela insidan med klorin, fylla med vatten och chockbehandla med klor, låta stå över natten och behandla med pipecleaner innan jag tömmer vattnet.

Sedan fylla med vatten och chockbehandla med klor igen.

Är jag fel ute? Vad borde jag tänka på?

Badet rymmer 930liter. Vilka mängder chockklor bör jag bruka för att nå önskat klorvärde? Vilket värde ska jag sträva efter?

Tacksam för svar då jag är helt grön i detta.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rengöring av spabad
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2022, 09:19:18:18 »
Vårt bad är dubbelt så stort och jag brukar sätta i en matsked klor för att chocka, försök komma till ca 10 ppm innan du kör pipecleenern.
När du fyller på med "badvatten" så brukar jag sätta in lite kalk, mellan 1/2 och 1 dl, samma mängd alka upp, lite pH plus också, och så 1-2 matskedar klorgranulat.
När du fått vattnet klart, använd klor med CYA tills du når 10-30 ppm CYA, sedan går du över till CYA-fritt klor och försöker hålla ca 3 ppm fritt klor.
Hamnar kloret ned mot noll, klorera så du får minst 5 ppm.

Min erfarenhet är att badet klarar någon dag med 0-klor mycket bättre om man har låg CYA-halt, det blir inte alls lika snabbt grumligt som det blir om man låter CYA bli högt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 9004Lian

SV: Rengöring av spabad
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2022, 11:05:39:39 »
Okej, tack för bra svar!

Badet är tomt i nuläget. Planen är att fylla upp det i helgen för att desinficera med klor. Sedan tömma och fylla på med "badvatten" sen. Då använder jag din metod som du beskriver.

Uppskattningsvis hur mycket klor (g/dl) ska jag använda till 930 liter för att komma upp till en bra desinficeringsnivå?

Behöver jag hälla i något annat än klor vid den första desinficeringen?

Hur länge behöver jag ha en så hög klorhalt, över natten? Kan jag ha lock på?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Rengöring av spabad
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2022, 07:44:27:27 »
Det brukar ju stå på burkarna vad som behövs när man byter vatten, men det är inte så kinkigt i ett spabad, tillsätt kloret och mät efter en timma eller så, då vet du vad det blir.
Du kan nog sätta i en matsked direkt och se var du hamnar, i helt nytt vatten brukar kloret förbrukas rätt snabbt, finns mycket skit i kommunvattnet som kloret kan reagera med.

Jag trodde du skulle köra pipecleaner innan du fyllde på "badvattnet", slutat ut det?

Om du ändå skall byta vatten en gång så är det ju egentligen bara pipecleanern som behöver köras först, men å andra sidan kostar det ju bara typ en krona att klorera också, så det kanske är lika bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 9004Lian

SV: Rengöring av spabad
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2022, 07:50:27:27 »
Okej, kanon!

Jo, jag tänkte köra med pipecleaner också!

Tack för hjälpen!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan