VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: bottenplatta eller stenmjöl?  (läst 5811 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad textron

bottenplatta eller stenmjöl?
« skrivet: april 08, 2008, 14:53:53:53 »
Hej

Någon som vet något om detta. Det är ju viss skillnad i pris.... Blir det verkligen hälavtryck osv om man använder stenmjöl och syns det så mycket att det stör?

/Andreas

Poolgiganten

Utloggad majonasen

SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #1 skrivet: april 08, 2008, 16:01:06:06 »
Av egen erfarenhet så lade jag ett lager (ca 2 dm) med stenmjöl på grusbädden som jag sedan packade ordentligt med en "padda" tills jag fick en perfekt yta.När det var gjort så lade jag dubbla lager med en typ av presening som är åldersbeständig (köpt på OBS bergvik Karlstad) för att ta bort eventuella vassa stenar.detta funka kanon för mig iaf och botten känns mer eller mindre som betong och inga häl avtryck finns. O0

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #2 skrivet: april 09, 2008, 22:06:38:38 »
Har också botten med Singel , stenmjöl, Isolering, 2dm stenmjöl, sedan packa med padda och en grönfiltmatta sedan Liner , Inte ett avtryck och mjukt och skönt att gå på. Kanon

Johan

Utloggad textron

SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #3 skrivet: april 11, 2008, 11:04:09:09 »
Tackar för detta, då blir det nog det  O0
Andreas

Utloggad Landerholm

SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2010, 14:19:51:51 »
Nej hältryck har jag svårt att tro att det sku kunna bli, eftersom du ska ha ett Isoleringsskydd däremellan, och det ska vara så hårt som möjligt. (typ markskiva)

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2010, 14:45:48:48 »
Framförallt är det typ av stomme som avgör om du behöver platta eller ej.
Generellt sett så är platta att föredra men på vissa typer av stommar så är fördelarna inte försvarbara mot kostnaden av att göra plattan.

MVH
Jonas

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2010, 17:45:10:10 »
Jonas West har helt rätt. En gjuten platta slår i princip alla andra "underlag" men är som sagt sällan försvarsbar prismässigt.

Utloggad sjabth

SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2010, 19:25:58:58 »
Men om man gör jobbet själv (kanske förutom att blanda ihop 4m^3 betong  :D, så är kanske inte skillnaden så stor. Inte större än mellan en manuell pooltvättare eller en bot.  ::)
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad rickrick

SV: bottenplatta eller stenmjöl?
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2010, 21:38:57:57 »
Hej,

För mig är det också klart att en platta måste bli bäst varför jag kommer att välja detta sätt till mitt höstprojekt. Räknar man på det så skiljer det inte så mycket.

Väljer man stenmjöl och vill isolera tror jag man behöver en hårdare isolering som är ganska dyr, stenmjölet kostar också en slant. Sedan behöver man hyra en padda springa över botten som en tok.
Väljer man platta så kan man köpa en billigare isolering, betongen kostar ju en slant men resultatet måste bli mycket bättre.

Man kan ju alltid jämföra med ett husbygge, jag har inte hört att man bygger det på en tillplattad stenmjölsbädd. Men det är ganska vanligt att man bygger på en betong platta.

Jag kommer i alla fall att gjuta en platta.

Rick

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag