VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Testar Varitab multiklortabletter  (läst 16020 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Testar Varitab multiklortabletter
« skrivet: juni 22, 2012, 12:09:43:43 »
Just nu testar jag ett tvåpack Bayrol Varitab 5,4 KG - Duopack (pris 750:-/st :: pris 2-pack 1275:-)
18 tabletter i en hink.
I reklamen utlovas 10 dagar på en tablett, men mina tabletter löser upp sig på ca 3-4 dagar...
Det innebär att ny tablett var 3-4 dag X 18 tabletter = 54 - 72 dagar
Vi kör vår pool ca 120 dagar/år, så det borde alltså räcka med klor för 1275 kr/säsong.

Så om tablettera fungerar som de ska, klorerar, flockar, och pH-justerar så skall det inte behövas mer än ett tvåpack för en hel säsong - 1275 kr för en säsong + någon hundring för chockklorering vår och höst känns som rätt prisvärt.

Men som sagt, det återstår att se hur det fungerar - har kört med detta i ca 3 veckor nu, och än så länge har vi klockrent vatten.

PS.
Vi har 32 grader varmt i vattnet, det gör troligen att tabletterna löser upp sig snabbare, och att vi behöver ha större mängd klor p.g.a den höga tempen, klorvärdet (ca 1.0 ppm) är ju inte för högt, utan ligger precis där vi vill ha det när vi tillsätter en tablett/puck var 3-4 dag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Johan S

SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2012, 21:55:27:27 »
Hej

Är du fortfarande nöjd?
Slipper du justera PH?

/Johan

Utloggad suezen

SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2012, 22:38:41:41 »
Rickard ska såklart svara på om han är nöjd eller inte, men jag vill ändå passa på att informera om att produkten inte utlovar automatisk justering av pH,  utan det måste göras som vanligt med pH höj/sänk.

Mvh
Anders

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2012, 14:36:22:22 »
Japp, det stämmer bra, det var en felaktig info från min sida.

Vi har badat väldigt lite i sommar, det har ju varit helt värdelöst väder, i vart fall här.
Klorbehovet har därför inte varit så stort, men jag måste säga att jag är väldigt nöjd, köpte ju två hinkar och det är fortfarande kvar några puckar i den ena.
Har inte kört med några flocksticks efter att vi började med dessa, och vattnet har varit algfritt och klart hela sommaren, det är faktiskt första gången jag kört med klor en hel säsong utan att råka ut för algbildning eller grumligt vatten.
Huruvida det beror på att jag haft bättre koll än vanligt, om det beror på det dåliga vädret som gett få soltimmar (och därför mindre risk för algbildning, eller på att vi badat mindre än normalt låter jag vara osagt, vattnet har i alla fall varit 32 grader varmt hela sommarn, och vi har klarat oss helt utan problem, jag kommer troligen att köpa mer av detta klor till nästa säsong.

Tilläggas ska att jag i början körde med folkpools vanliga puckar, och de fungerade också bra.
Vad man väljer är nog mest en fråga om totalpris för klorpuckar och flockningsmedel.

Jag har chockklorerat ett par gånger med flytande klor, och skötte även sista chockkloreringen med flytande klor.
pH-justerat har jag gjort ett par gånger, men det har hållit sig hyfsat.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #4 skrivet: juli 18, 2013, 10:46:26:26 »
Uppdatering.

I måndags använde jag sista klorpucken från de två hinkar jag köpte förra sommarn, de räckte alltså i mer än en säsong!
Kanonbilligt, och vi har aldrig haft så bra vatten tidigare, låt vara att poolen använts lite mindre än vanligt beroende på både dåligt väder, och att barnen blivit äldre och tappat lite intresse för att bada.
Betalade nu 795 kr för en hink (lokalt i Piteå, Norrlands SPA).
Förutsätter att vi klarar oss resten av säsongen på denna hink.
Jag gissar att det går ca 4 dagar på en puck, ca 32 grader i vattnet.
Betyg så långt 10/10 poäng!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad SingingSailor

SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2013, 19:55:28:28 »
Rickard, är det stabiliserat klor i dessa puckar?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2013, 09:12:44:44 »
Vet ej.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #7 skrivet: juli 19, 2013, 09:20:13:13 »
Hej Rickard!

Vad har du sett för skillnader mellan " vanliga multipuckar och Varitab multiklortabletter?

MVH

Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #8 skrivet: juli 19, 2013, 09:30:06:06 »
Vi har väldigt klart vatten, och har inte sedan vi började med dessa haft en enda tendens till alger, grumlighet eller andra "problem" med vattnet, kan därför (än så länge) inte ge annat än toppbetyg.
Det kan bero på slumpen, eller att jag lyckats vara mer noggrann med att lägga i puckarna med rätt intervaller, men det känns inte som att jag varit mer noga än vanligt.
Vi har haft perfekt vatten hela tiden helt enkelt.
"vanliga" klorpuckar + flockning rätt ofta kan säkert vara mer eller mindre samma sak, men enligt min erfarenhet så vill man gärna snåla på flockningsmedlet, och så hamnar man till sist i läget med grumligt vatten, som kan vara svårt att få till riktigt bra.

Vårt fina vatten kan även bero på övergången från Baquasil till Klor förra våren, det krävde massor av klor, som skapade stora utfällningar, så kanske är det just den behandlingen av vattnet som gjort det väldigt "rent/sterilt" i början av förra säsongen, vem vet?
« Senast ändrad: juli 19, 2013, 09:34:10:10 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Testar Varitab multiklortabletter
« Svar #9 skrivet: september 24, 2013, 11:23:31:31 »
Nu är säsongen över för vår del, en hel sommar utan tillstymmelse till vattenproblem, jag kan verkligen rekommendera dessa tabletter.
Har gått drygt en hink, så runt 1000 kr för hela säsongen.
Mycket nöjd än så länge.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan