CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckande spa pump efter att värmelementet byttes  (läst 869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool-mic

Läckande spa pump efter att värmelementet byttes
« skrivet: februari 02, 2020, 17:36:45:45 »
Vi hade problem med värmen i spaet så reparationssnubben bytte ut värmelementet i december.
Spaet är Spa Denali 680 och inköpt 2013 från Poolkungen, tidigare fanns inga bekymmer med det.
Värmelementet som byttas var ett HT-B3080 3.0KW Official Balboa Heater Element 800inc (enligt offerten vi fick).

Nu hade en del vatten försvunnit och jag kikade och lyckades identifiera en vattenläcka till pumpen, exakt samma ställe som på bilden i detta inlägget:
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12617.msg95115#msg95115

Det känns som det läcker i "vattendelen" (där de stora vattenslangarna kommer in och ut) av pumpanordningen, men jag är inte helt säker.

A) Är det rimligt att detta är relaterat till reparationssnubbens besök?

B) Är det ett nytt fel, och hur bör jag då gå tillväga för att felsöka och avgränsa felet?

Poolgiganten

Utloggad oscar

SV: Läckande spa pump efter att värmelementet byttes
« Svar #1 skrivet: februari 03, 2020, 13:00:25:25 »
Behöver man inte lossa på pumpen så är det inte rimligt att det är p.g.a. servicekillen.

Finns ju jätte bra tips hur du ska felsöka problemet i den tråd du länkade.

Men troligtvis är det axeltätningen som har gett upp. Kostar ca 200-500 kr om man kan byta själv.
Kolla om det hjälper att dra åt unionskopplingarna först.

Utloggad pool-mic

SV: Läckande spa pump efter att värmelementet byttes
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2020, 14:47:33:33 »
Vi lät spa-service-killen komma och byta pumpen. Det var svårt att komma åt, jag hade behövt riva en del av altanen för att jsg skulle komma på pumpen på ett smidigt sätt. Service-killen fick skruva bort värmelementet och lyckades lösa byte av pumpen ändå.

Nästa gång ska jag fixa lite bättre utrymme så det blir enklare att serva spaet själv.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag