VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?  (läst 3532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mette

Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« skrivet: februari 09, 2008, 18:47:09:09 »
Hej!
I dag när solen sken kunde jag inte motstå frestelsen att baxa upp vinterplåten lite och lätta på standardöverdraget som sitter med stoppar.

Vattennivån hade stigit ca 10 cm, tycker det verkar konstigt, det kommer väl in någon doppe från sidan om det blåser och lite kondens blir det, men det motsvarar ju 100 mm regn.

Vattnet var ca 10 cm under inloppen när jag vinterstängde i slutet oktober, pluggade lite halvdant, skuvade bara dit pluggen utan gängteip. Nu är alltså vattnet precis vid inloppet.

Är det normalt det här eller kan det vara så att det läcker in från plåten (lutar ca 7-8 cm på 4,5 meter).

vad har ni andra för erfarenhet av detta? <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2008, 19:32:15:15 »
Hmmmm,

Nu måste jag också ut och kolla under plåtarna imorgon. Jag la dit en tät presenning så ligger det 100 mm vatten på den lär den inte vara hel :)

Har ingen aning om var så mycket vatten kan ha kommit ifrån, har du en normalstor pool ca 35 M2 vattenyta blir det ju 3,5 M3 vatten om inte skallen svikern helt.
Låter som lite mer än kondens eller dropp i plåtskarvarna, du har ingen påfyllnad som kan tänkas läcka ?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #2 skrivet: februari 10, 2008, 13:41:16:16 »
Hej igen,

Har kollat under plåtarna idag, ser helt OK ut. Pressen är hel med en pöl i mitten och en hel del löv, vilket är enligt plan.
Förra året hade vi de löven i vattnet, så blir det inte i år. :)

Det var för övrigt 21 grader i uterummet idag, solen har bra krut i sig.
Man blir sugen på att bära ut VPn fylla upp och starta !!

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Mette

SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #3 skrivet: februari 10, 2008, 21:13:14:14 »
Hej!
Tack för svaret, min pool är inte uppstartad ännu, jag fyllde vatten till 10 cm under inloppen och sen vinterstängde jag med både inlopp och bräddavloppet pluggat. Tänkte också att standardöverdraget skulle fånga upp löv och skräp, det måste vara så att mina plåtar som ligger som ett "vanligt tak" med träreglar läcker in vatten på något sätt. Nästa gång det regnar ska jag "studera" vart regnet tar vägen.
/Mette

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2008, 22:16:23:23 »
Hej,

Hade standardöverdraget under plåtarna i fjol, massor med skit i poolen var facit. Trodde det skulle funka ganska bra med en träram med plåtarna ovanpå och en överdraget så att säga innanför ramen. Det var ett digert städjobb i våras. I höstas köpte jag en billig press som sitter fast mellan träramen för plåtarna och trädäcket, hoppas det har varit helt tätt för löv smågnagare och annat som man inte vill ha i poolen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #5 skrivet: februari 17, 2008, 21:07:03:03 »
Jag tittade under mina plåtar idag, då var vattennivån 30cm lägre än i höstas. Det är första vintern med pool så jag har inget att gämföra med. Trodde först att det kanske dunstar men efter att läst denna tråd så lutar det mera åt läkage.  :-\
Eller kan vatten försvinna under vintern ?

Har en octavia 6x3,6 med trappa.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tittat under pooltäckningen idag? någon mer än jag?
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2008, 21:48:26:26 »
Jäpp det låter som läckande pool, om det inte är så att det kan ha blivit en hävert som sänkt vattnet.
30 cm i din pool är 6,5 M3 så det är en del vatten. När jag pumpade ur vår pool i höstas så hängde pumpen i poolen
med slangen ut i avloppet. En stund efter att jag stängt av pumpen så hörde jag att det porlade friskt, vattnet rann fortfarande
ut ur poolen trots att pumpen var avstängd. Slangen i avloppet var helt enkelt under inloppet i poolen och då blir det tyndlagen som gäller
dvs en hävert. Kan ngn slang eller annat ha bildat en hävert och sänkt vattnet?? om inte så har du pyspunka på poolen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan