VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Friformspool  (läst 29534 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Friformspool
« skrivet: april 14, 2006, 19:57:53:53 »
 Hej go vänner, har äntligen fått lite klarhet (tror jag) i att få iväg bilder. Hoppas ni har tålamod för det blev ganska många trots att jag har försökt sålla bland alla jag har.


Jaha:  Detta är vad vi har att börja från

Här har vi "hittat" vattenledningen till hela områdets trädgårdsbevattning


Trångt var det att komma in till baksidan på tomten, fick tom. skuva ned husbelysningen på hörnet för han skulle komma förbi(ligger på bordet)

Såja nu har det blivit en bit grop att titta ned i

Nu ser man lite av hur djupet blir och hur mycket som skall återfyllas

Här är den färdiga gropen, 190m3 fraktades bort för att få en grop som denna.Träskivorna var tvugna att ställas dit för det kom massa vatten rinnande, med följd att kanten började rasa in med lera i stora klumpar. Känndes inte såå skoj i det här läget.

Förb- regn, tycker det räckte med källådern som försöker fylla hålet man har fixat till

Sådär ja; nu börjar uppfyllningen då. Två fulla bil lass

Här har jag som synes fått ut bottenmakadammen ca: 35 cm som paddades varje dm. och lagt ned dräneringen som går bort till drän.brunnen vid hörnet

Det regnar rejält ibland

Har äntligen fått ut grund formen på poolen och börjat fundera på hur resten av formningen skall gå att få ihop isolering var på förslag o så fick det bli.

Isolera mera Totalt 120 mm

Färdigformat, phu, äntligen så här långt kommen. Nu skall det dit 200mm betong också

Jaha då var det dags för betong. Hade lite otur med bilen där, armen låste sig och vi fick inte ur betongen från bilen, blev lite panik där ett tag. Lite tricksande senare iallafall ut den rackarn, men vi fick skyffla betongen "baklänges" för armen gick inte att styra. Utan nu gällde det främst att få ut allt innan den började brinna på bilen.

Räckte inte med ett lass utan får vänta in ett lass till senare idag

Nu har jag fått något riktigt att stå på under tiden som jag skall fortsätta jobbet med att bygga mig uppåt

Nu får jag ta jag in extern hjälp för att hålla vattnet borta, dj- regnande


Nu har jag kommit så långt attväggarna är upp"fixade" en bit  och har börjat med den invändiga trappen upp till "grunda delen".

Nu är det stagat på väggarna och dags att fylla i betong där med, viberationsfri hade beställts så den skulle rinna ut själv. Det hade inte gått att vib. gjutningen i formen, för då hade nog allt sprungit läck.

Då var det dags för sista lasset med betong, känndes lite stressat då han var nära fyra timmar försenad och jag skall vara på jobbet om 30 min.

TROR ni inte på f-n att det lyckades komma in en regnskur på kvällen innan bruket hade brunnit ihop, men det gjorde det. Så det blev till att leta rätt på en betongslipmaskin och gå omkring. Här syns nu början på stora trappen också

Inte undra på att grannarna ifrågasatte mig varför jag bygger en bunker??

 Här håller vi på med återfyllning, det är inte klokthur mycket material som skall tillbaks i hålet. å endå känns ju inte springan särdeles bred.

Inte nog med att bygga upp nu skall bitar av kalaset isär också, detta ska bli "lilla" trappen


 Jag har inte någon vidare tur kan man nog lungt påstå. Nu har sidan photobucket lagt ned??? så resten får jag väl försöka få fram någon annan dag under helgen eller när jag får för mig att sitta här igen

 Hoppas det ser bra ut så här långt  och så får jag väl säga fortsättning följer...

   Hälsningar Jörgen

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Friformspool
« Svar #1 skrivet: april 14, 2006, 20:15:04:04 »
Kul att du fick kortinläggningen att fungera, jag väntar gärna på den spännande fortsättningen!! ;D
Det verkar vara mycket jobb med den pooltypen. ::)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #2 skrivet: april 14, 2006, 21:18:53:53 »
Tjena Fia

 Gudarna skall veta att den gör sig inte själv :P. Men det är lite det som är utmaningen  >:D; att dels få den som man fått sin ide' om, sen att det finns nog ingen annan likadan  ;)utan man måste hela tiden hitta lösningar som passar just för projektet i sig. Å sen kan man ju undra varför man skall göra det lätt för sig, när det går att krångla till det. O0

 Mest som tidsfördriv alltså, vila får man väl göra sen...   nån gång

/JPe

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Friformspool
« Svar #3 skrivet: april 14, 2006, 23:08:29:29 »
Du verden....du må ha litt av et tålmod, tipper det blir ultra bra når du en dag blir ferdig og kan nyte herligheten  8)

Utloggad Poolarn

SV: Friformspool
« Svar #4 skrivet: april 15, 2006, 12:30:03:03 »
Mycket jobb!

Det kan vem som helst se.

Men vilka kurvor oj, oj, oj.

Urläckert.


Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #5 skrivet: april 16, 2006, 10:08:14:14 »
Hej igen på er

 Jag vet inte riktigt vad som har hänt, jag försökte med fortsättningen igår men det är helt borta.  Hoppas det går bättre idag, för här kommer iså fall fortsättningen



Innanmätet i gjutformen, rätt käckt mönster i sig, detta skal bort och bli "stora"trappen

 Jaha hur tänkte jag sen nu då


Inlopp, Jet-sreamer och några lampfästen, Här har jag också täckt hela poolen med "tak" ifall det kommer mer regn innan linern är på plats. Det mällanlägget skall limmas på plats så då vill man ju ha det torrt



Från djupdelen o uppåt, med några lamp fästen till

Skimmer o trappen upp till verkligheten

Nu börjar det hända grejer, han som skall sätta linern på plats har äntligen dykt upp (en gentleman från tyskland som varit på semester, och "ingen" visste vart han va) Nåväl ,det blåa är gummerade plåtbitar som spikas fast och som linern skall fästas mot


Sedn skall nu mellanlägget dit på plats

Linern snart runt hela poolen

Och vipps, så här på slutet så gick det fort och det är "bara" resten kvar...

Utloggad Fia

SV: Friformspool
« Svar #6 skrivet: april 16, 2006, 10:21:26:26 »
Ursnyggt!!
En fråga, har du bara liner på sidorna, eller ser jag fel på sista bilden?
Det kanske bara är regnvatten i poolen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Friformspool
« Svar #7 skrivet: april 16, 2006, 10:25:13:13 »
Bra, et bra tegn at badegreier begynner å dukke opp ;-)

Er siste bilde status nå?

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #8 skrivet: april 16, 2006, 21:25:28:28 »
Hej igen

 Det är rätt som du ser Fia, linern går bara på sidorna och ner. För på överkanten skulle det komma kantsten men den visde sig inte vara möjlig att leverera. pga formen jag byggde. Det var lovat att det skulle finnas innan vi började bygga men som sagt...
 Det ser inte riktigt ut så längre, det som jag har fått ihop i bildere så här långt är bara år 1 sas. Nu finns det plattor mm. runt poolen och jag håller på att få till egna kantsten. Så det  känns färdigt på ett bra sätt så här långt allafall även om det har dragit ut på tiden, från att vi satte "spaden" i jorden vill säga. Vattennivån som är på sista bilden fick vi ha resten av den säsongen pga leveransförsening av en slangbit mellan jet-streamern och pool-delen men nu var vi ju på gång och det gick ju inte att vända om.

 /JPe

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Friformspool
« Svar #9 skrivet: april 16, 2006, 22:09:00:00 »
Bara liner på sidorna? hur är botten avtätad? hur är skarven utförd mellan botten och liner?
Men framför allt, varför gör man så???
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan