CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Från Baquacil till klor!  (läst 4244 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Från Baquacil till klor!
« skrivet: oktober 03, 2011, 21:30:49:49 »
Som jag skrivit tidigare har vi efter tre felfria säsonger med Baquacil nu fått algproblem och byter till klor.  :( Vi upplever att Baquacil inte längre fungerar för oss efter att deras produkt Algecide utgått ur sortimentet och ersatts av Check. Dessutom är den totala kostnaden för kemikalierna dyrare än för klorprodukter. Av poolbutiken fick vi rådet att inte blanda Baquacil och klor, utan bara strunta i att tillsätta Baquacil så att vi får ner värdena och därefter chock-klorera.  <hmm> Vi började med att dammsuga bort algerna som fanns på botten och väggar och sedan vi tömde poolen på vatten till 2/3.  :P Efter påfyllning kunde vi fortfarande mäta upp ca 30 i PHMB men körde på med chockklor i alla fall!  ::) Poolen blev ungefär som gula floden. Sedan backspolade vi igen och lät den vara ett dygn. Efter det var alla alger borta och poolen var kristallklar.  O0 Har ikväll dammsugat och mätt upp både baquacilhalt, vilken är lika med noll, samt klorhalt men fick knappt utslag på kloret. Chockade med en lika stor dos till! Nu är poolen lite grumlig och gul igen men bättre än efter första klorchocken. Ska kolla värdena igen efter jobbet i morgon. Skickar med lite foton... :)
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Från Baquacil till klor!
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2011, 23:52:18:18 »
Att man får lite skumma effekter tillfälligt vid ombyte får man kanske räkna med. Det bli som när vi första gången fyllde vår pool och den efter klortiillsats slog om från klart till brun-grönt (järnutfällning p.g.a. brunnsvatten), mycket värre i färg än dina foton, vi såg inte ens botten ! Men det klarnade fint efter en tre-fyra dagar.

Det låter ju som om du nu fått ordning på det hela och min gissning är att du får det enklare nu med klor. Själv har jag ingen erfarenhet av Baquacil, men jag har läst flera som skrivit om att de varit jättenöjda med det under två-tre år men att det sedan hänt något som fått poolerna att bli svårkontrollerade.

Klor har naturligtvis både för- och nackdelar, men processen är inte alltför komplicerad och brukar inte hitta på några oväntade konstigheter. Vissa av de påstådda nackdelarna stämmer dock dåligt - en del sägar att kläder t.ex. blir blekta om man badar i en klor-pool. Jo säkert om man har koncentrerad klorlösning i poolen, men inte i de koncentrationer som man har i en normal privatpool. Badkläder som används dagligen kan väl blekas lite med tiden, men de brukar ändå bli utslitna innan ev. blekning har någon betydelse. Hamnar man i vattnet med vanliga kläder t.ex. vid fester så har i vart fall jag aldrig märkt av några blekproblem.

Vi kör vår pool med flytande klor + syra, via ett automatdoseringssystem , och det fungerar jättebra.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Från Baquacil till klor!
« Svar #2 skrivet: oktober 15, 2011, 10:13:11:11 »
Konverteringen till klor är klar och det hela gick väldigt smidigt.  O0
Vi hade dock svårt att få upp klorhalten i början och eftersom vattnet blev svalare samlades kloret i små högar på botten och vi blandade i stället ut resten i varmvatten innan vi hällde i det. Totalt har vi använt 2,5 kg klor och det hela tog bara några dagar. Ska bli kul att se hur det fungerar till våren.  :P
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad Erica

SV: Från Baquacil till klor!
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2011, 22:41:17:17 »
Jag tror nog att du får en mera lättskött pool i fortsättningen. Vad det gäller problemet med att kloret inte löste sig i det kalla vattnet så finns det ju flytande klor (natriumhypoklorit) att köpa också. Då är det inget sådant problem. Nackdelen kan vara att det höjer pH succesivt så man får hålla emot med syra.

Utloggad Tjalle

SV: Från Baquacil till klor!
« Svar #4 skrivet: november 27, 2011, 09:16:26:26 »
Jag har gått över från Baquacil/Baquashock till Nicosil/Nicotop av kostnadsskäl.

Baquacil=100% PHMB=Nicosil
Baquashock=11% (tidigare 16%) verksam substans - resten vatten
Nicotop=35% samma verksamma substans - resten vatten. Alltså Nicotop 3 ggr drygare.

Man kan använda valfri algicid= alggift. Från SEK 90/lit.

Om man "slarvar"= inte avgiftar "ordentligt" - gömmer sig algsporer och blommar ut igen.

Bottensug+ tvätta väggar (och hörn) i två omgångar - avsluta med ytterligare algicid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag