CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kostnad med Värmepump  (läst 6151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
Kostnad med Värmepump
« skrivet: maj 21, 2012, 11:08:53:53 »
Har idag solpaneler, men går i funderingar att byta till en värmepump istället.
Vår pool är en Miamipool 4x 8 meter , ni som har värmepump , vad kostar det i månaden att värma upp er poolen,

Hälsningar
Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2012, 13:14:14:14 »
Hej,
nu har ju jag något mindre pool än du (35m3) och en VP på 5,5kW som tar in 1,2. Du hamnar nog på 9kW och då drar den ju nästan dubbelt upp men borde å andra inte behöva gå lika mycket som min.
Har du bra täckning (vilket jag har) sparar du många, många kWh!

Jag drar lite drygt 350kWh per månad i medel från maj till början av september på VP. Då ligger ju första två veckorna i maj och slutet augusti+septemeber för mer parten av kostnaden.

Jag skulle tro att du hamnar något över det med en bra täckning trots att en större VP drar mer (men borde gå mindre/lättare).

Poolen finns i Stockholm.

Mvh,
Anders

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad deppa

SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2012, 21:26:37:37 »
Har en 4*8 pool och en G&J vp med en uteffekt på 9,2kw. Den drar dock bara ca 1,8kw. VP är ju oerhört effektiva. vi har 25 grader i poolen och i maj (innan det blir sommar värme) går den ca 3 timmar på förmiddagen men när det är sommar går den knappast alls (har även pooltak). I höstas körde jag poolen till september men sänkte tempen successivt så att den aldrig körde mer än 4 timmar per dag. Det blir inte många hundra lappar i månaden när det är kallt och på sommaren märks det inte mycket på räkningen.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Undine

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hurva, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ω Om mani padme hum! Ω
    • Visa profil
    • Undine.se
SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2012, 15:18:54:54 »
Jag drar lite drygt 350kWh per månad i medel från maj till början av september på VP. Då ligger ju första två veckorna i maj och slutet augusti+septemeber för mer parten av kostnaden.

Är det bara för själva värmepumpen?
Blir det så mycket ändå? Jag hoppades att en värmepump skulle vara billigt alternativ :/

Är själv  i samma sits som trådskaparen dvs. på jakt efter uppvärmning till min pool på 4*8m.

Kollar på uppvärmning via värmepump vs. solceller.
Verkar vara både för- och nackdelar med båda :/
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Utloggad Pea

SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2012, 21:08:54:54 »
Tror jag lägger ca en tusing i månaden för värmen och cirkulation men då håller jag iofs 31° i vattnet. Värmer Juni-Augusti och 3000 kr är det värt. 25° är ju svinkallt, kan man inte bada i..
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2012, 08:54:48:48 »
Pratade med Poolkungen igår, enligt dom så ligger kostnaden runt 1 000 kr per månad för uppvärmning runt 28 grader , så man kan nog räkna runt det

Tack för svaren
Hälsning Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2012, 10:08:35:35 »
Är det bara för själva värmepumpen?
Blir det så mycket ändå? Jag hoppades att en värmepump skulle vara billigt alternativ :/

Är själv  i samma sits som trådskaparen dvs. på jakt efter uppvärmning till min pool på 4*8m.

Kollar på uppvärmning via värmepump vs. solceller.
Verkar vara både för- och nackdelar med båda :/

Hej,
ja, det är bara VP. Cirk.pump drar väl dryga 100-150kWh till (0.75hk)...

Vill man hålla nere kostnaden kan man då antingen starta senare och köra kortare period, men det förtar ju lite av vitsen med VP... :o
Alternativt kan man hålla lägre temp. i början. skillnaden mellan att hålla 27 eller 30 grader är väldigt stor i kWh räknat! :o

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad jkrassman

SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #7 skrivet: maj 24, 2012, 19:50:54:54 »
Jag tror jag ligger runt 1300:- i månaden och har då en pool som är 7.1 x 3.7 och 1.35 meter djup. Ligger och myser på 32 grader och reningsverket snurrar dygnet runt.

Lätt värt dom stålarna med tanke på den behagliga värmen!

Joakim

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kostnad med Värmepump
« Svar #8 skrivet: maj 24, 2012, 21:29:01:01 »
Det är ju första året för oss, i alla fall ett helt år. Till den här såsongen så inhandlade jag en kWh-mätare som jag satt i centralen som finns i pumprummet. Hittills har det dragit 815 kWh, vi startade i slutet på mars. Men badtemperaturen har i början varit låg (ingen värme på, enbart pump) och sedan har vi dragit oss upp mot 24, ungaran badar men inte jag. Det är sista två veckorna som vi haft 27-28 grader i poolen, nu står VP stilla på em, den går lite på morgonen då det sjunker 1 grad på natten. VP är inställd på 27 grader.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag