VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur fixa övergång från Intex till mer normal standardmått 38 eller 50?  (läst 10210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeanie

Hej poolexperter
 
Vi har en Intex ram pool och nyinköpt VP men kan inte koppla ihop det. Har lyckats få övergångar från 50 mm (VP) till 38 mm (intex prylarna har ung. den dimensionen vad jag förstår).

Har provat med en 2-tums gängkoppling för att kunna göra en övergång till 38, det var nära men passade inte helt hundra.

Någon som vet om det finns en övergång mellan Intex skruvanslutning till ett mer "normalt" standardmått 38 eller 50 mm?

Eller finns det andra lösningar på det här problemet? Vi och Pågen är väl inte de första med detta delikata problem?

Vi är inte så sugna på gängtejp/karlsson klister/slangklämmelösning.

Snälla ge oss goda råd eller tips om vem vi ska vända oss till. På fredag kommer det 15 badsugna tioåringar hit på sjörövarsjöslag och just nu är det 5 gradigt nypåfyllt vatten i vår nya 32kubiks pool!

Glada för kloka råd! :-)

(har just presenterat mitt problem som svar på en annan tråd men insåg att rubriken blev lite missvisande. Ursäkta tjatet...)

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

Vad är det för mått på Intex gängan?

Mät både den invändiga och den utvändiga gängan. Helst med skjutmått och när man mäter så är det diametern inkl. gängan som mäts. Man mäter alltså inte nere i gängans "spår"


« Senast ändrad: juli 01, 2009, 09:28:53:53 av utopiazz »

Utloggad ddt

Ja det finns kopplingar som fungerar utmärkt att köpa hos
www.Aqua-Line.se, 0303-80500

Bra, billiga och ett stort sortiment, personalen var kunnig och förstod direkt vad vi behövde. <sol>

Utloggad drarmi

Ja det finns kopplingar som fungerar utmärkt att köpa hos
www.Aqua-Line.se, 0303-80500

Bra, billiga och ett stort sortiment, personalen var kunnig och förstod direkt vad vi behövde. <sol>


Hej,

Vad var det för kopplingar du köpte för att lösa problemet? Jag har ringt runt och hittar ingen lösning för att limma 50mm pvc rör i ena änden och skruva på saltklorinatorn i andra med en gänga på 59mm


Utloggad utopiazz

Ja det finns kopplingar som fungerar utmärkt att köpa hos
www.Aqua-Line.se, 0303-80500

Bra, billiga och ett stort sortiment, personalen var kunnig och förstod direkt vad vi behövde. <sol>


Hej,

Vad var det för kopplingar du köpte för att lösa problemet? Jag har ringt runt och hittar ingen lösning för att limma 50mm pvc rör i ena änden och skruva på saltklorinatorn i andra med en gänga på 59mm


Kolla tabellen jag la in så ser du olika mått på gängorna. Om du mäter 59mm på en utvändig gänga så är det med stor sannolikhet en 2" gänga
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4538.msg34011#msg34011

Utloggad ddt

Jag har svarat i detta forum någon av de senaste dagarna på vilka kopplingar som vi köpte, hittar inte mitt inlägg just nu, men där står exakta beteckningarna, men det var en reduceringsnippel mellan 38 till 50 och det är vanlig rörgänga  enl. maken.

Utloggad Pågen

Vill man koppla ihop intex saltklorinator med 50 mm pvc rör finns det en limmuff med 2" gänga som passar slangen eller klorinatorn i ena änden och en limmuff för 50 mm pvc i andra finns på Ahlsell bl.a. har artikelnummer 226 77 21.
http://www.ahlsell.se/upload/2880/Flik06_Plast.pdf
Glasfiberpool från PHU Anita

Utloggad cy_berg

Vill man koppla ihop intex saltklorinator med 50 mm pvc rör finns det en limmuff med 2" gänga som passar slangen eller klorinatorn i ena änden och en limmuff för 50 mm pvc i andra finns på Ahlsell bl.a. har artikelnummer 226 77 21.
http://www.ahlsell.se/upload/2880/Flik06_Plast.pdf

Tack, det där hjälpte mig väldigt mycket  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag