VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?  (läst 11293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« skrivet: juli 03, 2011, 18:35:39:39 »
Ja hejsan.

Har läst länge men blir väl aktiv medlem nu.

Jag har en tomt som består av berg. Min idé är att skaffa en pool på 12mx5m som är uppvärmd till 30grader.

Naturligtvis är detta en dröm så mer mitt numer realistiska projekt är en primastar rund 4.6m i anslutning till trädäck.
Poolen får stå i en sluttning. En ungefärlig lutning är 70cm på 4.5 meter.
I primastars anvisningar står det att pooölen skall absolut stå i samma höjd som omgivning. Varför?

Jag hoppas att det går att gjuta ett fundament (med markfrigolit) som poolen skall stå på. Sedan skall jag fortsätta med trädäck nästan runt om. Dock blir det en vägg längst ut så ingen kan trilla ut men avstånd mellan vägg och pool kanske bara blir 4cm längst ut.

Är detta möjligt?

Kan jag ställa en primastar på ett fundament?

Hur skall jag gjuta i så fall? Borra armeringsjärn i berget som sticker upp (ca 20 styck)och fylla i en ram varvat med sten armeringsjärn och betong? Det blir ju cirka 5kubik som fundamentet skall innehålla.
Att köra hit en betongbil är inte möjligt då jag har 13 meter till dit fundamentet skall vara fågelvägen från väg. Till detta kommer att man måste över ett 1,5 plans hus också. <dontkn>
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2011, 19:36:03:03 »
Jag hade satsat på att regla upp ett däck o ställt poolen på.
Betongbil borde inte vara något problem men det blir både dyrt och risken är stor att ett stort betongfundament i trädgården kan göra huset svårsålt.

Utloggad elvings

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2011, 19:53:32:32 »
Har nyligen pratat med en snickare och han var också inne på att regla upp ett däck.

Plintar?
Vilket avstånd mellan bärlinor skulle räcka?
Efter att däcket är gjort. Lägger man frigolit sedan och därefter beständig byggplast?

Tackar för hjälpen.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Zaphod

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2011, 22:42:16:16 »
Trall funkar "nog", men tänk på att en pool 4,6m i diameter väger ca. 22 ton <antman>

Ett regelverk cc30 med 195-reglar och 28/120 skulle nog räcka, men räkna ordentligt innan. Det hade ju varit trist om allt gled iväg.....

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad elvings

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2011, 22:58:30:30 »
Har också funderat i de dimensionerna du nämner. det jag även funderar på är bärlinorna. Eller menar du att reglarna är bärlinorna? Det är ju bra i så fall för att få ned poolen i höjd (Dock blir det tajt med plintar cc30)

Plintavstånd?


Finns det något bra att lägga ovanpå trallen eller är det frigolit med matta ovan som gäller?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2011, 23:53:25:25 »
Vad ska du med frigolit till?
Det bara krånglar det.

Betr regelavstånd o antal plintar sök lite på forumet alt gå in o kolla på ByggaHus.se på altanforumdelen.

Personligen tror jag det behövs färre än man tror då trycket är fördelat över en stor yta och grunden är fast.

Utloggad janne12

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2011, 14:24:03:03 »
Ja hejsan.

Har läst länge men blir väl aktiv medlem nu.

Jag har en tomt som består av berg. Min idé är att skaffa en pool på 12mx5m som är uppvärmd till 30grader.

Naturligtvis är detta en dröm så mer mitt numer realistiska projekt är en primastar rund 4.6m i anslutning till trädäck.
Poolen får stå i en sluttning. En ungefärlig lutning är 70cm på 4.5 meter.
I primastars anvisningar står det att pooölen skall absolut stå i samma höjd som omgivning. Varför?

Jag hoppas att det går att gjuta ett fundament (med markfrigolit) som poolen skall stå på. Sedan skall jag fortsätta med trädäck nästan runt om. Dock blir det en vägg längst ut så ingen kan trilla ut men avstånd mellan vägg och pool kanske bara blir 4cm längst ut.

Är detta möjligt?

Kan jag ställa en primastar på ett fundament?

Hur skall jag gjuta i så fall? Borra armeringsjärn i berget som sticker upp (ca 20 styck)och fylla i en ram varvat med sten armeringsjärn och betong? Det blir ju cirka 5kubik som fundamentet skall innehålla.
Att köra hit en betongbil är inte möjligt då jag har 13 meter till dit fundamentet skall vara fågelvägen från väg. Till detta kommer att man måste över ett 1,5 plans hus också. <dontkn>

Man kan ju oxå göra som jag, göra en naturpool med berget som botten. Min är 18 kubik 1,70 längst ner och 40cm högst upp  Hi Hi  Total kostnad inkl betong armering , pump,filter mosaik osv ca 30.000 kr.(och 3-4 månaders kul jobb)
https://picasaweb.google.com/jan.cardell/Poolen
« Senast ändrad: juli 04, 2011, 14:40:04:04 av janne12 »

Utloggad elvings

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2011, 15:35:33:33 »
Janne12:  hade varit kul att göra något liknande. Tror jag skulle få hevte med bygglov dock.

Nimajneb: Jag tänkte på avkylning underifrån. Trall är ju väldigt bra ventilerad på gott o ont. Min andra tanke var att också få ett mjukt underlag.

Jag har letat både här o Byggahus. Många har skrivit om det men oftast bara skrivit om reglarna och trall.-storlek. Inte många som har nämnt plintavstånd på bärlinorna.
Jag gissar dock att även om jag sökt i timmar så kommer snart någon som har gjort 1(en) google-sökning och fått minst 16 svar på plintavstånd. Det brukar vara så. <hmm>  jag skall dock göra några försök till på byggahus med en gång.

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2011, 23:52:25:25 »
Janne12:  hade varit kul att göra något liknande. Tror jag skulle få hevte med bygglov dock.

Nimajneb: Jag tänkte på avkylning underifrån. Trall är ju väldigt bra ventilerad på gott o ont. Min andra tanke var att också få ett mjukt underlag.

Jag har letat både här o Byggahus. Många har skrivit om det men oftast bara skrivit om reglarna och trall.-storlek. Inte många som har nämnt plintavstånd på bärlinorna.
Jag gissar dock att även om jag sökt i timmar så kommer snart någon som har gjort 1(en) google-sökning och fått minst 16 svar på plintavstånd. Det brukar vara så. <hmm>  jag skall dock göra några försök till på byggahus med en gång.



Avkylningen kommer uppifrån och står även poolen i luften så är den ju torrskodd så glöm din frigolit.

Utloggad elvings

SV: Lutande bergtomt. Gjuta jämnt?
« Svar #9 skrivet: juli 13, 2011, 21:39:05:05 »
Gör som ni säger. Glömmer frigolit och satsar på bra täckning över.

Tackar.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag