CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sista tråden om vattentestare !  (läst 6174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Swe122

Sista tråden om vattentestare !
« skrivet: september 24, 2015, 22:48:40:40 »
Som nybörjare blir man ju helt fullkomligt virrigt ibland alla förslag på stickor och digitala vattentätare !
Kan vi inte en gång för alla resonera fram en bra mät metod där ni alla proffs verkligen säger vad ni tycker !
Så hjälp en glad amatör att få köpa något som verkligen fungerar oavsett prislapp ...eller ? 😆

Poolgiganten

Utloggad Linn2004

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #1 skrivet: september 25, 2015, 01:16:12:12 »
Jag har köpt och använt nedan mätinstrument
eXact iDip Smart Photometer
[486101]
SEK: 2.095:-

Lite pill varje gång men ger alltid mer eller mindre samma värden om man mäter samma tex PH 3 gånger i rad. Känns som en stabil produkt. Dock dyr ! Har jämfört den med Aquacheck som ju kan visa stora skillnader mellan 5 minuters mätningar.
Fördelen är att du kan mäta många värden och de du mäte mest köper du mer stickor till och tvärt om. Har även 2 vänner som bara mäter med vanliga stickor och det funkar för dom. Jag vill ha mer koll. 
Precis badat efter kvällsskiftet. Hoppas detta blir en lång tråd.

Utloggad Swe122

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #2 skrivet: september 26, 2015, 21:27:06:06 »
Va tråkigt att inte flera duktiga Spa ägare kan en gång för alla komma med lite bra tipps till oss nybörjare .
Ja ja ja vet att det finns flera tidigare trådar, men tycker inte de är relevanta i dagen datum då teknik och utförande går fort framåt. Så upp till bevis nu proffs ! Vad har ni att mäta med och varför ?
Själv så har jag läst om LaMotte ColorQ TesTabs Pro 7 ......
Är den något att ha ?

Utloggad Slarvid

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #3 skrivet: september 29, 2015, 10:51:50:50 »
Jag har haft en aqva check tidigare och stickor ,vilket skit!! Och det märkte jag speciellt av när jag gick över till scuba ll.
Men den är till åren nu och jag själv vill ha något ännu bättre.
Jag gillar den exakthet man får med en fhotometer, Jag tycker inte det är pilligt eller besvärligt med regens tabletter utan snarare roligt då jag får väldigt exakta värden.
Så nu söker jag efter en Lovibond pool tester 6in1 eller 12in1.
Men jag är även nyfiken på Lamotte color Q.
Det är en gammal sak, hur fungerar den?  kan man köra med vilket märke som på regenstabletter? 

Utloggad IzeMan

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #4 skrivet: september 30, 2015, 10:51:49:49 »
Är själv på väg att köpa mig ett spa och vill ha en smidig digital testare som kan få ram alla värde man behöver.

Är det Scuba II som är den som ger mest för pengarna?

tycker den verkar prisvärd med hyffsade priser på refill paketen också.

Utloggad Slarvid

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2015, 17:27:39:39 »
Scuba ll är en jättebra hobby photometer och jag är nöjd med den, regensen köper man biligast genom E-bay i storpack om 100-200.
Den mäter frekvent och exakt. Ett bra köp.
Såg att rubinpool har sådana för 1100 något.

Själv är jag på jakt efter något mer avancerat som även mäter brom, hårdhet och gärna syre och salt.
Lamotte color q pro tab är oxå intressant.
Det måste finnas någon här som kan berätta lite om lamotte eller någon som har något avancerat som lovibond poolcontrol 6in1 eller 12in1?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #6 skrivet: oktober 01, 2015, 20:23:36:36 »
Jag har nu kört eXact IDip i 1,5 år och jämför man den med ScubaII som jag hade tidigare så är IDip betydligt stabilare och mer lätt att använda. 

Min bror kör med den mindre varianten av IDip som heter SpaEz och mäter bara 7 fasta parametrar, den verkar funka lika bra som min IDip på de vanliga testerna som används mest.

Vad jag gillar mest är att slippa pillet med de små reagenstabletterna som man inte ska röra med fingrarna då det kan ge felaktiga värden.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Kallagtunet

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #7 skrivet: oktober 02, 2015, 19:26:47:47 »

Utloggad IzeMan

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #8 skrivet: oktober 04, 2015, 19:59:22:22 »
Det föll på en Scuba II för mig, den var helt enkelt lättare att hitta i butik.

Får hoppas att den kommer räcka till mina behov.

Utloggad swanthe

SV: Sista tråden om vattentestare !
« Svar #9 skrivet: november 07, 2015, 21:17:38:38 »
Hur står sig då givarna som ingår i poolautomatik typ Minimaster eller Zodiac?
Till Minimastern sitter det givare för både klor och ph, Zodiacen har/hade endast för ph. Tidigare hade jag en Zodiac saltklorinator med ph-modul till som anger ph-värdet med tiondels noggrannhet, Minimastern har tydligen bara lampor som lyser grönt när ph och klor ligger på rätt nivå.
Eter att ha flyttat till ny pool ska jag koppla in en Minimaster under vintern och då rekommenderade försäljaren ändå att man hade en extra mätutrustning för att regelbundet kontrollera att Minimastern doserade rätt, trots att man ska använda kalibreringsvätska till Minimastern givare.

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag