CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)  (läst 9867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« skrivet: september 08, 2012, 10:25:04:04 »
Nu ska vi sätta på linern på vår åtta från Rubinpool. Detta poolbygge har gett oss gråa hår och magkatarr. Men j-klar vad jag tänker njuta av badet nästa sommar...

Problem:

I instruktionen står det att det måste vara minst 20 grader varmt och soligt när linern ska på. Jag kan inte göra mycket åt vädret och 20 grader lär det väl inte bli fler gånger i år. Funkar det ändå

Var börjar jag? Det finns ett litet "hack" i överkanten på linern på ena kortsidan, är det där jag ska börja? Sätter man på de blå plastlisterna sedan allteftersom eller hur håller man det på plats. När jag kommit tre decimeter åt ena hållet rasar det ju ner där jag började.

Sen ska vi fylla på med vatten... kallt lär det ju bli... går det använda sjövatten? Det är ju lite varmare (och gratis, vi har det uppdraget på tomten) än kommunalt, men å andra sidan inte renat.

Nu vill jag få det är klart!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #1 skrivet: september 08, 2012, 14:06:35:35 »
Står lite inför samma dilemma, här är det klart för liner-montage imorgon.

Här har jag fördelen av ett pooltak och därunder är det varmt nu, minst 25 grader just nu. Men, i övrigt tror jag det är klokt att:

1. Förvara linern varmt dygnet innan du monterar den. Hade jag en bastu där jag kunde elda till 30 grader skulle jag lägga den där.
2. Fyll med varmt vatten från kranen så långt det går och definitivt de första centimetrarna när du borstar bort skrynkel.

Sjövatten går ju att använda men om du tänker dig att bada idag kanske det är snabbare att hälla i rent vatten från början? Inbillar mig att det tar ett tag att få fason på sjövatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #2 skrivet: september 08, 2012, 14:51:44:44 »
Som MathiasS skriver, koppla på slangen till en blandare där du kan ta ut varmvatten och kör ös i så mycket varmvattenberedaren mäktar med.
Jag märkte STOR skillnad på linern där den var i skugga mot där den var i sol när vi monterade i somras. Då var det ändå över 20 grader i skuggan. Det var mycket mer jobb med att få ut de små vecken/skrynklor (som hade blivit på linern när den låg nedpackad) i de skuggiga partierna i poolen än i de soliga. Vecken på sidorna rätade ut sig bara vattnet kom i och sträckte ut linern.
Jag skulle lägga ut linern så gott det går inomhus något/några dygn först och sen köra på så mycket varmvatten det bara går.
I övrigt kan jag inte svara på dina frågor eftersom jag inte har någon Rubinpool.

Lycka till nu! O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #3 skrivet: september 08, 2012, 17:03:17:17 »
Om ni har möjlighet att täcka över poolen, helst med tak som MathiasS så går det utmärkt att hänga liner. Har själv gjort det vid minusgrader ute. Stoppa in en gasolvärmare som får värma upp luften under taket/täcket och häng sedan linern. När linern är hängd, låt värmaren få gasa på där under en stund så liner blir följsam. Räta sedan ut den bäst det går innan man börjar fylla den med varmvatten. Har botten väl lagt sig rätt och man har 3-4cm med vatten så kan man fortsätta fylla med kallvatten.

Utloggad Kojak

SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #4 skrivet: september 08, 2012, 17:21:44:44 »
Har den ovala som Rubinpool säljer dock inköpt på annat håll. Satte dit linern i början på augusti och var absolut inga problem. Bara att haka fast den och sen börja fylla på. Körde med kallvatten och fick den helt slät. Dock så bör man fylla på med 10cm vatten annars så blir inte vattentrycket tillräckligt högt för att hålla linern slät när man dragit ut den. Jag gick barfota från mitten och utåt och slätade ut linerna med fötterna. Tog ca 1,5 timme att montera liner samt släta ut den helt.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #5 skrivet: september 08, 2012, 17:29:50:50 »
Har den ovala som Rubinpool säljer dock inköpt på annat håll. Satte dit linern i början på augusti och var absolut inga problem. Bara att haka fast den och sen börja fylla på. Körde med kallvatten och fick den helt slät. Dock så bör man fylla på med 10cm vatten annars så blir inte vattentrycket tillräckligt högt för att hålla linern slät när man dragit ut den. Jag gick barfota från mitten och utåt och slätade ut linerna med fötterna. Tog ca 1,5 timme att montera liner samt släta ut den helt.

10cm!?!?!? är du galen?
Okej att det var första gången du gjorde det och du fick det säkerligen exemplariskt bra men jag rätar alltid linern så gott jag kan utan vatten först sedan ca 2-3cm VARMT vatten och sedan dra ut rynkor. Med 10cm vatten så blir det en mindre brottningsmatch med varje veck. Med 2-3 cm så kan man dra ut dom med fötterna...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #6 skrivet: september 08, 2012, 17:39:33:33 »
Håller med JoelKil att 10cm är alldeles för mycket, dock tycker jag inte att du är galen, känner dig inte så väl ;D

Vi upptäckte ETT veck när nivån var på ungefär 10cm (varmvatten). Det var helt omöjligt att fixa till så det var bara att tömma ut vattnet till 2-3cm igen och göra om.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #7 skrivet: september 08, 2012, 18:00:16:16 »
Att brottas med vecken när det är för mycket vatten i poolen är bara jobbigt. :)

Utloggad Charlotte i Linköping

SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #8 skrivet: september 08, 2012, 18:15:44:44 »
Tack för alla svar!

Då solen lyste på förmiddagen började jag och sonen glatt sätta upp linern efter samtal med tillverkaren. Tyvärr hade den legat ute så där var väl miss nummer ett. Sedan märkte vi efter 5-6 topplister att den satt snett så då fick vi börja om. Det blåser halv storm ute men solen höll sig framme. En stund. Sen gick den i moln. Men vi tyckte det gick bra så vi fortsatte... tills vi kom mot slutet och inser att det går inte. Den är alldeles för liten :( Så nu får den hänga till imorgon med en presenning över "hålet" där den inte sitter fast (cirka 2-3 lister långt) och så får vi göra om det imorgon när solen SKA skina enligt alla väderleksrapporter.

Ta in den igen går inte, den var ju svintung och det var med nöd och näppe vi fick i den i poolen.

Under tiden vi höll på har maken försökt reda ut pumperiet och borrat hål i garaget. Det börjar närma sig...

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: hur få på linern? (åtta från Rubinpool)
« Svar #9 skrivet: september 08, 2012, 18:28:38:38 »
Tack för alla svar!

Då solen lyste på förmiddagen började jag och sonen glatt sätta upp linern efter samtal med tillverkaren. Tyvärr hade den legat ute så där var väl miss nummer ett. Sedan märkte vi efter 5-6 topplister att den satt snett så då fick vi börja om. Det blåser halv storm ute men solen höll sig framme. En stund. Sen gick den i moln. Men vi tyckte det gick bra så vi fortsatte... tills vi kom mot slutet och inser att det går inte. Den är alldeles för liten :( Så nu får den hänga till imorgon med en presenning över "hålet" där den inte sitter fast (cirka 2-3 lister långt) och så får vi göra om det imorgon när solen SKA skina enligt alla väderleksrapporter.

Ta in den igen går inte, den var ju svintung och det var med nöd och näppe vi fick i den i poolen.

Under tiden vi höll på har maken försökt reda ut pumperiet och borrat hål i garaget. Det börjar närma sig...

Att linern får hänga några timmar är ingen nackdel oavsett väder. Tyngdkraften är en större sanning än vädret :)
Det hjälper absolut till även om det vid dessa temperaturer inte är mycket.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag