CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.  (läst 29136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #10 skrivet: januari 17, 2007, 17:17:22:22 »
Jag skulle inte rekommendera Baquasil. Dels av erfarenhet av poolägare som fått grumligt vatten och slemmiga väggar samt att Miljö och Hälsa inte rekommenderar Baquasil då den inte får släppas ut till någon form av avlopp (bryts inte ned i naturen). Baquasil i sig dödar inte bakterier utan förhindrar dem endast att redproduceras. Därför innehåller produkten även underklorsyda för att desificering skall kunna äga rum (alltså inget klorfritt alternativ). Det innehåller ju även köldmedel i form av glykol (innehåller även PHMB och DDTA). Om Baquasil vore en bra produkt så skulle den ju även användas i offentliga sammanhang som badhus, simhallar osv. Dock är ju så inte fallet. Klor eller klorelektrolys (saltgenerator) är att föredra.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #11 skrivet: januari 17, 2007, 18:07:26:26 »
Steffe!

Detta var intressanta nyheter, för mig i alla fall!
För att man ska förstå vad du skriver, faktamässigt alltså, vill jag att du refererar till någon litteratur, kemisk innehållsförteckning, referenser osv och inte bara skriver ur dig en massa uppgifter som initialt är svåra att kontrollera sanningshalten i!

Ser fram emot mera fakta i ämnet!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #12 skrivet: januari 17, 2007, 18:39:16:16 »
Hej RLA,

Jag var på en föreläsning angående publika/privata bad (jag arbetar delvis med badvattenrening till offentliga anläggningar). Under denna föreläsning så kom baquacil på tal från folk som arbetar med privatpooler. Då tog en av föreläsarna fram lite uppgifter angående detta (därav det du skrev). Personen som kom med uppgifterna heter Mille Örnmark och jobbar på Weedo som är sveriges ledande konsultbolag inriktat mot vattenrening. Han är väl den som kan mest om badvattenrening i hela Sverige skulle jag vilja säga. Förstår om du skulle bli skeptisk om jag bara tog uppgifterna direkt ut luften.

Skall prata med honom vart han fick tag i uppgifterna angående det exakta innehållet. Troligtvis så borde det ju vara kemikalieinspektionen...
« Senast ändrad: januari 17, 2007, 19:11:44:44 av Steffe »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #13 skrivet: januari 17, 2007, 19:15:56:56 »
Jag är inte mindre skeptisk nu, tyyvärr! :-\
Fortfarande inga fakta i ämnet utan bara en hänvisning till en person!

Baquacil är ingen ren kemikalie, det är en produkt, sammansatt av olika kemikalier! Dock inte klor som du gör gällande då beståndsdelarna i Baquacil inte går ihop med klorprodukter!
Nämde personen att huvudingrediensen i Baquacil är samma som linsvätska (Polyhexametylen) och den är just desifiserande? Sa han varför det var glykol i Baquacil? vinterbad? <hmm>

Jag kör baquacil, jag har aldrig haft dåligt/grumligt/slemmigt vatten, de andra jag känner/vet som också har Baquacil har inte heller problem!
Skulle man t.ex få i lite klor i en Baquacilpool blir vattnet grumligt, det beror på kloret och inte på Baquacilen, den går inte heller ihop med t.ex brom!
Däremot har det visat sig att det är lättare att få strul med klorpool, gäller vid tradionell hantering då klornivån kan vara lite känsligare att hålla på korrekt nivå!

Får man strul med poolen är det nog inte juste att skylla på kemin, man får nog rannsaka sig själv hur väl man tog hand om poolen, oavsett vilken kemi man använder!

Att man inte använder det i offentliga badhus kan bero på att klor är bättre till det, bevisar ingenting om fördelar i en villapool! Är det någon som provat?

Nej, lite mer fakta behövs innan vi kan värdelösförklara Baquacil!




Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #14 skrivet: januari 17, 2007, 19:41:53:53 »
Jag skall som sagt var fråga honom angående faktat av innehållet. Angående hans expertis så litar jag på honom fullständigt.

Jag sa aldrig att Baquacil var värdelöst. Det gör ju sitt jobb m h a av underklorsyran (precis som du säger så är det ju en sammansatt produkt). Dock så är det ju inte så miljövänligt i och med att det inte ens rekommenderas att man släpper ut det i avlopp. Nu är ju inte klor heller så miljövänligt, men det bryts ned i naturen.

Jag förstår att jag trampat på en öm tå då du kanske t o m säljer Baquacil. Jag ger endast min syn på saken.

Inom den publika badbranschen så användds dock inte Baquacil och det är ju där det ställs högst krav på badvattenkvaliteten. Där används istället klor i form av natriumhypoklorit mest frekvent. I allmänhet så är ju privatpooler underdimensionerade när det gäller både badvattenreningen och desificeringen (inte i alla fall, beror på badbelastningen). Dock är det ju samma typ av belastning i en privatpool som en offentlig pool. I både situationerna förekommer det urin, hår och hudavlagringar som ger upphov/kan ge upphov till , mono-,di-, trikloraminer och trihalometaner. Allt detta måste ju avlägsnas/förhindras genom effektiv filtration och desificering. Man måste ju komma ihåg av att folk kan bli sjuka av att bada. Det gäller ju att få så bra badvattenkvalitet som möjligt.


Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2007, 19:47:27:27 »
Mycket intressant disk. Jag hade klor i våran "lilla badbalja" innan. Körde man inte pumpen tillräckligt när badat mycket och det var varmt ute så blev vattnet också grumligt med klor.
Men det är inte klorets fel.

Hade nog tänkt byta till Baquasil i våran nya pool. Min kompis har haft det i en säsong. Han är helnöjd.
Håller med RLA vi måste ha mer fakta som är relevant för våra villapooler.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #16 skrivet: januari 17, 2007, 20:17:05:05 »
Nejdå, jag har inte ont i tån O0 men, jag tar inte allt som skrivs här för sant...eller i kvälls/veckopressen.....
Och jag säljer inte Baquacil, jag är inte verksam i denna branch som du är!

Dom som har haft svårast för Baquacil så här långt har inte kunnat sälja det från sin butik, men det gäller inte dig va? ;)

Det är bara det att inget av vad du påstår har jag upplevt/hört talas om, inte heller läst om! Därför är jag nyfiken på fakta!

Fakta jag söker just nu är framförallt: underklorsyra? är det klor? var kommer den ifrån i Baquacil? (Baquacil är ju inte förenligt med klor) Samt vilken del i Baquacil är miljöfarlig?

Dimensionering? min pool är på 42m3, en offentlig på 25m ca 750m3 om en offentlig ska ha samma genomströmning som jag har krävs en pumpkapacitet om ca 285 m3/tim! stämmer det eller har dom större/mindre pumpar?

Fråga 1? hur mäter man badbelastningen? per timme badande / m3?
Fråga 2? Finns det något exempel på publik inrättning som provat Baquacil?

"värdelösförklara" var bara ett plumt sätt att försöka vara rolig....det gick inte så bra :'(
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #17 skrivet: januari 17, 2007, 21:31:03:03 »
Fråga 1 - Det renande flödet dimensioneras efter badbelastning av antalet badande per timme och just nu (beräkningarna hur man dimensionerar har ju ändrat sig med åren ;) ) beräknar man 2 m3/h per bandande. Snabbcirkulationen (det flöde som krävs för att få rätt hydraliska förhållanden i bassängen, dvs att man skall undvika sedimentation. Går ej via filtret) beräknas som poolens yta x 0.8. Tillsammans utgör detta det totala flödet. Snabbcirkulationen är ju ej nödvändig. Det beror ju bara på hur ofta man vill bottendammsuga sin pool.

Fråga 2 - Jag vet faktiskt inte om det gjorts. Jag skall höra mig för och se om det gjorts i Sverige eller i något annat land. Vore faktiskt roligt att ta reda på.

En pump som cirkulerar 285 kbm/h genom filtret skulle alltså tillåta ca 142 badande/timme vilket i sig inte är en extremt stor siffra i publika sammanhang. (skulle väl kunna bli en pump på 15 kW eller nåt sånt beroende på motståndet i systemet).

Givetvis finns det ju ett vinstintresse för dem som inte säljer det ena eller det andra i poolmarknaden att få sin produkt att verka bättre osv. Vad jag vet så bör de flesta poolaktörer på den svenska marknaden kunna sälja det då alla större kemikalieleverantörer såsom Saniklar osv säljer det.

I och med att jag jobbar lite inom den publika sektionen så finns det inget intresse att sälja produkter till privatpersoner (inte samma produkter privat som publikt heller. filter osv). Om du inte vill köpa klor i tankar då dvs...;)... I sådana fall har jag kontakter som fixar det. Inte fel att ha en 800 L tank klor hemma. Kommer nog räcka ett tag.  ;D

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #18 skrivet: januari 18, 2007, 10:26:13:13 »
Miljö och Hälsa inte rekommenderar Baquasil då den inte får släppas ut till någon form av avlopp (bryts inte ned i naturen).

Skall prata med honom vart han fick tag i uppgifterna angående det exakta innehållet. Troligtvis så borde det ju vara kemikalieinspektionen...

Det här var riktigt intressant, men Steffe det känns som du pratar mot dig själv speciellt när du själv nämner Kemikalieinspektionen i detta fall om Baquasil. Jag kan inte tänka mig att detta medel hade blivit godkänt här i gammla svedala av kemikalieinspektionen om det är som du skriver att det inte kan brytas ned i naturen.
Hoppas du Steffe kan få fram någon mer fakta om detta, för man vill ju inte använda ett medel som e farligt, väntar med spänning!


Utloggad Steffe

SV: Automatisk klorinator och limplaströr ochdelar.
« Svar #19 skrivet: januari 18, 2007, 18:17:07:07 »
Det med kemikalieinspektionen var endast en gissning från min sida, men det finns ju flera produktdatabaser för kemikalier. Alla kemikalier som importeras till Sverige måste ju produktanmälas till kemikalieinspektionen och det gäller ju även Baquacil. Därför bör man ju kunna få reda på innehållet av produkten där. Kemikalieinspektionen är inte en instution som testar och godkänner alla kemiska produkter i Sverige om du trodde det utan det är företaget som importerar kemikalierna som har ett ansvar att utreda vilka hälso- och miljörisker produkten kan ha. Som du kanske vet finns det ju ett otal produkter i sverige som säljs som inte skall släppas ut i avloppet.

:)
« Senast ändrad: januari 18, 2007, 18:40:40:40 av Steffe »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag