VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byggstart imorgon av en JF stoorpool!  (läst 2519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasT

Byggstart imorgon av en JF stoorpool!
« skrivet: augusti 11, 2018, 00:22:34:34 »
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och helt ny inom poolvärlden...

Jag har fått vår storpool 7.3x3.6 levererad igår och ska börja grävarbeterna imorgon em när svågern kommer med grävaren. Jag har lagt ett antal timmar senaste veckan på att läsa byggtrådar och det verkar kunna bli hur komplicerat som helst men jag kommer försöka göra ett någelunda "budgetbygge", vi får se hur det går med det dock..
Jag har en ide hur jag ska bygga och det är mestadels baserat på JF:s video hur man kan bygga.
Dvs jag kommer gräva och jämna av jorden,marken lutar så jag kommer gräva ner ca 60cm i ena ändan för att fylla upp typ 20 cm i andra. Sen lämnar jag av riktigt med typ 0-8 sand (sandningssand). Sen isolering (markskivor) på det för att få det jämnt.
Några frågor nu som jag hoppas någon orkar svara på..
1: I videon så paddar dom inte sanden,tycker ni som byggt att man MÅSTE det?
Jag kommer naturligtvis lägga markduk mellan Jord/sand.
2: Jag tänkte ev byta ut trädgårdsplattorna som är i bakkant på sidostöden på filmen mot markskivor för att marken runt poolen är tjälskjutande ?(jag bor i Jämtland dvs kalla vintrar och lerjord som poolen står på),vad tror ni om det?
3. Vilken tjocklet rekomenderar ni på isoleringen och vilken tryckklass?
Jag har haft många frågor men de flesta har jag redan fått svaret på via andras poster,jättebra forum det här!
Tack på förhand!
Jag har tänkt fylla på senare med bilder och lite text under byggtiden,dock kommer jag nog inte kunna hålla samma standard på tråden som många av er andra..
Mattias

Poolgiganten

Utloggad Jämtlands President

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Jämtland
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 2
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Byggstart imorgon av en JF stoorpool!
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2018, 21:31:24:24 »
Ska bli spännande att följa. Själv så bor jag också i Jämtland (Östersund) och har i sommar monterat min runda ovanmarkare. Väntar med spänning hur den kommer överleva vintern. Bottenfrysning lär man ju få räkna med så får väl se om linern klarar detta.

Som sagt, ser med spänning fram mot lite byggbilder  O0

Utloggad MattiasT

SV: Byggstart imorgon av en JF stoorpool!
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2018, 10:01:19:19 »
Fortsättning:
I lördags kom svågern med traktor,vagn och grävare så markarbetena kunde börja. Jag hade hoppats att vi kunde sänka mer så att det blev ett trappsteg ner från den befintliga altanen men vi stötte på avloppet så det blev det som avgjorde höjden. Nu blir den i jämnhöjd med altanen istället. Som tur är hade jag mycket sand liggande som vi kunde köra hem och höja med,det gick åt 5 lass på traktorvagnen för att komma upp i rätt nivå.
Nu ska det jämnas av riktigt och isoleras för att få det riktigt jämnt.
Bifogar några bilder här nedan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag