VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: El schema, startup  (läst 11985 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

El schema, startup
« skrivet: maj 27, 2004, 16:03:18:18 »
Hej !

Är snart klar med mitt pool bygge.  :)
Leverantören av poolen säljde inte med, någon pool-central för alla kablar.  :(

Har en-fas motor 900w 075 hk, saltgenerator, auto box till solfångare och lampa 300w med trafo, som måste kopplas in.

Tänkte koppla en timer på motorn.
Hur är det med resten av prylarna, måste dom ha ström på sej dygnt runt?

Om nej, måste dom startas upp i viss ordning?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad Björn

Re:El schema, startup
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2004, 19:34:25:25 »
När jag byggde min pool gjorde jag ett eget elskåp som sedan en behörig elektriker kopplade in. Om man ska göra ett elskåp själv så ska man veta hur man gör och vilka regler som gäller annars kommer elektrikern att vägra att koppla in det.

Enheter som el-värmare, saltgenerator mm. måste ha flöde för att få köras. Om de har en riktig födesvakt ska man koppla in den annars kan man seriekoppla manöver-kretsen för enheten med hjälp-kontakten på motorskyddsbrytaren och hjälp-kontakten på kontaktorn för cirk.pumpen så att de stannar om cirk.pumpen löser ut eller stoppas.

Hur det är med autobox till solfångare vet jag inte.

Lampans trafo är bäst att mata från en brytare vid utgången till poolen så att du kan tända den oberoende av årstid och cirkulation. Tänk på att du bör ha grov area till lampan (Sekundärsidan på trafon) 300W 12V är 25A. Om du har c:a 10m så dra helst 10mm2.

Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Janne

Re:El schema, startup
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2004, 22:27:01:01 »
Hej !

Tack för ditt svar.

Blev det billigare och bygga själv?
Folkpool har en för 2400:-

Angående autoboxen till solfångare, så matar pumpen vattenet till dom. Boxen sköter en treväg-ventil.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:El schema, startup
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2004, 07:34:02:02 »
Citera
Angående autoboxen till solfångare, så matar pumpen vattenet till dom. Boxen sköter en treväg-ventil.

I så fall borde även den manöverspänningen kopplas via en hjälpkontakt på cirkpumpen, alternativt flödesvakten. (eller både och)

Detta förutsatt att solfångarna inte kan generera självcirkulation när de producerar värme, men du inte kör cirkulationspumpen. Då jag skulle tro att du oftast kommer att köra cirkpumpen under de timmar som solfångarna producerar värme så tycker jag att du förreglar trevägsvntilen via hjälpkontakten.

Angående priset - skall du köpa alla delar separat och enbart montera själv tror jag inte att du tjänar så mycket...

Kanske kan du be om hjälp med att plocka ut de lådor, relän, timers, plintar och brytare som behövs av en den elfirma där du i så fall tänker köpa grejorna. Det borde gå på några minuter för honom/henne.

Ett tips! sätt in en tidmätare, så att du kan se hur många timmar/säsong som solfångarna producerar värme till poolen. Inte för att du behöver det, utan för att det kan vara intressant att veta!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

Re:El schema, startup
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2004, 22:07:25:25 »
Tack för det.

Någon som vet vad Folkpoolens pool-central  innehåller?

Vad är en hjälpkontakt för något?
Är det en fördröjning eller?

Mina solfångare generera inte självcirkulation.

Eftersom jag inte tänkte köra pumpen på natten och det inte finns någon sol uppe då.
Så "tror" jag inte det behövs någon ström på auto boxen till trevägsventilen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Björn

Re:El schema, startup
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2004, 09:19:29:29 »
Hej!

Hjälpkontakt är en extra konatakt på tex. ett motorskydd. Den slår ifrån samtidigt som motorskyddet löser ut motorn. Den kan användas för att stoppa annan utrustning som inte får gå när motorn inte går.

För att det skall löna sig att bygga själv bör man:
1. Ha viss vana och kunskap, annars blir det lätt nåt fel som tex gör att elektrikern vägrar installera eller att det inte blir en bra lösning. (Personfara, brandrisk, dålig funktion)

2. Man bör ha tillgång till verktyg och smådelar. Man kan ju inte köpa 1m tråd av en sort och 4m av en annan osv. Då blir det dyrt och svårplanerat.

Jag gav nog c:a 3000:- för delarna men fick då nåt i stil med folkpools polcentral för drygt 7000:- Fast precis som jag ville ha den  :)

Om du inte uppfyller både punkt 1 och 2 (eller har nån kompis som gör det) är min rekommendation att kontakta tex. folkpool och  
kolla vad det du behöver kostar. Kontakta sen en elektriker och fråga vad det kostar att göra installation enbart resp. installation inklusive skåp med nödvändiga komponenter.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:El schema, startup
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2004, 11:32:47:47 »
Angående Autoboxen.
Jag vet inte vilken modell du har men den som jag har skall bara ha konstant spänning, resten sköter den själv genom att jämföra takvärmen med vattentemperaturen, när skillnaden är större/mindre än inställt börvärde skiftar 3-vägsventilen (motor). Kom ihåg att du vill ju inte köra vatten till taket en kall dag så därför räcker det inte med att bara koppla ström till 3-vägsventilen när pumpen går!
Du borde nog ha erbjudits att köpa komplett elskåp av din leverantör, inkopplingsschema för solpanelrna fick du  väl med...?

Lycka till
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

Re:El schema, startup
« Svar #7 skrivet: juni 07, 2004, 10:47:33:33 »
Jag håller med att jag borde ha blivet erbjuden ett komplett elskåp.
Men min leverantör har en viss förmåga och glömma saker.  :(

Jo jag har fått inkopplingsschema för solpanelerna.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan