CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fylla med regnvatten  (läst 1103 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattiash

Fylla med regnvatten
« skrivet: juni 10, 2023, 15:55:04:04 »
Hallå!

Kan jag fylla poolen med regnvatten?

Jag har ett fritidshus långt bort med pool (4x8). Allt vatten tas från egen brunn och det går hur bra som helst med all poolkemi.

Nu till problemet. Jag vågar inte belasta brunnen för mycket vid återfyllning av poolen så cirkulationen kommer tyvärr inte igång förrän långt in på badsäsongen. Dessutom har det denna vår blivit färre besök vid fritidshuset så det är mycket vatten som fortfarande saknas i poolen.

Ett par meter från poolen finns ett stuprör från husets tak. Här funderar jag på att ta vatten till poolen. Jag konstruerar helt enkelt ett sandfilter i en hink som jag kopplar in efter lövfiltret i stupröret. Jag kan även göra så att vattnet rinner tillbaka till stupröret när poolen är tillräckligt full.

Om vi bortser från min påfyllnadskonstruktion, är detta en bra ide? Jag har läst lite om regnvatten här på forumet och jag har förstått att det är okej med lite regnvatten i poolen. Kan t.ex. poolen skadas av obehandlat regnvatten en längre tid? Finns det något annat att tänkta på när det gäller regnvatten?

4*8 meter markpool med sötvatten och tak i Sotenäs nära havet.

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Fylla med regnvatten
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2023, 18:57:08:08 »
Regnvatten funkar om du böjar fylla med regn nu lär du kanske kunna bada 2024  >rulla<

Utloggad mattiash

SV: Fylla med regnvatten
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2023, 19:24:58:58 »
Regnvatten funkar om du böjar fylla med regn nu lär du kanske kunna bada 2024  >rulla<

Jag är i alla fall ingen dryg poolperson, så det är kanske lika bra att jag slipper bada i år :)

För varje millimeter regn får jag ut cirka 70 liter vatten (minus svinn). Nu var det dock inte detta jag oroade mig för.

Utloggad nyburjare

SV: Fylla med regnvatten
« Svar #3 skrivet: juni 11, 2023, 08:33:12:12 »
Ja ca 580 mm behöver du då det motsvarar ca en medelårsnederbörd till på de kommer avdustningen .så du får nog sikta på att bada 2025

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fylla med regnvatten
« Svar #4 skrivet: juni 15, 2023, 08:13:51:51 »
Låter väl absolut som en bra ide om du inte vill belasta brunnen mer än nödvändigt.
Fyll en hink (med lock) med filterbollar så borde vattnet vara rent när det kommer in i poolen.
Om du aldrig tömmer poolen på hösten så är vattenmängden inget problem heller.
Vi låter alltid vår pool frysa full, sätter bara isolering/petflaskor i inlopp och skimmer så de inte fryser sönder.
Funkar hur bra som helst.
Gissar att regnvattnet kan vara lite surt, så du får nog hålla koll på PH, men i övrigt är det väl så rent som man kan önska sig kan jag tycka.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gunnhul

SV: Fylla med regnvatten
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2023, 13:19:50:50 »
Har fyllt vår pol på våren i tio år med regnvatten funkar klockrent. Har saltvattenpool

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag