VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stopp i ena inloppet?  (läst 1800 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clint

Stopp i ena inloppet?
« skrivet: juli 05, 2016, 08:46:24:24 »
Hej
Jag har just noterat att det var ett otroligt högt tryck från mitt ena inlopp i poolen, blir krusningar på vattenytan på den sidan. Tänkte att så där kraftigt har inte vattnet inte cirkulerat in i poolen tidigare. Jämförde med andra inloppet på andra sidan på samma kortsida i poolen (jag har 2 inlopp totalt) och kunde då konstatera att det var ett superfjösigt tryck där, nästan obefintligt med tryck. Jag drar då slutsatsen att något hindrar vattnet på ena sidan vilket gör att jag får ett väldigt stort tryck på andra sidan. Kan det rimligtvis finnas andra förklaringar? Jag kommer inte på någon.
Min första tanke var ifall jag hade en läcka på den sidan med lågt tryck. Jag har dock inte upplevt att jag tappar något vatten, och jag bedömer att trycket på andra inloppet inte skulle bli så kraftigt om jag hade läcka.
Nästa fundering jag hade var då att något täpper till vid svaga inloppet (efter förgrening till de två inloppen). Vet dock inte vad tusan som skulle kunna fasta där? Och jag vet ännu mindre hur jag ska gå till väga för att lösa detta? Jag hoppas nu på lite hjälp från er med att konstatera orsaken till problemet och att få tips och idéer på lösningar (som i första hand inte innebär att skruva bort altan och gräva fram rör  :))


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Stopp i ena inloppet?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2016, 09:38:39:39 »
Tycker dina tankar låter helt rimliga. Jag skulle ta en dragfjäder (för elsladdar) eller något annat lämpligt och trycka in i inloppet och se var det tar stopp.

När jag läcksökte använde jag en billig kamera från biltema också, den kom jag 2m in med ungefär.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Clint

SV: Stopp i ena inloppet?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2016, 14:06:30:30 »
Stängde just av pumpen och började rota runt med fingret. Kände en lös plastdetalj och misstänkte så klart att den hade med problemet att göra. Skruvade lös kåpan till inloppet (pahlens rostfria) och fick ut något som liknar ett litet plastlock med 2 små hål i botten. Vet inte vad det kommer ifrån, lägger in en bild här, vet någon vad det är? (Den kan omöjligt tagit sig dit från poolsidan) den är ca 20-25mm i diameter.

Petade lite på andra inloppet med kan inte känna att det fanns sådant på andra sidan. Kan inte häller på naturligt och självklart sätt få fast plastdetaljen på tex baksidan på metallkulan, den fäster inte bra där  :)

Utloggad Clint

SV: Stopp i ena inloppet?
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2016, 14:30:17:17 »
Min fru kom just med förklaring om vad biten kommer ifrån. Den hör till någon sorts badleksak (dykstavar)  ;D

Det är omöjligt för biten att bara hamna där, nu börjar därför utredningen om vilken listig unge i kvarteret som fick den lysande idén att pressa in en plastbit i utloppet. Men det är en annan utredning.  O0


Utloggad Erica

SV: Stopp i ena inloppet?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2016, 20:26:58:58 »
Barn är uppfinningsrika och man kan alltid få sig lite överraskningar. :) Som tur var hände ingenting alltför galet i ert fall. Hade barnet lyckats plugga båda inloppen kunde det gått sämre, med t.ex. sönderkörd pump som följd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan