VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool  (läst 11566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HenkeAj

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« skrivet: december 26, 2014, 11:46:37:37 »
Hej,

Köpte i höstas ett hus med pool på landet utanför Kävlinge. Vi har inte hunnit använda den ännu men den är vattenfylld. Jag har satt på ett pooltak som barnsäkerhet och för att förlänga säsongen framöver. Nu kom plötsligt vintern och jag har inte hunnit/tagit på allvar att vinterstänga poolen. Jag inser nu att jag behöver hjälp på plats för att få ordning på detta. Nån som vet vart jag kan vända mig rätt fort med tanke på fallande temperaturer?

/Henke
5x10x1,8 med en romersk trappa.

Poolgiganten

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #1 skrivet: december 26, 2014, 12:27:53:53 »
Tjena
Jag tror du fixar detta själv.
Det är inte så komplicerat och tar bara ett par timmar.
Jag har lagt lite info och några bilder i min tråd (sida13-14) hur jag gör.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.120

Om du undrar något så bara fråga. Här är det många som kan hjälpa dig med tipps 
Lycka till

Jag bor inte så långt ifrån dig (Hofterup)




PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #2 skrivet: december 26, 2014, 12:38:19:19 »
Med tanke på att du har pooltak så är det hela en ganska enkel procedur. Om du beskriver din pool lite närmare (pooltyp (betong, liner, glasfiber, pp-pool etc) och hur du har det med maskinrumsdelen (utomhus, inomhus, frostskyddat etc) så kan du få en hel del tips här på forumet om hur man gör. Men procedurerna är ju lite olika beroende på förutsättningarna  - olika typer av pooler övervintras på olika sätt. Du är ju inte heller uppe i några polartrakter vilket gör det hela enklare.

Utloggad HenkeAj

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #3 skrivet: december 26, 2014, 12:56:06:06 »
Tack för snabba svar.

Det är en glasfiberpool. Jag har pump och filter i pannrummet i källaren. Bifogar bild på hur det ser ut.

Igår pumpade jag ut vatten med en sänkbar pump så att vattenlinjen ligger ca 10 cm under skimmern. Måste jag nu ner i vattnet för att plugga igen inspruten(!)? Visserligen är det sju grader men det är ju hyfsat svalt. :)

Tilläggas kan att pumpen i källaren verkar ha lagt av. Den bara brummar men inget händer.

/H
« Senast ändrad: december 26, 2014, 13:24:40:40 av HenkeAj »
5x10x1,8 med en romersk trappa.

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #4 skrivet: december 26, 2014, 15:39:33:33 »
Med filter och pump i pannrummet så lär det ju knappast frysa där. Du har redan sänkt nivån tillräckligt för att klara skimmern. Glasfiberpooler skall inte tömmas eller sänkas för mycket utan särskilda skyddsåtgärder. Nu återstår bara frågan om inloppsmunstyckena och så vattnet i sig självt. Hur djupt ned sitter munstyckena ? En metod är att koppla på en kompressor och blåsa ut vattnet med tryckluft och att sedan sätta pluggar i munstyckena. Sitter munstyckena nära ytan kan man naturligtvis alternativt sänka lite så att de torrläggs, men som sagt sänk inte en massa i onödan på en sådan pool. Risker finns för skador på väggar m.m. beroende på hur det ser ut bakom/under glasfibern.

Med tanke på pooltaket och ditt ganska sydliga läge så bör du inte få några problem med tjock is eller rent av bottenfrysning (polartrakter...). Men vattnet bör vara ordentligt klorerat vid stängning. Alger växer visserligen knappast ill alls under 10 grader, men är du sen till våren kan du annars få en otrevlig överraskning när det är dags att öppna igen.

Det går förstås också att övervintra poolen varmt, dvs hålla den frostfri. Då får du täcka ytan med t.ex. 10 cm frigolitskivor och sedan hålla viss värmetillförsel så att inget fryser. Metoden fungerar men drar ju en del energi. Hur mycket detta skulle bli i din konfiguration med pooltak över är svårt att gissa. Vi har haft olika pooler under årens gång, men har aldrig haft en med pooltak. Nu har vi inomhuspool = åretruntsäsong. Fungerar bra till både ju- och nyårsbad ! :)

Utloggad DXF

  • Hobbyamatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolare sedan december 2013
    • Visa profil
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #5 skrivet: december 30, 2014, 10:43:52:52 »
Jag har också en glasfiberpool med tak och cirkulationspumpen frostfritt. Jag valde dock den mest arbetsfria lösningen: -lät den stå igång med cirkulation en kvart i timmen. Vatten som rör sig fryser inte så lätt, framförallt inte för oss i Skåne. Vi hade 8 minusgrader i helgen, men jag hade fortfarande 5-6 grader varmt (kallt!) i poolen. 

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #6 skrivet: december 30, 2014, 14:17:35:35 »
Jag har också en glasfiberpool med tak och cirkulationspumpen frostfritt. Jag valde dock den mest arbetsfria lösningen: -lät den stå igång med cirkulation en kvart i timmen. Vatten som rör sig fryser inte så lätt, framförallt inte för oss i Skåne. Vi hade 8 minusgrader i helgen, men jag hade fortfarande 5-6 grader varmt (kallt!) i poolen.

Bara nyfiken kanske jag som tänker fel.??  Men vad gör det om vattnet fryser i poolen,?? 

Utloggad DXF

  • Hobbyamatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolare sedan december 2013
    • Visa profil
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #7 skrivet: december 30, 2014, 18:35:32:32 »
Isens sprängkraft är gigantisk. Om t ex vattnet fryser i skimmern, så spricker den lätt, detsamma gäller i utlopp, slangar, pumpar mm.
Skall man vara på säkra sidan så måste allt ömtåligt tömmas på vatten alternativt förvaras frostfritt. I mitt fall så står pumpen i en uppvärmd, vinterbonad bod. Poolen har tak och cirkulationen är igång en kvart i timmen. Jag är övertygad om att det klarar sig, men jag hade nog inte vågat chansa om jag bodde längre norrut.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #8 skrivet: december 30, 2014, 19:38:16:16 »
Haft pool i över 19 år, har aldrig sänkt någon vattennivå eller pluggat och det har varit is ibland till botten, det jag gör är att dränera pump o värmare samt lägger frigolit i avloppet då isen här inte kan expandera inåt som den gör i tex en slang, kan isen växa på ena hållet i slangen då gör den detta istället för att trycka sönder slangen, minsta motståndetslag... jag kan  ha fel men varför göra annorlunda när det aldrig varit problem. Hart en kollega som pluggar, där sprack slangen, pluggar man måste man se till att allt vatten är borta o att pluggen inte läcker

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #9 skrivet: januari 09, 2015, 07:54:31:31 »
Jag sänker aldrig nivån trots att vi bor i Piteåtrakten och har runt 40 cm is i poolen som mest.
Stoppar ned PET-flaskor i avloppet, och en bit "armaflex" i inloppen, bara ca 10 cm, det räcker för att skydda kopplingarna.

Att sänka nivån i en pool över vintern medför flera risker som är större/mer skadliga än vad fördelarna är:

1. Väggarna kan tryckas in av marktryck/tjäle i marken
2. Nivån kan lätt stiga så mycket att skimmern trots allt fylls och fryser sönder (Om det regnar mycket och regnvattnet letar sig ned i poolen)
3. Samma gäller för inloppen om man sänker under den nivån.
4. Is som bildas på den "låga nivån" trycker hårt mot poolväggarna, och i linerpooler är det vanligt att det på våren rinner ned smältvatten som gör att nivån i poolen stiger, då isen är lättare än vatten blir det en enorm lyftkraft som går att linern i en linerpool ofta "lyfts" uppåt när isen vill flyta upp, detta resulterar i sin tur i veck på linern ovan vattenlinjen, ser inte snyggt ut.
5. Större risk att lamphållaren fryser sönder om man sänkt nivån och det bildas tjock is.

Min slutsats är att de flesta tillverkare har helt felaktiga rekommendationer när det gäller vinterstängningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Ingvar

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #10 skrivet: januari 09, 2015, 11:57:00:00 »
Tyvärr så finns det vissa typer av armaturer, jag tänker då på Jet-Stream, där det inte går att vintersäkra på annat sätt än att sänka vattennivån rejält, eller att försöka hålla temperaturen över fryspunkten.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #11 skrivet: januari 09, 2015, 22:38:09:09 »
Håller med, men de är nog väldigt ovanliga.
Jag känner i alla fall ingen som har jetswim i Piteåtrakten, kanske är det mer för inomhuspooler eller de som bor så långt söderut att de inte behöver vara rädda för tjäle?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2015, 18:16:33:33 »
Vi har en jet , förstår inte varför den skulle kräva vattensänkning ?? jag tömmer ju den "inne ifrån" tömmer motorn, slangar etc allt som kommer i kontakt med vatten o is är själva insuget och munstycket, samt den pneumatiska knappen, den har jag iofs fått byta , kanske beror det på isen, men det var en engångsföreteelse

Utloggad Ingvar

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2015, 09:58:18:18 »
Då har du haft "tur". Man kan naturligtvis plocka bort pumpen och slangarna fram till ventilerna, men från ventilerna går sedan slangar som har vatten i sig fram till armaturen. Risken är dels att själva armaturen skadas, men också att någon av ventilerna börjar läcka pga att vattnet fryser.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2015, 17:01:05:05 »
Då har du haft "tur". Man kan naturligtvis plocka bort pumpen och slangarna fram till ventilerna, men från ventilerna går sedan slangar som har vatten i sig fram till armaturen. Risken är dels att själva armaturen skadas, men också att någon av ventilerna börjar läcka pga att vattnet fryser.

Hm, tur i 18 år ? det är ju bra :) men jag fattar nog inte riktigt, jag tömmer ju pumpen , i med detta så töms ju alla slangar med, jag har inte vatten stående nånstans

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2015, 18:09:46:46 »
Hm, tur i 18 år ? det är ju bra :) men jag fattar nog inte riktigt, jag tömmer ju pumpen , i med detta så töms ju alla slangar med, jag har inte vatten stående nånstans

Men om du inte sänker nivån utan jet-streamen fortfarande ligger under vattennivån, hur hindrar du då vattnet från att forsa in i det tömda systemet ? Pluggar du in- och utloppen på något sätt ? Eller har du ventiler som du stänger, men då kan väl ventilerna frysa sönder eftersom de har vatten på ena sidan ? Eller ligger i ditt system själva pumpen över poolens normala vattennivå ( i så fall någon mycket ovanlig typ av jet-stream) ?

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #16 skrivet: januari 16, 2015, 19:26:51:51 »
du har helt rätt, fel av mig där står vatten, men det gör det i mina insprutningsmunstycke med och i slangarna under jord, som jag skrev innan, nedan, så funkar isens utbredning, kan den växa åt ett håll utan att något hindrar, ventiler eller annat då växer den däråt och inte på "bredden" det är därför isen på en sjö höjer sig och inte spräcker kantsten eller annat runt sjön eller hamnen. liksom en regntunna som fryser inte spricker den om det är öppet uppåt !



Haft pool i över 19 år, har aldrig sänkt någon vattennivå eller pluggat och det har varit is ibland till botten, det jag gör är att dränera pump o värmare samt lägger frigolit i avloppet då isen här inte kan expandera inåt som den gör i tex en slang, kan isen växa på ena hållet i slangen då gör den detta istället för att trycka sönder slangen, minsta motståndetslag... jag kan  ha fel men varför göra annorlunda när det aldrig varit problem. Hart en kollega som pluggar, där sprack slangen, pluggar man måste man se till att allt vatten är borta o att pluggen inte läcker


Utloggad Ingvar

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #17 skrivet: januari 16, 2015, 20:32:44:44 »
Problemet är framför allt just själva ventilen, där små mängder vatten kan ha trängt in runt omkring kulan som ska hålla tätt. Det finns då en risk att när det bildas is, så blir det läckage då kulan inte längre kan hålla tätt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #18 skrivet: januari 16, 2015, 20:36:52:52 »
Slangar och andra elastiska material fryser inte sönder, de bara utvidgas tillfälligt. Men en ventil eller ett munstycke som är av metall eller av hård, oelastisk plast kan spricka när vattnet i den fryser. Som exempel, förra vintern var vi för sena med att plocka in trädgårdsslangen. Plastmunstycket i slangens ända frös söder och sprack. PEM-slangar i mark kan frysa hur mycket som helst, det ger inga skador.

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #19 skrivet: januari 16, 2015, 20:54:55:55 »
Plastmunstycket till slangen spricker just därför att den stänger och stänger inne vatten som varken kan expandera ut eller bakåt i slangen om det kunnat det skulle den inte spricka trots att den fryser

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #20 skrivet: januari 16, 2015, 22:01:13:13 »
Plastmunstycket till slangen spricker just därför att den stänger och stänger inne vatten som varken kan expandera ut eller bakåt i slangen om det kunnat det skulle den inte spricka trots att den fryser

Den sprack av radiell expansion, inte axiellt, det syntes på hur den sprack  Det var alltså krafter inifrån centrum, inte från slangen. Slangen i sig själv är av mjuk PVC och kan expandera, men den vattenmängd som finns inne i munstycket kan bara expandera radiellt om den får vidga munstycket. Det tålde inte den plast som det var gjort av. Slangen däremot tog ingen skada. Om munstycket stått i öppet läge skulle det likaväl ha spruckit om det låg så att vatten stod kvar inuti det. Hade det legat så att vattnet dränerat ut sig självt före frysning så skulle givetvis det inte blivit någon skada. Ett metallrör fryser sönder om det är fyllt med vatten, oavsett om det är öppet i ändan så att vattnet teoretiskt har en expansionsmöjlighet dit. Vi hade ett kopparrör som frös sönder på det viset i en stuga vi äger. Vattnet var urtappat, en kran stod öppen nära röret, men på grund av en svag böjning stod lite vatten kvar i röret. Röret sprack på en längd av ca 10 cm och på ett sätt som tydligt visar att det handlar om radiella krafter.

Problemet kan kanske vad det gäller jet-stream vara tillverkarberoende. Använder man elastisk plast till munstycken och inloppsrör kommer de inte att frysa sönder, även om det står vatten i dem. Är de av hård, spröd plast eller av metall så lär de knappast överleva. Det borde gå att tillverka en konstruktion där in- och utlopp är frostsäkra och där själva pumpen är lätt att tappa av. Frågan är, med tanke på hur ovanligt det är med jet-stream i utomhuspooler i kallt klimat, om trycket på konstruktörerna är tillräckligt stort för att man skall prioritera de detaljerna. De flesta aggregat jag sett har metalldetaljer till in- och utlopp.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #21 skrivet: januari 16, 2015, 22:11:35:35 »
liksom en regntunna som fryser inte spricker den om det är öppet uppåt !
Vi har haft flera vattentunnor som frusit sönder som har varit helt öppna uppåt. Inte helt säkert med andra ord.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #22 skrivet: januari 16, 2015, 23:27:29:29 »
Vi har haft flera vattentunnor som frusit sönder som har varit helt öppna uppåt. Inte helt säkert med andra ord.

Jo enda sättet att helt säkert hindra en regntunna från att frysa sönder är nog att vända den upp och ned... alternativ tömma och sätta på ett lock !

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #23 skrivet: januari 17, 2015, 00:03:46:46 »
Meningen har varit att tömma och ställa upp och ner, men man vill ju minimera tiden som höstregn bara rinner ner längs med grunden på landet. Och så blir det att man inte åker ut för att ungarna har en massa matcher varje helg (spelar innebandy) och så blir de stående med vatten i och fryser.

Händer ju inte varje vinter, men har hänt några gånger.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: Hjälp på plats till nybliven ägare av pool
« Svar #24 skrivet: januari 17, 2015, 00:15:46:46 »
Jag är ingen expert på detta, men jag har frågat min son som jobbar som fysiker på Lunds universitet.
Det som tydligen gäller är att is expanderar och den expanderar ALLTID åt det håll som ger minst motstånd dvs i ett rör som är öppet då sprängs ej röret om isen kan växa i röret på längden. Att ditt rör sprack kan ske även om röret är öppet och om frysningen börjar i ändarna på böjen dvs låser därmed vattnet i mitten som då växer utåt o spränger röret om den ej orkar med att trycka ut isproppen. Att en regntunna spricker beror på att det finns sporer i plasten , plast ser tät ut men har alltid små små "sprickor" som inte syns, när det fryser där och vattnet låses i fickan då kan plasten spricka, enligt de uppgifter jag får finns inget sätt att få en is att expandera åt ett visst håll där motstånd finns om det samtidigt är öppet åt ett annat håll.
Däremot kan saken ändå spricka och då beror det på hur det fryser , liksom i vilken ordning, tex ett vattenfyllt glas kan spricka om ytan fryser sig tillräckligt stabil först, stabilare än själva glaset, då spricker glaset ( kan då även inträffa i en regntunna där ytan fryser först), är isytan däremot svagare än glaset då stiger eller spricker isytan. Liknande skede har då troligen skett i ditt munstycke. Därmed förstår jag också att det är svårt att säga vad som är rätt o fel ang poolen, då man inte kan styra fysiken och i vilken ordning det fryser, därmed kan ett "öppet" rör också frysa sönder vilket jag skall tänka på i framtiden

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan