Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: uppvärming 5770 liter pool  (läst 9510 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pejbe

uppvärming 5770 liter pool
« skrivet: juli 21, 2006, 21:39:57:57 »
Hej

jag  har en Ovanjordpool på 5770 liter 3.6X0.8m

nu tänkte jag skaffa nåt som värmer upp den eftersom jag insåg att solen inte räcker till
det blir runt 23 24 och vår dotter tycker det är för kallt så nu sitter jag här med en pool som hon inte vill bada i så till min fråga vad rekomenderar ni att jag ska skaffa?
kan inte ha solfångare p.g.a platsbrist bor i radhus men har tillgång till kommunalt varmvatten om det går att göra nåt med det eller så funderar jag på nåt el alternativ jag hittade den här
http://www.trendimport.se/system/search/product.asp?id=1687
är det nåt att skaffa? nån som vet om den är bra? har kollat runt lite men inte hittat nåt bättre alternativ i den prisklassen vill ju inte lägga ut för mkt heller

och ni kanske vet här

vad säger experterna?  ;)

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2006, 22:04:16:16 »
Hej och välkommen!

Jag tycker helt klart du ska skaffa elvärmaren, Med dina förutsättningar (radhus) är det nog det bästa, Tösen måste ju få bada varmt. 8)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2006, 22:40:46:46 »
Hej

jag  har en Ovanjordpool på 5770 liter 3.6X0.8m

nu tänkte jag skaffa nåt som värmer upp den eftersom jag insåg att solen inte räcker till
det blir runt 23 24 och vår dotter tycker det är för kallt så nu sitter jag här med en pool som hon inte vill bada i så till min fråga vad rekomenderar ni att jag ska skaffa?
kan inte ha solfångare p.g.a platsbrist bor i radhus men har tillgång till kommunalt varmvatten om det går att göra nåt med det eller så funderar jag på nåt el alternativ jag hittade den här
http://www.trendimport.se/system/search/product.asp?id=1687
är det nåt att skaffa? nån som vet om den är bra? har kollat runt lite men inte hittat nåt bättre alternativ i den prisklassen vill ju inte lägga ut för mkt heller

och ni kanske vet här

vad säger experterna?  ;)

Hej där och välkommen!

Jag tycker helt klart att du ska satsa på den där värmaren! Jag tror säkert att den kommer klara av din så länge som du inte vill ha 30 grader i den! 28 då badar mina barn för fullt det rekommenderar jag!
Tänk bara på att det går åt lite mer klor etc. ju varmare vattnet blir så att du håller det frächt också! Du kommer kanske få komplettera och göra några egna kopplingar såg ut som det var vanlig vattenslangs koppling på värmaren! :-)

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad turbouffe

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2006, 23:18:22:22 »

Du skriver att ni har kommunalt vatten, menas det med att ni har fjärrvärme?

Isf, införskaffa en plattvärmeväxlare och koppla in i anläggningen!!!
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Henric

  • Nybörjare
  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bromma, Sthlm
  • Antal inlägg: 24
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2006, 23:29:03:03 »
Hej!

Jag köpte precis en sån värmare till vår pool en INTEX 244 cm är väl ca 2200 liter i den.
Den fungerar över förväntan för det priset.  Vi hade precis samma problem som du att dottern (och frun) inte ville bada
när det var 22-23 grader i vattnet. Nu har vi mellan 27-30 grader = alla badar. Det är bra drag i den!!
Har bara haft den ett par dagar, funkar kanon än så länge, ser relativt välbyggd ut, trodde den skulle vara mer leksak liksom.
Din pool är ju större men det tar nog bara lite längre tid.

Jag köpte en Pahlen 3 Kw värmare först men det visade sig att min pump var för klen, Pahlen värmaren ville ha 90 liter i minuten i flöde,
vilket ger 5400 liter i timmen, min pump gav bara 3000 liter i timmen så det funkade inte. Men med denna funkar det bra.

Rekommenderas.
« Senast ändrad: juli 21, 2006, 23:34:40:40 av Henric »
Importerad Intex Rörpool, 200x300x075cm med SpeedClean sandfilter 5500 l/h och 3kW värmare från Steinbach. Kör med klor. 30 mm frigolit under poolen som står på trädäck. Numera också belyst nattetid.

Utloggad Poolnicke

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2006, 08:00:55:55 »

Du skriver att ni har kommunalt vatten, menas det med att ni har fjärrvärme?

Isf, införskaffa en plattvärmeväxlare och koppla in i anläggningen!!!

Håller med. Kolla med din fjärrvärmeleverantör. Se exempel på hur de gör i Linköping http://www.tekniskaverken.se/energi/fjarrvarme/poolvarme/

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad ankaon

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2006, 16:49:02:02 »
Har också funderat på den värmaren men är det någon som kan förklara diagrammet dom visar <dontkn>

Utloggad Lisbeth

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2006, 00:33:13:13 »
Undrar om min lilla bassäng är för stor för den värmaren...?
Nån som kan räkna ut volym?
4,57 i diameter, ca 0,75 hög.

Lisbeth

Utloggad Poolnicke

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2006, 05:11:04:04 »
Gör ett försök.

Volymen = pi * radien² * höjden

3.14 * 2,285² * 0,75 = 12,3 kbm

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Lisbeth

SV: uppvärming 5770 liter pool
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2006, 11:44:59:59 »
Thx!

Lisbeth

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan