VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?  (läst 7075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@rkus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Instagram: @staycation_varvagen
    • Visa profil
Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« skrivet: augusti 10, 2018, 11:39:31:31 »
Hej,

Vi ska bygga pool 4x8 och har tänkt oss ett lamellskydd som är nedsänkt i poolen från Astralpool via poolbyggarna. Vi ska förlänga poolen 60cm för att bygga ett fack för lamell rullen.

Vi är dock oroliga för underhåll... Kan ni hjälpa oss med råd?

Hur är hygienen i lamell facket? alger, smuts m.m.
Hur påverkas linern i facket?
Är det enkelt eller svårt att göra rent? hur ofta?
Hur hanterar ni löv och smuts som rullas in och samlas i facket
Hur är det med service?

Mvh Markus

Tack för er feedback

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2018, 12:41:01:01 »
Har ni bestämt er för lamellskydd så har ni...

Men ett pooltak slår ju allt. Dessutom blir det billigare. Ni får gratis uppvärmning, förlängd badperiod, inget skräp i poolen, insyn till vattnet även då det är stängt, speciellt fint med belysningen tänd...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Jansch

SV: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2018, 20:28:32:32 »
Jag har ett lamellskydd från Poolkungen och det är 3:e säsongen.
Det är oerhört praktiskt och man blir riktigt lat och bortskämd! Man vrider på nyckeln på morgonen och ca 1 minut senare kan man bada. Det "jobbigaste" är när man man stänger poolen , då måste man hålla i nyckeln under 1 minut av säkerhetsskäl (så man inte stänger in någon under poolskyddet), alltså riktigt jobbigt att stå där och se hur poolskynket täcker poolen!.
Skämt åsido - jag badar mer nu när det är så lätt!

Åker man iväg på dagen för att handla eller jobba är det ju så enkelt att öppna/stänga.

Min pool är 9x4 meter + romersk trappa i ändan och 71cm av poolens längd täcks nu av övertäckningen för "lamellrullen", d v s trall och balk. jag gick precis ut och mätte.
Installationsanvisningen var lite "överambitiös" med utrymmesbehov och jag har funderat på att flytta bak rullen 12-15cm och därigenom flytta den vita balken lika mycket och korta ner trallen för att vinna ca 15 cm i längd på poolen.
Kanske blir det ett projekt nästa år.

Lamellerna isolerar väldigt bra (jag har ljusgråa) och under 3 veckors tid nu när det har varit så varmt på dagarna har värmepumpen aldrig gått igång!. Det är 29 grader i poolen nu, termostaten på 27grader och utetemperaturen just nu är 24,7grader och solen värmer fortfarande här i Trosa.

Det finns inget att oroa sig för hygien! Lamellerna har ju alltid kontakt med vattnet och är vattnet OK är ju lamellerna helt rena från bakterier.
Så här är det: När poolen är stängd kommer allt frömjöl/frökapslar/insekter/mm att lägga sig på poollamellerna. När man öppnar poolen åker ju poolskynket ner i ändan av poolen och vevas upp på rullen där breddavloppet är. Alltså, 5 minuter efter man öppnat poolen kommer allt "skit" att finnas i bräddavloppet.
LÖV OCH SMUTS "RULLAS ALLTSÅ INTE IN"!

Rengörningen sköter sig alltså själv förutom att man måste tömma bräddavloppets sil. Vid "våröppningen" av poolen är det givetvis smuts och annat på lamellerna och jag ägnade kanske 15 minuter att tvätta av lamellerna genom att dra en trasa (4-5 lameller i taget, köra igång och stoppa öppningen, 4-5 lameller till, köra igång och stoppa öppningen, osv.)

Det viktigaste budskapet från mej är kanske att jag är jättenöjd och det blir så himla enkelt att bada. Dyrt men helt klart värt pengarna. Riktigt bra investering!
Har haft pool med pooltak på en annan pool men värderar mer öppenheten och enkelheten med lamellskydd. Så trist med kondens och de klumpiga pooltaksbågarna. FÖR MEJ är det viktigare att få en trevlig sommarpool (till september) än en förlängd säsong med pooltak och kondens.
MEN! Smaken är ju som baken.....

Efter knappt 3 säsonger är det svårt att veta om det blir problem framöver. Personligen är jag inte orolig då jag gillar att "pula". Det som skulle kunna hända är ju läckage som resulterar i att motorn (som ligger inuti rullen och då under vattenytan) får problem. OBS! lågvolt, aldrig farligt! Som normal "hempulare" fixar man det själv med t.ex. nya kullager för några tio:r om oturen är framme.
Försöker att infoga en bild på hur mitt pool- skynke ser ut men lyckas inte få dom till datorn idag. Meddela mej mobilnummer på min mobil '(070-5937878) så skickar jag bilder om ni vill.

Janne i Trosa


Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2018, 21:26:57:57 »
Är bara lite retligt envis  :D

Du får alltså ner pollen, fågelskit mm från täcket i breddavloppet. Det slipper man helt med pooltak.

Du får alltså vänta en minut vid öppning och stängning, det är ju en evighet när man bara ska ta ett dopp. Tar max 10s i båda riktningarna med pooltak. Badar man under tak tar det ingen tid alls.

Du kan inte bada under tak vid blåsigt/kallt väder.

Du måste ha vinterplåtar, det slipper man med pooltak.

Ja, ja jag retas lite. Det finns säkert fördelar som jag inte har insett.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad M@rkus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Instagram: @staycation_varvagen
    • Visa profil
SV: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2018, 11:47:43:43 »
Tack för svar!

Vi vill inte ha pooltak då det tar plats, är fult och kostar ganska mycket. Vi har valt lamell överdrag som vi monterar i poolen från Astralpool. Jag prioriterar enkelhet och att det ska vara stilrent. Sen är det ju coolt med ett infällt poolskydd. Frugan är orolig för att det bildas alger i lamellfacket och där med gör att det känns smutsigt i poolen. Bildas det alger i lamellfacket? I så fall hur ofta måste ni skura facket?
Poolbyggarna rekommenderar att vi sätter bräddavloppet UTANFÖR lamellfacket då det annars kan bli dålig cirkulation. Skräpet plockar man enkelt upp med en håv. Man kan sätta ett utlopp i facket för att öka cirkulationen...(enligt säljaren)

Jag har förlängt poolen 60cm till förmån för lamell rullen.
Jag funderar på att koppla styrningen av överdraget till vårt elsystem som är ett KNX liknande (men ändå inte). Då kan jag styra överdraget med en app.

Har även hittat en fjärrkontroll från "Hiland" som styr en potentialfri brytare (ist för nyckel) Kanske är dumt med tanke på säkerheten.

Roligt att höra att du är nöjd @jansch! 
Häng med i vårt bygge via Instagram: @staycation_varvagen

« Senast ändrad: augusti 11, 2018, 11:54:39:39 av M@rkus »

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Lamellskydd nedfält i pool - för/nackdelar?
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2018, 13:06:55:55 »
Björkfrön kommer du att få håva dig less på tror jag, det måste ju vara poolägares värsta fiende.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan