VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Spillt tvål i poolen  (läst 2002 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mronnlund

  • Gäst
Mronnlund
Spillt tvål i poolen
« skrivet: juni 19, 2018, 19:39:14:14 »
Hej !
Lillgrabben har tömt ett gäng med tvål och schampooflaskor i poolen för att göra bubbelbad :-)

Nu är frågan....hur får jag bort tvålen utan att byta vatten ?
Eller ska jag bara låta det vara ?

Det är en pool på 14m3 som är fylld med sjövatten från Vänern och siktdjupet i den nu är typ 50cm och grumligt.


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Spillt tvål i poolen
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2018, 20:57:28:28 »
Har du någon uppfattning om hur mycket tvål det kan vara ? Lite tvål brukar inte göra någon skada, men är det riktigt stora mängder kanske det ger bubbelbildning vid munstyckena eller något liknande ?  När jag tvättar vattenlinjen någon gång brukar lite rengöringsmedel hamna i poolen. Vi har aldrig märkt några problem av det. Rent kemiskt brukar tvål och liknande vara ganska kemiskt neutrala och därför bör inte pH driva iväg av sådant.

När våra barn var små så var det ett tillfälle när vi skulle ha ett barnkalas som barnen frågade om vi kunde hälla i skummedel så det blev skumbad av det hela...svaret den gången blev dock ett klart nej ! :) Likaså när en av våra flickor höll på och tjatade om att hon ville ha en säl i poolen....

Mronnlund

  • Gäst
Mronnlund
SV: Spillt tvål i poolen
« Svar #2 skrivet: juni 19, 2018, 22:03:25:25 »
Det är säkert 4-5 hela flaskor, så 3-4 liter handlar det om.
Vattnet är iaf alldeles grumligt och ett tunt lager med skum är det nu trots 3 dygn nonstop av körning genom sandfiltret...

Utloggad Erica

SV: Spillt tvål i poolen
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2018, 22:31:45:45 »
Om det börjat skumma så är nog koncentrationen så pass hög att det blir problem. Filtret kan inte filtrera bort ämnen som är lösta i vattnet, men grumligheten kan det möjligen klara, den lär till stor del bestå av partiklar, möjligen sådant som varit bundet i fett men sedan lösts upp av all tvålen. Något kemiskt botemedel mot tvål har jag aldrig hört talas om (har man t.ex. fått i syra i en pool finns basiska kemikalier som t.ex. natriumhydroxid som botemedel, har man fått för högt pH motverkas det med syra, har man fått för mycket klor kan man hälla i anti.klor för att ta några sådana exempel). Jag skulle tro att ni kommer att få byta vattnet för att vara säkra på att tvålen är borta - annars kan ni få vänta väldigt länge. Med 14 m3 är det ju inte alltför svårt att byta, förutsatt förstås att poolkonstruktionen är sådan att den tål tömning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan