VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Inportera värmepump  (läst 21110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matsa

SV: Inportera värmepump
« Svar #10 skrivet: april 22, 2008, 15:24:55:55 »
Det låter ju kanon med en så billig pump, om den nu är uppbyggd av lite kvalitetsdelar  O0
Jag kan eventuellt vara intresserad  :D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Inportera värmepump
« Svar #11 skrivet: april 23, 2008, 17:27:44:44 »
snålheten har en tendens att bedra visheten
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad San

SV: Inportera värmepump
« Svar #12 skrivet: januari 27, 2009, 19:30:28:28 »
Bortsett från att det är ett gränsfall till att bryta mot regelverket med denna typ av ämne (sambeställningen görs väl antagligen för att minska kostnader eller reka marknaden för frågeställaren) så vill jag verkligen varna för detta.

Har man inte råd att bli av med pengarna skall man absolut inte ge sig in på att importera från Kina själv, eller lita på/tro att någon annan gör jobbet gratis åt dig.
Är det inte gratis är det förmodligen "marknadsföring" eller svarta pengar inblandade.
Transportskador, trasig maskin vid leverans mm finns ju ingen som helst garanti emot.

Denna site tar i vart fall ABSOLUT INGET ANSVAR för eventuell ekonomisk förlust som kan uppstå p.g.a. detta.

Sambeställning brukar vara ett sätt för importören att tjäna pengar utan att behöva lämna de konsumentgarantier som man som svensk köpare har laglig rätt att få enligt konsumentköplagen.
Mycket tveksamt om det ens är lagligt. (har inte kontrollerat detta)

Rickard vet inte vad han snackar om!!!
Har själv importerat åtskilliga prylar från Kina bl.a hjullastare och det har ALLTID fungerat perfekt. Har också tagit hem reservdelar till mina grejor och måste säga att kineserna är väldigt tillmötesgående och serviceinriktade och vill verkligen att kunden ska vara nöjd. Däremot så finns det flera svenska inskränkta sk. egna företagare som varnar för att göra affärer med bl.a Kina för de tror att detta är reserverat för dem själva. Bara min reflektion på det hela !!! OBS: Jag har vid varje affär betalat både svensk tull och moms.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inportera värmepump
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2009, 09:33:00:00 »
Bortsett från att det är ett gränsfall till att bryta mot regelverket med denna typ av ämne (sambeställningen görs väl antagligen för att minska kostnader eller reka marknaden för frågeställaren) så vill jag verkligen varna för detta.

Har man inte råd att bli av med pengarna skall man absolut inte ge sig in på att importera från Kina själv, eller lita på/tro att någon annan gör jobbet gratis åt dig.
Är det inte gratis är det förmodligen "marknadsföring" eller svarta pengar inblandade.
Transportskador, trasig maskin vid leverans mm finns ju ingen som helst garanti emot.

Denna site tar i vart fall ABSOLUT INGET ANSVAR för eventuell ekonomisk förlust som kan uppstå p.g.a. detta.

Sambeställning brukar vara ett sätt för importören att tjäna pengar utan att behöva lämna de konsumentgarantier som man som svensk köpare har laglig rätt att få enligt konsumentköplagen.
Mycket tveksamt om det ens är lagligt. (har inte kontrollerat detta)

Rickard vet inte vad han snackar om!!!
Har själv importerat åtskilliga prylar från Kina bl.a hjullastare och det har ALLTID fungerat perfekt. Har också tagit hem reservdelar till mina grejor och måste säga att kineserna är väldigt tillmötesgående och serviceinriktade och vill verkligen att kunden ska vara nöjd. Däremot så finns det flera svenska inskränkta sk. egna företagare som varnar för att göra affärer med bl.a Kina för de tror att detta är reserverat för dem själva. Bara min reflektion på det hela !!! OBS: Jag har vid varje affär betalat både svensk tull och moms.

Vad nu då?
Jag har väl aldrig påstått att det inte skulle kunna fungera bra, jag klargör bara för fakta, det finns inga garantier mot t.ex. trasig maskin vid leverans, rätta mig om jag har fel, det finns dessutom inga garantier mot transportskador som sker utanför Sverige, rätta mig gärna om jag har fel. (bidra gärna med en länk till fakta som styrker dina påståenden om du menar att det finns några garantier för detta)

Jag har dessutom inte påstått något av det du räknar upp, vare sig har jag nämnt något om Kineserna eller deras tillmötesgående eller huruvida det normalt sett "går bra" eller ej.

Det jag skriver är att erbjudandet dels är ett gränsfall när det gäller forumets regler för "smygreklam/marknadsföring" i forumet.
Ingen tror väl på riktigt att "sveab" erbjuder forumets medlemmar detta utan att själv tjäna pengar på det, eller att de (om värmepumparna fungerar som de ska) planerar att importera fler längre fram - och då tjäna pengar på maskinerna.
Jag klargör också att detta sätt att "sälja" saker från Kina är ett vanligt sätt för de som vill kunna sälja (presumtivt skräp) utan att ta något som helst ansvar enligt konsumentköplagen. Man kan alltså sälja rätt stora mängder maskiner med litet prispåslag, utan att riskera några reklamations eller garantiärenden.

Jag har i fem år drivit www.varmepumpsforum.com och har sett otaliga billiga kinesiska värmepumpar komma och gå på marknaden, de allra flesta av dessa fungerar i bästa fall hjälpligt, men ofta riktigt dåligt - oavsett ingående komponenter.
Problemen hänger ofta ihop med dålig kvalitet i styrkort, givare, givarplacering mm, mm - vilken kompressor och värmeväxlare som sitter i spelar inte så stor roll om resten inte fungerar...

Nu tycker jag iofs att det är helt rätt att det finns svenskar som engagerar sig i utveckling och kvalitetskontroll/styrning på Kinatillverkade värmepumpar, för det råder ingen tvekan om att Kineserna KAN göra bra grejer, om de får de förutsättningar som krävs för detta.
Alltså bra komponenter, välkonstruerade styrkort och styrprogram samt en bra kvalitetskontroll.
Med dessa saker på plats blir dock inte deras produkter särtskilt mycket billigare än "alla andras".

Jag tror alltså inte att det finns några självklara genvägar till billiga (och bra) värmepumpar från Kina, oavsett om man importerar själv, samköper eller köper av någon annan som tillhandahåller de garantier man som konsument i Sverige har rätt att kräva på en så pass dyr produkt som en värmepump.

Jag varnar även fortsättningsvis för samköp, men om man ändå vill chansa, bara för att det är så billigt, skall man vara beredd på att det kan gå fel.

Men framför allt vill jag klargöra att jag som forumägare absolut inte tar något som helst ansvar för eventuella problem som kan uppstå i samband med eller efter denna import.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad San

SV: Inportera värmepump
« Svar #14 skrivet: februari 01, 2009, 22:25:21:21 »
De affärer jag gjort har innefattat 1-års garanti på grejorna vilken jag vid ett par tillfällen också har fått utnyttja och detta har funkat hur bra som helst. Vad gäller transportskador så tecknar man såklart en försäkring, detta kan säljaren hjälpa till med. Fick faktiskt en maskin lite transportskadad och det hela löste sig perfekt med att det Kinesiska försäkringsbolaget betalade ut ersättning och detta gällde utan självrisk. Min åsikt i frågan gäller det sätt som personer ofta använder sig av sk. skrämsel teknik för att få andra att gå en annan väg. Jag har själv stött på folk som i princip kallat mig " dum i huvudet " när de fått veta om mina affärer med Kina. Saken är den att de flesta faktiskt inte vet vad de snackar om utan har bara hört eller läst nåt negativt och helt plötsligt så kan man och vet allting om detta. Jag förstår inte hur Rickard överhuvudtaget skulle kunna hållas ansvarig för nån kinesisk affär som eventuellt kan gå snett om han inte själv uppmanar eller är delaktig i affären. För Er som funderar på att själv importera grejor från länder utanför Europa, kör hårt men ta inte första bästa utan sök runt lite grann och bilda er en uppfattning om produkten och företaget som säljer grejorna. Förhandla också fram att säljaren tar på sig garanti och att han hjälper till att transportförsäkra grejorna. Glöm inte heller att grejor som ska importeras till EU ska vara CE-märkta, lagen är lite luddig. Detta är inte tvunget för privat bruk men ska grejorna säljas vidare eller användas yrkesmässigt så måste de vara CE-märkta. Be också att säljaren presenterar ett CE-dokument för att vara på den säkra sidan.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inportera värmepump
« Svar #15 skrivet: februari 02, 2009, 12:17:51:51 »
Jag tror inte att det blir särskilt lönsamt att importera en pall värmepumpar om man skall ha både garanti och transportförsäkring, men jag kan ju ha fel.

Jag tror heller inte att jag kan hållas ansvarig, jag vill bara , som ansvarig utgivare, påpeka att detta att jag inte på något sätt vare sig rekommenderar samköp och direktimport av värmepumpar, eller tar på mig något som helst ansvar om det skulle bli några problem.

Om det vore så att man kunde köpa kvalitetsvärmepumpar från Kina vore det en annan sak, men som det nu ser ut på den marknaden så anser jag att man skall köpa av en Svensk grossist som lämnar garantier och reklamationsrätt enligt de svenska konsumentköplagarna.
Man köper ändå Kinapumparna billigare än motsvarande Amerikanska eller ueropeiska pumpar, men man får de garantier och den reklamationsrätt som jag anser att man behöver.

Jag är dessutom rätt säker på att jag vet mer om kvaliten på Kinesiska lågprisvärmepumpar än vad du gör, San.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad San

SV: Inportera värmepump
« Svar #16 skrivet: februari 04, 2009, 15:08:11:11 »
Jag är dessutom rätt säker på att jag vet mer om kvaliten på Kinesiska lågprisvärmepumpar än vad du gör, San.

Det är ju precis detta jag opponerar mig mot!!! Att det finns personer som alltid anser sig veta mer än andra. Var skulle vi varit om det inte vore för de som vågar prova sig fram och söka nya vägar???

Nu generaliserar du igen, du vet ingenting om mina erfarenheter med värmepumpar. Faktum är att jag har en högskoleutbildning på just värmepumpsteknik. Jag arbetar med detta yrkesmässigt och har förbrukat två värmepumpar privat, båda köpta i Sverige och de havererade när de var mindre än 10-år gamla. Så kvalitén på Svenska värmepumpar är enligt min erfarenhet inte så bra som de borde vara.

Jag har handlat grejor från stora delar av världen bl.a USA, Hongkong, Pakistan, Israel, Japan och Kina m.fl. Har blivit lurad två gånger och det var vid  affärer med Tyskland. Dessutom anser jag mig nästan alltid bli lurad ( betala för mycket ) för grejor jag köper i Sverige. Så jag förstår precis de personer som söker andra vägar för att komma undan lite billigare när de ska köpa värmepumpar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Inportera värmepump
« Svar #17 skrivet: februari 05, 2009, 08:40:18:18 »
Jag håller med dig helt i att det är bra att folk vågar sig på att köpa själva och importera.

Det jag vill varna för är att "gå på" ett samköpsförslag, som naturligvis görs för att de som håller i hela projektet skall tjäna sig en slant (svart?).

Köp gärna från Kina, men gör det i egen regi, då har du ingen annan att skylla på om det går snett.

Om det är någon i denna tråd som anser sig veta mer än andra så är det väl ändå du.  ;D

Jag vill bara varna blåögda fattiga människor från att köpa nåt som de:

Inte vet nåt om.
Inte får några garantier på
Inte får någon reklamationsrätt på
Inte har någon att vända sig till för att klaga OM nåt går fel.

Det är också därför jag säger att jag inte har något som helst ansvar OM nåt går snett, för jag vet hur folk uppträder när de anser sig ha blivit lurade eller vilseledda på internet, de använder då t.ex. denna typ av forum för att svartmåla, förtala och utöva utpressning mot olika aktörer.

PS. Min kunskap när det gäller värmepumpar beror på att jag sedan mer än 5 år driver sajten www.varmepumpsforum.com , Sveriges största sajt om värmepumpar.
Det finns OTALIGA trådar om den bristande kvaliten på billiga Kinapumpar, och det finns även trådar som avhandlar egen import där godset hade transportskador vid ankomsten. (Bara plåtskador, men ändå).
Det råder inga som helst tvivel om att de Svenska värmepumparna idag, generellt, har en klart bättre kvalitet än de flesta andra tillverkares värmepumpar.
Dock är de rätt dyra, så det är inte säkert att det blir en bättre affär att köpa svenskt för det.

Citera
Dessutom anser jag mig nästan alltid bli lurad ( betala för mycket ) för grejor jag köper i Sverige.

När det gäller de höga Svenska priserna så beror de i mångt och mycket på de skatter och regler som finns, för ingen kan komma och påsta att konkurrensen inte fungerar.

Jag gissar att du inte känner dig lika lurad när du nyttjar, skola, vård eller omsorg, sånt som skatterna går till.  ???
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Milkshaken

SV: Inportera värmepump
« Svar #18 skrivet: mars 16, 2009, 12:59:32:32 »
Oj... Här går det hett till...:) Värmepumpshett..:)

Skämt åsido.
Jag själv har en vanlig luft/luft-värmepump Invest heter den.. Det var en QC på den vilket gjorde att jag då lagligt kunde installera den själv.

Nu gick pumpen jättebra och jättetyst i 1 år och en halv månad... Sen började eländet, att reklamera varan... Det finns en importör till den som tar ansvaret, men gud i himlen så svårt att komma fram, få rätt och få hem en ny pump. (hade ju iaf 36 mån garanti).
Jag fick en ny pump hemskickad till slut. ej QC... Vilket gjorde att jag var tvungen att få tag i en kyltekniker...
men herregud, dom ville inte befatta sig med den, inte för att det var en sämre kvalitet, utan för ansvarsrätten. Dom kunde bara ge installationsgaranti om dom själva sålt pumpen..
Det fanns bara en firma som ställde upp att installera, och då med ansvarsfriskrivningen.. Dom andra 4 var det blankt nej hos...

Så. Mitt råd är att även kolla den biten, installationsbiten.
och numera är det vad jag har hört även förbjudet att installera QC pumpar utan kylbehörighet..
 

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Inportera värmepump
« Svar #19 skrivet: mars 16, 2009, 14:07:20:20 »
Hej!
Jag antar att QC står för Quick Connection och avser sammankopplingen mellan inne- och utedel i en luft/luftvärmepump.

Nu är ju inte detta aktuellt i en poolvärmepump eftersom allt är integrerat i pumpen inklusive värmeväxlaren till vattenuppvärmningen.

Den enda installation man gör själv är att ansluta kopplingarna för vattnet samt elinstallationen av pumpmotorn. Ingen kyltekniker behöver vara inblandad.

Hälsningar/ Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag