CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: El-inkoppling av JetSwim  (läst 4090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #10 skrivet: februari 21, 2020, 21:30:15:15 »
Nej nu har du snurrat till det totalt. En elmotors koppling och dess driftspänning beror inte alls av vad du har för säkring. Den motor som visades i tråden är lindad för 400 V i Y-koppling och 230 V i D-koppling. Eftersom Sverige har 400 V nätspänning i alla allmänna nät så skall motorn kopplas i Y-koppling oberoende av vad du har för säkring. Kopplar du den i D-koppling och ansluter den till 400 V nät brinner den upp, om inte den räddas av sitt motorskydd. Större motorer avsedda för YD-start har annan lindning och skall ha 400 V i D-läge. En sådan motor kan inte kopplas om för att gå på Norskt 230 V nät.

Säkringens storlek beror både av motorns startström och dess  driftström. Startströmmen går ett kort ögonblick vid start men blir ofta avgörande för säkringens storlek. Men det är, under förutsättning att ett korrekt dimensionerat motorskydd används, motorns driftström som avgör hur grov ledning som krävs. Ledningsarean måste uppfylla krav både ur kortslutningssynpunkt och för normal drift - det senare ger ju en lägre ström men under lång tid. Ett exempel: en motor på 4 kW drar ca 7.5 A i driftström vid fullast. Ur den synpunkten räcker alltså 10 A säkringar. Men skall den driva en maskin så klarar ofta inte 10 A säkring startströmmen - startströmmen kan vara mer eller mindre långvarig beroende på maskinens svängmoment. Men om du för att klara startströmmen måste öka till 16 A säkring men du har ett motorskydd inställt på 7.5 A , så får detta fortfarande matas från 16 A säkring via en 1.5 mm2 ledning, detta eftersom motorskyddet ser till att den kontinuerliga strömmen inte kommer att överstiga detta värde - då stannar ju motorn. Ledningen klarar kravet att tåla kortslutningsström eftersom denna är kortvarig. Men för att räkna exakt vad som krävs måste man ta med fler parametrar - spänningsfall i ledningen, längd på ledningen o.s.v. . Att göra de beräkningarna kräver elutbildning, men alla elektriker med behörighet skall klara detta.

Att dålig materiel är huvudproblemet ur elsäkerhetssynpunkt stämmer heller inte. Materiel som är undermålig ur säkerhetssynpunkt får inte säljas till varken yrkeselektriker eller amatörer. Visst kan enstaka artiklar slinka igenom kontrollen, men oftast så handlar det inte om säkerhetsrisker vad det gäller ren installationsmaterel. Elmateriel med lägre kvalitet används tyvärr ofta av amatörer, eftersom det inte lönar sig för proffs - materielen är ofta jobbigare och långsammare att arbeta med och det man skulle tjäna på att köpa billigaste Kinagrejor förlorar man på arbetskostnaden som oftast dominerar. Ett bra exempel är t.ex. vägguttag. Köper du kvalitetsuttag så går det smidigt att sätta i och ta ur stickpropparna, plus att de är enkla att ansluta.Köper du billigaste Kinavarianten så är den visserligen barnsäker den också (petskyddad) men ofta så jobbig att den blir "vuxensäker" också, man kan m.a.o. inte få i stickproppen hur man än försöker. Därutöver går det oftast åt mera tid för att installera dessa billigaste uttag.

Min man arbetar med elsäkerhet, besiktningar, felutredningar, ofta i industrier och kraftverk och har sett många galna kopplingar och ibland rena livsfarligheter. Oftast är problemet att systemet kopplats ihop eller ändrats av sådana som inte har en susning om hur det fungerar eller att materiel skadats genom yttre påverkan (t.ex. en kabel legat mot någon maskin och blivit sönderskavd).  Man måste ha stor respekt för el och det finns ju ett skäl till att vi har krav på elbehörighet för installationer m.m. Visst finns det amatörer som är pålästa och kan göra rätt men det finns också väldigt många som tror att de kan men som ändå kopplar ihop så galna lösningar att man nästan svimmar när man ser det. Jag hjälper till en del i min mans verksamhet och har också sett några verkliga skräckexempel. Ibland blir man nästan förvånad över att det inte händer fler allvarliga olycksfall än vad det gör.

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #11 skrivet: februari 21, 2020, 22:16:48:48 »
Hej Erica.

Inkoppling av 3-fas motorer

3-fas enhastighetsmotorer kan kopplas in på två sätt; "D" och "Y".

Spänning över motorns lindning
Vid D-kopplad motor: Lika med nätets huvudspänning=400v
Vid Y-kopplad motor: 1/√3 × nätets huvudspänning=230v
P= Roten ur3*U*I*cosfi
Effekten är alltid lika.
Man har alltid ett val med spänning och ström.
Effekten är alltid lika. Det du vinner i ström ökar i spänning.
Detta är anledningen till Y och D. Säkringarna sitter i centralen av en anledning. Har att göra med dimensionen på ledningarna.
Motorskylten skulle inte sitta där om man inte har ett val?
Jag vet att vårat nät är på 400/230v.

Beroende på Y eller D koppling kan du bestämma över strömmen i ledningarna och säkringen.
Oftast lättare att välja Y eller D än att byta ledningar.

Om man vill trixa kan man alltid sätta in en startkondensator.
Tror jag inte blandat ihop det?
Det som alltid avgör är säkringen som bygger på ledningarnas dimension.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #12 skrivet: februari 21, 2020, 22:53:23:23 »
Enklaste lösningen är att en behörig elektriker gör jobbet.
Då behöver vi "lekmän" inte diskutera frågan?
Roger

Utloggad Erica

SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #13 skrivet: februari 22, 2020, 00:51:41:41 »
Hej Erica.

Inkoppling av 3-fas motorer

3-fas enhastighetsmotorer kan kopplas in på två sätt; "D" och "Y".

Spänning över motorns lindning
Vid D-kopplad motor: Lika med nätets huvudspänning=400v
Vid Y-kopplad motor: 1/√3 × nätets huvudspänning=230v
P= Roten ur3*U*I*cosfi
Effekten är alltid lika.
Man har alltid ett val med spänning och ström.
Effekten är alltid lika. Det du vinner i ström ökar i spänning.
Detta är anledningen till Y och D. Säkringarna sitter i centralen av en anledning. Har att göra med dimensionen på ledningarna.
Motorskylten skulle inte sitta där om man inte har ett val?
Jag vet att vårat nät är på 400/230v.

Beroende på Y eller D koppling kan du bestämma över strömmen i ledningarna och säkringen.
Oftast lättare att välja Y eller D än att byta ledningar.

Om man vill trixa kan man alltid sätta in en startkondensator.
Tror jag inte blandat ihop det?
Det som alltid avgör är säkringen som bygger på ledningarnas dimension.

Ursäkta men du pratar i nattmössan. Du kan inte välja om du vill koppla motorn på Y eller D - har du ett svenskt normalt elnät och den motor som visas i artikeln GÅR det endast att koppla den i Y. Påståendet att skylten inte skulle sitta där om man inte hade ett val är bara nonsens - beroende på vad du ansluter den till har du bara ett val - skall du ansluta den till ett svenskt 400 V är det valet Y-koppling, skall du ansluta den till ett norskt 230 V nät har du också bara ett val, D-koppling. Alla andra kombinationer ger något som inte fungerar. D-kopplar du den på 400 V nät brinner den upp. Y-kopplar du den på ett 230 V orkar den knappast ge någon effekt. Att det finns två angivna kopplingar beror på att den som tillverkat motorn vill kunna sälja den till olika brukare och då skall det gå att koppla om det efter omständigheterna. Det kan ju också vara så att du t.ex. vill koppla motorn till en frekvensomriktare. Då får du kolla vad din frekvensomriktare levererar för utspänning. T.ex. finns det frekvensomriktare för småmotorer som har enfas 230 V som inspänning och trefas 230 V nät (fas-fas) som utspänning. Ansluter du till en sådan skall motorn förstås vara D-kopplad.

Jo du har blandat ihop det totalt.... Sätta in en startkondensator ?? Startkondensator användes för att kunna driva trefas motorer med enfas matningsspänning. En trefas motor kopplad till ett trefas elnät skall inte ha någon startkondensator.

Du kan inte heller välja olika kopplingar för att slippa dimensionera upp dina ledningar om de är för klena. Nätspänningen och motorns effekt bestämmer strömstyrkan, strömstyrkan avgör hur stor ledningsarea som krävs.

Ja vårt elnät är 400/230 V men det beror på att man talar om två olika spänningar. 400 V kallas huvudspänningen och är spänningen mellan två fasledare. 230 V är spänningen mellan en fasledare och neutralledaren ("nollan"), alltså en enfas spänning. Hur du än kopplar kan du ur en elcentral i ett svenskt nät aldrig få ut en 230 V trefasspänning, alltså med 230 V fas-fas. Enda sättet om du skulle ha behov av denna ganska udda spänning vore att köpa en rejäl (och tämligen dyr) trefastransformator.

Ja säkringarna måste anpassas efter den ström som en krets behöver. Sedan måste ledningens area väljas efter denna ström. Finns ett överbelastningsskydd (typ motorskydd) som skyddar mot överström så behöver säkringarna inte väljas för att skydda ledningen mot överström utan behöver endast skydda mot kortslutning och kan väljas högre för en viss ledning. Har du inget motorskydd måste säkringarna skydda även mot överström och måste väljas mindre.

Citera
Enklaste lösningen är att en behörig elektriker gör jobbet.
Då behöver vi "lekmän" inte diskutera frågan?

Varken min man eller jag själv är lekmän på det här området. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så jobbar vi professionellt inom elkraftområdet och har erforderliga examina och behörigheter. Därför blev jag närmast förskräckt när jag läste dina inlägg, för det är uppenbart att du inte förstår hur det fungerar.

Har du ett 400 V/230 V elnät så finns inga valmöjligheter för trefas anslutning. 400 V som huvudspänning, 230 V som fasspänning. Att sedan andra länder har andra elnät, med andra spänningar och ibland andra frekvenser är en helt annan sak. Sverige hade förr gamla nät med 220 V huvudspänning och 127 V fasspänning. Men dessa nät byggdes successivt om till nuvarande standard, eller rättare sagt oftast först till 380/220 V nät. Spänningen i vägguttagen blev då 220 V i stället för gamla 127 V. När sedan EU införde en europastandard så valdes 230 V som fasspänning, 400 V som huvudspänning. Detta var en kompromiss mellan 220 V som många länder hade och Storbritannien som hade 240 V. Det finns viss tolerans på apparater så genom kompromissen kunde både gammal 380/230 V utrustning och engelsk utrustning för 240 V fortsätta att användas. 127 V har sedan länge spelat ut sin roll i Sverige.
« Senast ändrad: februari 22, 2020, 11:08:59:59 av Erica »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: El-inkoppling av JetSwim
« Svar #14 skrivet: februari 22, 2020, 10:32:36:36 »
Hej
Tack Erica för mycket utförligt svar.

Imponerad av din gedigna bakgrund på området. Man fick en hel lektion på området.

Ibland kan man ha fel. I detta fall var det jag. När jag skrev "lekmän" syftade jag inte på dig.

Angående el är det mycket viktigt att låta utbildade människor på området utföra arbetet. Tex. en behörig elektriker.

Minskar risken för eventuella elolyckor och brand.

Så anlita en behörig installatör för att utföra dessa jobb.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag