Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PH-värdet stiger dagligen  (läst 8278 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2016, 19:50:24:24 »
Eftersom det inkommande vattnet har högre pH än vad du har i poolen så kommer ju pH att stiga varje gång som du fyller på vatten. Har du märkt om dina pH-höjningar kommer vid dessa tillfällen ? En backspolning motsvarar ju i din pool då ca 900 l vatten (5 cm i en 3x6 m pool), vilket är klart mer än vad en backspolning brukar göra av med. Hur länge backspolar du ? Kör du på tid eller kontrollerar du synglaset på filtret och spolar tills det ser klart ut ?

Poolgiganten

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2016, 20:07:44:44 »
Jag har försökt följa anvisningen från leverantören gällande backspolning enligt bästa förmåga. Jag märker ingen direkt skillnad efter backspolning. Nu var det drygt en vecka sedan jag backspolade.

Igår 15:00 hade jag CL: 1,1 pH: 7,1 ALK: 090
Idag 11:00 CL: 1,4 pH: 8,0 ALK: 090

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2016, 21:50:18:18 »
En kommentar som inte gäller pH. När det gäller backspolning så gör bara det när mätaren på filtret visar att trycket har ökat ordentligt eller du har fyllt filtret med alger och liknande efter att poolen blivit grön. Sandfiltret renar bättre när det är lite igensatt än precis efter backspolning så backspola inte i onödan.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Erica

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2016, 22:19:45:45 »
Jag menade förstås inte direkt efter backspolningen som sådan utan efter att du har ersatt det vatten som försvann vid backspolningen med nytt vatten, då med ett högre pH. Kommentaren att inte backspola för ofta stämmer, filtreringen blir inte bättre av onödiga backspolningar. Man brukar backspola när trycket stigit 0.2 bar över det tryck som rådde efter förra backspolningen.

Dina värden låter onekligen lite egendomliga. Det är ju en rejäl ökning av pH på bara en dag. Klorvärdena ligger kanske också lite onödigt högt för en privatpool, men det beror ju också på hur flitigt den används m.m. Vi kör vår pool runt 0.6-1.0 ppm klor.

Utloggad Ja7811

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2016, 11:02:15:15 »
Tack för era tips gällande backspolning och klorhalt

Jane

  • Gäst
Jane
SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #15 skrivet: juli 28, 2018, 20:54:18:18 »
Hej,
Vet att det är längesedan den här kommentaren skrevs, men jag är nyfiken på hur/om ni fick rätt med det? Vi har nämligen samma problem. :/
Mvh Jane

Utloggad Guiness

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #16 skrivet: juli 28, 2018, 22:02:53:53 »
Kan det vara så att det är fel på PH-mätaren/mätningen..? Provat med någon annan än den du brukar använda? Just a thought...
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Fellow

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #17 skrivet: augusti 30, 2023, 13:23:14:14 »
Fick du ordning på detta? Jag har samma problem men fick det inte förrän jag började bry mig om alkaniteten och höjde den. Har läst runt nu och vet inte hur pass de stämmer men alkanitet är inget man vill ha i en pool med automatisering.
Så det är den vägen jag testar u för problemet.

Alkanitet är alltså inte stabiliserande på det sättet som beskrivs av handlare etc. De är insnöade på Manuel klorering med veckopuckar som sänker ph, en hög alkanitet gör att PH är svårt att sänka, ergo de blir stabilt i en ph sänkande värld.

Vi som har anläggningar som höjer PH vill därför inte ha en hög alkanitet, jag jobbar just nu ner min mot 0 för o se. Ligger på 40 nu och mitt ph bara stiger varje dag. Så får se hur de blir när min alkanitet är nere på närmare 0.
« Senast ändrad: augusti 30, 2023, 15:07:52:52 av Fellow »

Utloggad matbl

SV: PH-värdet stiger dagligen
« Svar #18 skrivet: september 08, 2023, 09:54:57:57 »
Fellow, intressant.
Hur går det med ditt TA-sänkande?
Jag var lite inne på samma men fick problem med att linerns färg började lösas up. Vet inte om det var lågt TA eller lågt pH. Tycker också att pH blir svårare att mäta med lågt TA. Olika mätare ger olika resultat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan