VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pimpa en INTEX Ultra  (läst 4276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rabbadab

Pimpa en INTEX Ultra
« skrivet: maj 09, 2018, 22:53:05:05 »
Hej,
Tänkte ni skulle få följa med på min resa att pimpa en INTEX pool med några år på nacken.
Planen är att installera en ny skimmer på utsidan av poolen. Dra om det mesta av slangen till att blir 50mm rör och slang plus fixa lite bypass på värmepumpen.

Poolen är en Intex Ultra Frame Pool Ø 549 cm x 132 cm
Med poolen kom sandfilter och pump.
Allt är Intex egna 38mm slang idag.

Till den har jag utökat under åren med lite mer prylar.
  • En värmepump på 12,5kW
  • En salt & ozon maskin från Intex
  • UV lampa från swim & fun (troligen för klen)
Jag gör lite separata inlägg med varje steg jag gjort hittills och lite funderingar som kommit upp...

Poolgiganten

Utloggad rabbadab

SV: Pimpa en INTEX Ultra
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2018, 23:35:23:23 »
Extern skimmer och kopplingar:

Skimmern hittade jag en som är till stålkants pooler men det fick gå.
Till den har jag en nippel tror det är en 1 1/2" utv gänga till 50mm lim (fick hjälp i butiken med rätt nippel).

Jag hade kollat massor med Youtube klipp om att sätta i en skimmer i en intex pool och jag kände mig redo men tror aldrig man kan bli redo att skära i en liner...

Lite steg innan jag skar i linern:
Jag delade på packningen då den sitter ihop för man antar att man har ett hål att sätta i packningen i (stål pool). En del för insidan och en del för utsidan det gjorde att jag kunde skruva fast allt på varsin sida av linern innan jag behövde skära i linern. Poolen var fylld så långt upp jag kunde innan jag började skruva och skära så att linern var utdragen så mycket som möjligt.

Efter allt var skruvat och klart så fyllde jag på poolen så det täckte skimmerns utlopp. Jag kollade efter läckor och medan poolen fyllde på med sjövatten så limmade jag kopplingar för att koppla ihop den gamla utloppet och det nya. Sedan när jag hade fyllt på och limmat m.m. så blev det att skära i linern enda läckaget som fanns var gängan mellan 50mm och skimmern och det var uppenbart för lite gängtejp och jag klämde även på en ring packning på halsen av gängen som extra förstärkning.

Rörkopplingarna:
För att koppla ihop nya och gamla utloppen så använde jag:
  • PVC adaptor hona 50-2″fri mutter inv
  • 90 grader 50mm lim både skarp och en mjuk böj.
  • Ventiler en på varje utlopp.
  • En T koppling 50mm lim
  • Till sist en PVC union lim 50mm som övergång till 50 mm slang.
Se bilden så förstår man mer hur allt hänger ihop.

Från gamla Intex kopplingen hittade jag en PVC adaptor hona 50-2″fri mutter inv från poolklor som med 3 packningar funkade perfekt för att gå över till 50mm.
 
Jag glömde att ta en bild på när allt var ihop kopplat till pumpen jag får fixa det senare.

Utloggad rabbadab

SV: Pimpa en INTEX Ultra
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2018, 00:04:11:11 »
Skiss och idé för kopplingarna till värmepumpen:

Just nu är jag i stadiet att försöka bygga en bypass till värmepumpen och alla andra kopplingar från sandfiltret fram till inloppet.
Jag fick en snille idé om att försöka undvika så många skarpa vinklar som möjligt och jag köpte kopplingar därefter.

Bypassen:
Jag tänkte använda Y kopplingar och 45 graders m.m. för att få en så icke skarpt flöde igenom allt. Säkert helt överdrivet för att undvika sämre flöde än en traditionell bypass med T kopplingar och grejer men kände för en utmaning.

Så min torrkopplade bypass kan man se på den bifogade bilden. Ja det är stökigt runtomkring men hade för många tankar i huvudet än att städa runtomkring när jag tog en bild innan jag plockade ihop allt för dagen.

Kan den funka? Den tar en del plats på djupet men värmepumpen behöver också den ytan för att suga in luft så det borde va lugnt. Sedan tänker jag att saltklorinator antingen står efter eller ovanpå värmepumpen.

Poolvagn:
Jag tänkte ha all teknik på en vagn som går att rulla in på vintern. Jag gjorde en skiss på den med allt i ett flöde men kommer nog också test att ställa saltklorinatorn ovanpå värmepumpen för att göra den lite mer kompakt.
Se bifogad bild.

Utloggad FirstPool

SV: Pimpa en INTEX Ultra
« Svar #3 skrivet: september 05, 2018, 11:13:01:01 »
Snyggt. Hur har pumpen fungerat ?
Ovanmarkpool Intex Ultra Frame 17m2 2018
Saltklorinator 2019
Värmepump KMP SMART 7 2020

Utloggad Mumin

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 3
  • Pool javisst! Rund 5,5m "JF-Deluxe"
    • Visa profil
SV: Pimpa en INTEX Ultra
« Svar #4 skrivet: april 23, 2019, 15:08:30:30 »
Fränt. Hur har det funkat?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan