VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Partiklar i vattnet  (läst 1044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jaz

Partiklar i vattnet
« skrivet: augusti 29, 2021, 10:38:47:47 »
Hej igen, lite stressad..

Har pool hemma som fungerar utsökt, men byggt ett annat hus som är till salu. Får dock inte ordning på vattnet, som är grumligt av partiklar. Hemma tar ju filtret, eller roboten allt omgående, här biter inte filtret. Kloret, Ph och alk är bra, Kört chockklor tidigare, provat med flockmedel en hel del. Rör jag inte poolen på några dagar så lägger det sig på botten likt den dåliga bilden.. Kan nån veta hur jag kan göra?

Tack!

Johan


Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Partiklar i vattnet
« Svar #1 skrivet: augusti 29, 2021, 21:36:31:31 »
Hej Jaz,

Ibland kan det vara svårt att sköta två pooler på två olika ställen. Man hinner inte med.

Jag gissar på att ditt nybygge med pool har haft eftersatt desinfektion. Normalt hade man gissat på järn och mangan.

Vidare vet jag inte vilken desinfektion du använt och när och hur mycket?

Alltså svårt att svara utifrån informationen.

Du skriver att ditt filter inte kan hantera detta?

Vilket skulle kunna betyda att det finns mycket liv i ditt vatten? Tillsatt klor hinner inte döda lika fort som tillväxten är.

Fällningarna på botten är kanske döda bakterier. De dör oavsett desinfektion och bildar fällningar. Tyvärr så förökar de sig fortare.

I ditt fall hade jag tillsatt 200g/10000liter kalciumhypoklorit. Detta ger en klorhalt på 14 ppm.

Kolla gärna klorhalten nästa dag. Har den sjunkit är troligen ovan sant.
Chock innebär att hålla en högre klorhalt en längre tid. När klorhalten inte toksjunker är vattnet rent från mikroorganismer.

Vidare vet vi inte vilken typ av filter du har. Det är stor skillnad på hur bra dessa är.

Så fortsätt att ge chock med kalciumhypoklorit. Det kan vara en snabb lösning.

Folkpools superflock brukar jag använda vid behov (1ggr/år). Klipp upp påsen och ta två tabletter och lägg i skimmern. Backspola efter 1dag.

Upprepa proceduren vid behov.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad SingingSailor

SV: Partiklar i vattnet
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2021, 22:39:14:14 »
Är du säker på att filtreringen funkar, så inget är felinstallerat, ventil står fel etc?
Dum fråga kanske, men det har hänt förut  ;)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Partiklar i vattnet
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2021, 22:44:41:41 »
Ligger det på botten kommer det aldrig att hamna i filtret.

Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Partiklar i vattnet
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2021, 14:54:41:41 »
Chockklorera och dammsug botten, backspola och håll koll så att klorhalten aldrig går under 5 innan poolen är klar (5-10 ppm bör det vara)
Ph mellan 7 och 8 också.
Med adekvat klorhalt så brukar det ta ca 3 dagar innan vattnet är klart.
Som roger skriver så måste du ha koll på klorhalten genom att mäta minst 1 gång/dygn, gärna mer då även jag tror att du har stora mängder "levande organismer" i vattnet, som kommer att käka upp ditt klor väldigt snabbt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Jaz

SV: Partiklar i vattnet
« Svar #5 skrivet: september 01, 2021, 08:31:09:09 »
Tack för alla tips.

Jag är där flera gånger varje dag och håller koll, så inget brist på underhåll. Har chockat det rejält, backspolat. Har kastat i min robot så det rör runt och inte landar på botten likt bilderna.

Men fortsatt otroligt grumligt.. Jag antar att det är rättmonterat, när jag vrider till backspolningen funkar det ju, då borde även filterfunktionen stämma?!

Mer kluriga tips eller är det bara att tömma poolen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan