Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorautomat  (läst 8371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oscar Cederqvist

Klorautomat
« skrivet: april 07, 2016, 11:44:18:18 »
Ska dra igång en ny pool snart och ska börja koppla in allt.
Jag köpte en Klorautomat då det verkade bekvämt.
Jag har tänkt montera den efter VP på returen. Problemet som jag ser är att flödet genom automaten endaste ca 15mm, det kommer ju strypa flödet ordentligt.
Hur har ni monterat era??

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomat
« Svar #1 skrivet: april 07, 2016, 13:18:54:54 »
Vilken märke/model klorautomat har du? Vad har du för rördiameter för övring i ditt reningsverk?

Mvh,
Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Klorautomat
« Svar #2 skrivet: april 07, 2016, 15:04:28:28 »
Jag kör med 50mm rör i övrigt. Automaten är från rubinpool.

Utloggad swanthe

SV: Klorautomat
« Svar #3 skrivet: april 07, 2016, 15:28:56:56 »
Kolla monteringsanvisningarna, men jag skulle gissa att du ska montera automaten i en separat slinga. En möjlighet är tex att koppla utloppet från automaten på sugsidan av pumpen och automatens inlopp på pumpen tryckluft. Då kommer vattnet att sugas/tryckas genom automaten och du kan reglera genomströmningen med en ställskruv/ventil.

Kolla monteringsanvisningarna.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Klorautomat
« Svar #4 skrivet: april 07, 2016, 15:35:06:06 »
Finns tyvärr inga anvisningar. Jag vill ju gärna ha utloppet efter VP, inloppet kan jag i princip lägga var som helst. Frågan är vilka rör jag ska använda. 50mm känns ju lite overkill.

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomat
« Svar #5 skrivet: april 07, 2016, 15:42:30:30 »
Bakflödes(check)ventil obligatorisk! Läs efter svar #19 här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11824.10
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Oscar Cederqvist

SV: Klorautomat
« Svar #6 skrivet: april 07, 2016, 15:50:24:24 »
Ja, en backventil är ju måste när man gör en extra slinga. Ventilen bör väl sitta efter automaten eller tänker jag fel? Tror jag bussar ner det till 32mm.

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomat
« Svar #7 skrivet: april 07, 2016, 16:35:17:17 »
 Nej! Ventilen skall sitta innan automaten dvs den  monteras mellan värmepump och automaten. Klorautomaten är sista apparat i kedjan.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorautomat
« Svar #8 skrivet: april 07, 2016, 17:26:28:28 »
Bakflödes(check)ventil obligatorisk! Läs efter svar #19 här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11824.10
Varför är den obligatorisk? Har inget minne av att jag sett någon sådan när jag letade runt efter varianter och montageanvisningar för alla modeller.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad x man

SV: Klorautomat
« Svar #9 skrivet: april 07, 2016, 17:47:41:41 »
Jag kör med en klorautomat (in-line) som jag monterat efter min värmepump. Eftersom jag har 50mm rör i hela systemet så är automaten inkopplad med 50mm unionskopplingar. Jag har kört utan kombinationen klorautomat/backventil sedan 2009, varför man ska en backventil vid automaten vet jag inte. Är det för att undvika en hög koncentration av klor till värmepumpen när man stängt cirkulationen?
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag