CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid  (läst 9009 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fim

Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« skrivet: april 16, 2011, 17:27:09:09 »
Här är något för riktiga kemister.
Hur mycket natriumhydroxid behöver man tillsätta till en liter vatten för att ph-värdet ska stiga en enhet.
Min kemi-kunskaper har förbleknat med året och jag klarar inte att räkna ut det, tyvärr.
/Fim W.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #1 skrivet: april 16, 2011, 18:53:07:07 »
Jag kan inte ge dig en siffra men jag kan säga att det är mindre än man tror. Vi gjorde det en gång i vår pool och pH sköt rakt upp i taket, med resultatet att kopparsalter löstes ut från kopplingar m.m. och färgade vattnet blågrönt.. :(

Utloggad zek

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #2 skrivet: april 26, 2011, 20:16:24:24 »
Jag använder natriumcarbonat (ingen aning vad som skiljer detta från natriumhydroxid)100g/10000liter Detta har aldrig reulterat i någon chockhöjning av pH. jag har surt vatten i brunnen, så efter vintern med sur nederbörd samt ett antal kubik fyllning från brunen brukar jag ligga på pH 6-6,5 efter ca 2kg plus chockklor aom också höjer en del brukar det ligga på 7,5
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Erica

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #3 skrivet: april 26, 2011, 21:58:03:03 »
Se upp med att jämföra dessa två kemikalier ! Natriumhydroxid är en stark bas, mycket starkt frätande och måste hanteras med stor försiktighet, skyddsglasögon, gummihandskar m.m. Det ger också stor och snabb påverkan på pH så vräk inte i för mycket. Den kemiska styrkan kan väl närmast jämföras med saltsyra, fast åt motsatt håll så att säga (saltsyra sänker pH, natriumhydroxid (kaustik soda) höjer. Späd ut det med vatten (kemikalien är pulverformig) och strila ned lite försiktigt, kolla pH innan du sätter till för mycket.

Utloggad Fim

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2011, 16:43:49:49 »
Nu har jag mätt.
Använder en Ph-mätare från Conrad nr 101145, sök på Ph-mätare www.conrad.se
50 liter vatten, Ph=7,87
Häller i 5 gram ren Natriumhydroxid NaOH, i kristallin form
Ph stiger till 10,36
Stigningen blir 2,49 [10,36-7,87]
Per gram blir stigningen i 50 lit således 0,498  [2,49/59]
Per gram blir stigningen i 1M3 således 0,0249  [0,498/(1000/50)]
4,02 gram i 1 M3 ger en ökning med 0,1 [0,1/0,0249]
I min pool, 18 M3 måste jag ha i ca 72 gram NaOH för att höja ph med 0,1  [4,02*18]

Någon som har annan åsikt??
/Fim

Utloggad Erica

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2011, 23:59:46:46 »
Varför i all världen vill du höja pH om värdet redan ligger på 7,87 ? Om dina 50 liter inte är det aktuella poolvattnet så säger provet ingenting. Olika vatten har olika förmåga att buffra pH och därför blir utslaget helt olika.

Utloggad Fim

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #6 skrivet: maj 11, 2011, 07:37:12:12 »
Erica har helt rätt. Jag skulle ha tagit vatten från poolen istället, nu tog jag kranvatten.
Återkommer när jag har gjort om testet.
/Fim

Utloggad Fim

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #7 skrivet: maj 11, 2011, 12:15:21:21 »
Nu har jag gjort om mätningen, nu med vatten från poolen
Ökningen i 50-litersbaljan blev 3,65 istället för 2,49.
Ett förvånande resultat. En del av skillnaden hänger samman
med att det är svårt att mäta upp 5 gram på en hushållsvåg.

Men just nu behöver jag inte gör nått åt Ph-värdet i poolen, det är 7,47

/Fim

Utloggad Erica

SV: Höjning av Ph-värdet med natrimhydroxid
« Svar #8 skrivet: maj 11, 2011, 13:17:41:41 »
Ja givetvis måste du mäta på poolvattnet, men du måste också mäta på / eftersträva samma antal pH-grader i höjning, annars blir resultatet ändå helt åt skogen. pH är en logaritmisk skala och inte en linjär. Därför kan du inte räkna som om "ger 1 g tillsats 0.2 pH höjning så ger 10 g 2.0", som om det vore linjärt. Däremot kan du göra jämförelsen att om det fodras 5 g för att på en viss vattenmängd ge 0.2 pH höjning så kommer det att gå åt 50 g för samma höjning på en vattenmöngd som är 10 gånger den ursprungliga.

Men nu har du ju bra pH så inget problem för stunden...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag