CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grön pool inför stängning  (läst 3138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Grön pool inför stängning
« skrivet: oktober 05, 2015, 18:28:54:54 »
Jag hade lite för låg salthalt i poolen efter allt regnande och en del påfyllningar under sommaren på grund av ett mindre läckage. Detta resulterade i att saltklorinatorn inte producerade tillräckligt med klor och poolen blev grön nu i höst.

Jag misstänker att det inte är bra att stänga den så och därför chockade jag poolen i förra veckan. Det blev inte mindre grönt för det så nu har jag precis chockat den igen.

Jag har även hällt i mer salt så att saltklorinatorn kan gå ett tag till.

Är det ett problem att vinterstänga med grön pool? Jag antar att man vill chocka en pool med någorlunda klart vatten och sedan stänga för säsongen? Just nu är det 19 grader i poolen. 
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Grön pool inför stängning
« Svar #1 skrivet: oktober 05, 2015, 19:52:04:04 »
Du behöver ha ordning på kemin innan du stänger och måste klorera ända tills vattnet når 10grader. Då chockar du igen och stänger av. Ordna det gröna nu, till våren är det tusen gånger jobbigare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grön pool inför stängning
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2015, 00:25:57:57 »
Om du låter poolen stå grön i månader så finns det en risk att algerna sätter sig fast i väggar m.m. s¨att du måste skrubba allting rent till våren - alltså väldigt mycket jobb. Håller helt med Mattias där, det blir klart en massa merjobb om man gör på det viset. Ju längre tid det får på sig att sätta sig fast, desto mer jobb att få bort det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grön pool inför stängning
« Svar #3 skrivet: oktober 06, 2015, 04:44:22:22 »
Vår pool var bara lite grön i höstas (slut klor, orkade inte köpa mer).
I våras så fixade jag det med klorering och balansering av vattnet, men linern har missfärgats av algerna.
Ser inte så kul ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grön pool inför stängning
« Svar #4 skrivet: oktober 06, 2015, 20:06:10:10 »
Tack för svar. Bara att jobba på för att få bort det gröna. Jag antar att det är upprepade chockningar och backspolning som gäller? Något annat man kan göra?
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grön pool inför stängning
« Svar #5 skrivet: oktober 07, 2015, 14:52:41:41 »
3 dagar efter en riktig chockklorering brukar det gröna vara borta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Grön pool inför stängning
« Svar #6 skrivet: oktober 07, 2015, 19:19:07:07 »
Jag har blivit lite lat och slarvar med rengöringen inför vintern. Klorerar ganska kraftigt och drar en mörk presenning över, det är allt. På våren har jag inga problem att få rent och klart vatten men jag får fläckar på linern som är svåra är få bort.

Linern är 20 år gammal så jag kan inte vara alltför petig. Dessutom är det inte så viktigt för mig så länge som vattnet är fint. Men visst, slarvar man på hösten kan man få betala på våren.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag