CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltgenerator säljes  (läst 12060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
Saltgenerator säljes
« skrivet: november 16, 2007, 17:29:43:43 »
Fick precis hem vår nya saltgenerator..klarar max 114.000 m3....och tänkte montera in den...dråpslag.....eftersom vi har rostfria detaljer i innomhuspoolen, sprack hela ideén.
Står nu med en sprillans ny saltgenerator för dryga 8.000 spänn, inkl moms, frakt och tull,  som vi inte kan använda.....någon intresserad.
Motsvarande i större poolbutiker ligger på 16-17 tusen. Vi vill alltså inte tjäna en enda krona på dej.......

...måste ju tillägga att denna såldes till Gotland dagarna efter, men vill inte ta bort detta iom att det finns vidare inlägg om saltgeneratorer.....
« Senast ändrad: juni 15, 2008, 10:35:32:32 av gurkan123 »

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #1 skrivet: november 20, 2007, 17:00:04:04 »
Jag har kört saltvatten i 5 år samt kört min nya klorgenerator i ett år och har många rostfria detaljer som inte skadats av detta. Varför tror du att det är kört?
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad gurkan123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • ...efter mycket slit....resultatet
    • Visa profil
SV: Saltgenerator säljes
« Svar #2 skrivet: november 27, 2007, 15:20:58:58 »
 :-\  Vi har bara en simpel elvärmare..och där stod det TYDLIGT i klartext..."får under inga omständigheter användas tillsammans med saltgenerator" då häckar värmaren ur direkt.......litade på den texten.
Och tack Mats för att vi lyckades lösa detta på så kort tid och hoppas att den kommer till fin användning på Gotland.....
Göran

Utloggad matz

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #3 skrivet: november 27, 2007, 16:54:38:38 »
Hej Göran..
det går långsamt framåt för det regnar en del..saltgeneratorn kommer väl till pass,fast folkpools säljare påstår att det inte funkar så bra här pga kalkhaltigt vatten,men det tror jag beror på att dom inte säljer saltgenerator själv..annars får jag väl fylla på med vatten från kran med avkalkat vatten från avkalkningsanläggningen ( många saltsäckar blir det..). Hoppas det går bra med ditt poolprojekt som jag förstår är betydligt mer komplicerat än mitt
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad matz

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #4 skrivet: november 27, 2007, 17:01:17:17 »
konstig bilden blev efter överföringen :-\
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Saltgenerator säljes
« Svar #5 skrivet: november 29, 2007, 19:19:02:02 »
Prova igen.
Det verkar som att filen skadats av någon anledning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad PelleSthlm

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #6 skrivet: november 29, 2007, 22:36:59:59 »
Jag har kört saltvatten i 5 år samt kört min nya klorgenerator i ett år och har många rostfria detaljer som inte skadats av detta. Varför tror du att det är kört?

Då saltvatten är ett mer korrosivt media än vad klorerat vatten är så medför det en större risk att de rostfria detaljerna korroderar (även fast stålet skulle vara syrafast). Har du t ex en värmeväxlare så skall denna vara av titan (de vätskeberörda delarna). Normalt sett så rekommenderas inte rostfria detaljer om man kör med saltvatten i poolen då t ex avvikelser i rätt PH kan få pooldetaljerna att korrodera.

Utloggad Janne

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #7 skrivet: november 30, 2007, 08:07:39:39 »
I min förra pool, så hade jag saltgenerator och rostfri stege.
Stegen rostade hela tiden.

Efter mycket om och men så visade sej att stegen klara 0,30% salthalt, och saltgeneratorn behöver minst 0,35% salthalt för funka ok.

//Janne
« Senast ändrad: november 30, 2007, 13:48:28:28 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad PelleSthlm

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #8 skrivet: november 30, 2007, 08:31:18:18 »
I min förra pool, så hade jag saltgenerator och rostfri stege.
Stegen rostade hela tiden.

Efter mycket om och men så visade sej att stegen klara 30% salthalt, och saltgeneratorn behöver minst 35% salthalt för funka ok.

//Janne

Tror du glömde ett kommatecken där (0,35 %).. ;)... Det är väl ca 30 % salthalt i döda havet. Hade varit häftigt att ha det i sin pool. Sparar man in pengarna på flytmadrass..:)

Utloggad Janne

SV: Saltgenerator säljes
« Svar #9 skrivet: november 30, 2007, 13:47:50:50 »
 ;D ojojoj..... det blev lite snabbt.  :D
Har ändrat och satt dit kommat nu.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag