VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpt ett hus med pool  (läst 7701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangs

Köpt ett hus med pool
« skrivet: maj 02, 2005, 11:50:56:56 »
Hej,

jag är ny på detta forumet och jag har under vintern köpt ett hus med en gjuten utomhuspool. Är inte så kunnig än så länge utan jag lär mig för varje dag och detta verkar vara ett bra ställe. Trots att jag inte använt poolen någonting ännu så har det varit en del problem. Poolen är idag 3 år gammal och den är klädd i mosaik istället för en liner. Detta har jag förstått är mindre bra. Detta i samband med att den förre ägaren tömde poolen under vintern har fått till följd att mosaik lossnat i trappan. jag har därför knackat loss denna och fixat/fogat fast denna på nytt med fogmassa anpassad för bassänger.
Jag kommer rengöra poolen med saltsyra och vatten här framöver och anskaffa en solfolie. Poolen är helt inhängnad så detta bör inte vara något problem.

Nästa problem är att ett sandfilter saknas  >:(, måste jag införskaffa ett sådant? I dagsläget finns bara en pump  i systemet. Mitt alternativ är att köra en säsong som det är nu och se hur "dåligt" vattnet blir eller att fixa saker nu direkt. Första året i hus är ju ganska tufft så det är därför  jag funderar på att vänta. Föregående ägare har ju kört utan detta filter så det bör ju fungera.

Sedan är det väl bara till att köpa ett gäng kemikalier, vad och hur mysket skall jag skaffa? Poolen är 4*6 meter och ca 1.6m djup.

Framåt hösten kommer jag bygga någon form av isolerad vinterbeklädnad som ser till att man undviker att vattnet fryser och förstör mosaiken.

Någonting som jag bör tänka på?


Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Köpt ett hus med pool
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2005, 19:56:28:28 »
Hej. Jag har varit poolägare sen förra sommaren, med andra ord, nybörjare. Jag skulle inte använda poolen utan ett sandfilter. De måste bli dåligt vatten ganska fort, inbillar jag mig. Det blir ju nästan som stilla stående vatten. Men detta är bara vad jag tror.
M.V.H Fia
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad mangs

Re:Köpt ett hus med pool
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2005, 08:49:28:28 »
Hej Fia och tack för ditt svar.

Riktigt som stillastående vatten blir det väl inte (hoppas jag)? Pump finns det ju men man vill ha fint vatten. Kul att föregående ägare ljög om detta och mycket annat då han sade att filter fanns mm och att vattnet i normala fall var kristallklart.  >:(

Utloggad Johan

Re:Köpt ett hus med pool
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2005, 10:57:13:13 »
Hej
Köpte hus med gjuten pool inomhus för ett par år sedan och ställdes inför liknande problem. Vår pool var 30 år gammal och jag har tagit bra tid på mig inför renoveringen. Vi är nu klara och jag kan konstatera at det lönade sig att ta det lugnt. Det finns mycket att lära och ett ställe är här på detta forum.

Jag skulle inte köra poolen utan filter, i vår pool behöver vi köra misnt 10 timmar per dag för att vattnet skall se riktigt klart ut.

Vad det beträffar pool med kakel eller mosaik ställer det lite större krav på rätt vatten kvalitet och att man tar det försiktigt när man tömmer poolen.
Mitt råd till dig är leta på nätet och läs allt du kommer åt och skaffa ett bra sandfilter innan du tar poolen i drift.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan