VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jordfelsbrytaren slår ut när pumpen startar. Måste den bytas?  (läst 4124 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
Har ett Hydropool 675 kar.
Först började det med att pump nummer 1, som är med två hastigheter, inte alltid ville starta av sig själv vid värmning. Fick felmeddelande LF, som står för Low Flow. Köpte jag upp den till högsta hastighet och så ned på låg hastighet gick det bra. Så höll karet på en par veckor och plötsligt rök säkringen. Ser att den indikerar jordfel.
En ny exakt lika 3hp pump kostar 4,900kr. Fått erbjudande på en lite mindre pump på 2,5hp för 3,800kr. Bägge med två hastigheter. Ska vara nästan identiska annars, så ska passa fint.

För det första. Är pumpen körd, eller kan detta vara nåt jag kan fixa själv? Vad kan ha orsakat jordfelet?
För det andra. Kommer jag att ånga på en 2,5hp pump? Wirlpool pumpar bägge två.

På förhand tack!
Mvh
Hosse

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Jordfelsbrytaren slår ut när pumpen startar. Måste den bytas?
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2020, 20:56:08:08 »
Du skrev att säkringen rök, men du menar väl jordfelsbrytaren ? I de flesta fall så orsakas jordfel på sådana här utrustningar av att vatten kommit in någon stans där det inte skall vara. Det kan vara en läcka i en pump, så att vatten tränger in i själva motorn, det kan vara någon läckande skarv så att det droppar på någon komponent som inte klarar det fullt ut eller så. Men det faktum att pumpen först bara gick att starta på högfart tyder på att den på något sätt kärvade - kanske en dålig lagring - något som sedan kan ge läckage i axeltätningen, vatten från pumpen kommer sedan in i motorn.... det finns många tänkbara orsaker.

Det finns olika sätt att felsöka. Ett jordfel går ibland,men inte alltid, att mäta fram med ett vanligt universalinstrument. Det rätta instrumentet är en isolationsprovare (ibland kallad "megger"), men de flesta so inte arbetar med el har inte en sådan. En annan modell är att koppla bort den misstänkta pumpen, obs - isolera då ledningarna så de inte slår emot någonstans, starta sedan pumpen och se vad som händer. Löser jordfelsbrytaren ut ändå finns inte felet i själva pumpen och tvärtom.

Utloggad Hosse

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall / Oslo
  • Antal inlägg: 97
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Har privat pool och jacuzzi
    • Visa profil
SV: Jordfelsbrytaren slår ut när pumpen startar. Måste den bytas?
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2020, 21:49:06:06 »
Du skrev att säkringen rök, men du menar väl jordfelsbrytaren ? I de flesta fall så orsakas jordfel på sådana här utrustningar av att vatten kommit in någon stans där det inte skall vara. Det kan vara en läcka i en pump, så att vatten tränger in i själva motorn, det kan vara någon läckande skarv så att det droppar på någon komponent som inte klarar det fullt ut eller så. Men det faktum att pumpen först bara gick att starta på högfart tyder på att den på något sätt kärvade - kanske en dålig lagring - något som sedan kan ge läckage i axeltätningen, vatten från pumpen kommer sedan in i motorn.... det finns många tänkbara orsaker.

Det finns olika sätt att felsöka. Ett jordfel går ibland,men inte alltid, att mäta fram med ett vanligt universalinstrument. Det rätta instrumentet är en isolationsprovare (ibland kallad "megger"), men de flesta so inte arbetar med el har inte en sådan. En annan modell är att koppla bort den misstänkta pumpen, obs - isolera då ledningarna så de inte slår emot någonstans, starta sedan pumpen och se vad som händer. Löser jordfelsbrytaren ut ändå finns inte felet i själva pumpen och tvärtom.
Jepp, jordfelsbrytaren sitter i automatsäkringen på alla mina säkringar. Den visar ett blått fält när det är pga jordfel och inte överbelastning.

Det är torrt och fint runt pumpen i dag, så tror inte det är fukt. Min känsla är att pumpen blivit svagare först och sen till slut kortslutit..
Mvh
Hosse

Utloggad Lassse

SV: Jordfelsbrytaren slår ut när pumpen startar. Måste den bytas?
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2020, 21:57:41:41 »
En kinapump för 4900?
Det kan du hitta billigare på.tex spaparts nordic.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Jordfelsbrytaren slår ut när pumpen startar. Måste den bytas?
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2020, 09:01:46:46 »
Håller med Erica 100%
Koppla ut kablarna till motorn för att avgöra om det är fel på motor eller relä/kretskort.
Är ju onödigt att köpa ny pump om det beror på ett defekt relä eller kretskort.
Alltså om du kooplar ur motorn och det ändå löser ut så har du felet på kretskortet. (Fukt, oxid, koldamm kan vara orsaker i så fall)
På min värmepump hade jag sotbeläggningar runt kontaktorn som startade/stoppade kompressorn som gjorde att jordfelsbrytaren löste ut, det löste sig genom att jag blåste bort sotet med tryckluft. (sot/koldamm som bildats av de tiotusentals start och stopp som varje gång orsakar en liten ljusbåge och lite sot)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag