CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Skummar och dimmigt  (läst 1766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spajonas

Skummar och dimmigt
« skrivet: mars 31, 2020, 08:55:51:51 »
Jag har dammsugit nätet och även detta forum men blir inte klok på mitt SPA-bad. Vattnet blir ganska snart efter vattenbyte dimmigt och skummar även mycket när jets med tillsatt luft i sätts på. Detta verkar hänga ihop. Alla värden är ok och testade digitalt. Vi duschar noga innan bad. Badet är ett Viskan Donsö och vi använder Spacare Subwac 12 för desinficering. I perioder kan vattnet vara klart men problemet återkommer hela tiden. Är det något som vet vad detta kan bero på? Tack på förhand!

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skummar och dimmigt
« Svar #1 skrivet: mars 31, 2020, 19:29:08:08 »
Hej,
Funderar om alla värden är ok enligt vad?

För att värdera ditt vatten behövs; fritt klor, bundet klor, CYA (cyanursyra), och pH.

Vidare hur du mäter ditt vatten kan vara av betydelse.

Din desinfektion består av; adipinsyra och natriumbikarbonat. Dessa kommer att bilda kolsyra som i sin tur bildar koldioxid. Klart ditt vatten skummar. Extra med hudrester osv.

Vidare har du natrium-di-klor-isocyanurat som klor. Detta bildar cyanursyra som minskar desinfektionen fort.

Bundet klor kan göra så att vattnet skummar extra mycket. Ett enkelt sätt att visa detta är att kissa i toaletten och tillsätt klorin. Ger en hel del bundet klor och skum. Nu tror jag inte ni gjort detta i ert spa utan det kommer från svett.

Vidare dimmigt vatten kan vara av två anledningar.
Kalkbildning; om ert påfyllningsvatten innehåller hårt vatten (kalcium) och ditt klor innehåller bikarbonat ger det en kalkfällning.

Troligare orsak är bakterier.
I början ger de dimmigt vatten som kalk. Efter en tid kan de ändra färg mot rosa. Har du denna färg i ditt filter och det är lite slemmigt är detta troligen orsaken till grumligt vatten.

Om så är fallet hade jag kört en pipe-clean. För att sedan byta vatten.
Hade nog startat med kalciumhypoklorit som desinfektion i början.

Hör gärna av dig med dina värden. Mycket lättare att tolka anledningen till dina bekymmer.

Roger







Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skummar och dimmigt
« Svar #2 skrivet: mars 31, 2020, 20:11:31:31 »
hej,
Jag har en till fråga.
Är skummet vitt eller gulfärgat?
Färgen kan säga mycket om vattnet.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skummar och dimmigt
« Svar #3 skrivet: april 01, 2020, 09:25:50:50 »
Jag har dammsugit nätet och även detta forum men blir inte klok på mitt SPA-bad. Vattnet blir ganska snart efter vattenbyte dimmigt och skummar även mycket när jets med tillsatt luft i sätts på. Detta verkar hänga ihop. Alla värden är ok och testade digitalt. Vi duschar noga innan bad. Badet är ett Viskan Donsö och vi använder Spacare Subwac 12 för desinficering. I perioder kan vattnet vara klart men problemet återkommer hela tiden. Är det något som vet vad detta kan bero på? Tack på förhand!

Hur ofta byter ni vatten?
Efter ett par månader brukar det bli allt svårare att hålla vattnet fräscht.
Det går köra mycket längre än så, men dina problem blir då vanligare och svårare att åtgärda.

En justering av pH med efterföljande rejäl chockklorering brukar lösa det mesta om inte vattnet är allt för gammalt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad spajonas

SV: Skummar och dimmigt
« Svar #4 skrivet: april 01, 2020, 22:47:58:58 »
Detta problem börjar ca 1–2 veckor efter vattenbyte ... Jag har precis tömt och fyllt SPA:at på grund av att jag flyttat det så jag kan tyvärr inte komma med några aktuella värden. I vanliga fall ligger alkaniteten på ca 80–100 och PH på ca 7,4.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Skummar och dimmigt
« Svar #5 skrivet: april 02, 2020, 07:59:50:50 »
Hej,

Köp oorganiskt klor som kalciumhypoklorit.
Gärna granulater. Tillsätt 7-10g. Då borde ditt fria klor visa 5-7ppm.
Om vattnet blir klarare är orsaken troligen hög CYA och bakterier.

Kolla gärna på nätet din kommuns vattenkvalitet. Visar om du har hårt vatten med kalcium.
Ditt klor innehåller natriumbikarbonat som tillsammans med hårt vatten kan ge dimmigt vatten.

Kolla gärna filtret.

Använd flockningsmedel.

Roger


Utloggad spajonas

SV: Skummar och dimmigt
« Svar #6 skrivet: april 11, 2020, 14:05:31:31 »
Det kommunala vattnet har en hårdhet på 2,7 samt kalciumvärde på 18.

Nu har jag sedan en vecka tillbaka nytt vatten och justerat till rätt värden. Idag är det återigen dimmigt och luktar illa. Det skummar hur mycket som helst – jag öser ur med det kommer hela tiden mer. Flockningsmedel och bollar har jag provat sedan tidigare utan resultat.

Kan det vara något fel på spabadet?

Borde jag prova aktivt syre istället för klor?

//Jonas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag