Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?  (läst 13386 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hassen

Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« skrivet: augusti 16, 2010, 19:43:23:23 »
Jag har nyss köpt en bergvärmepump Nibe Fighter 1245-8 (ej installerad ännu)

Och nu letar efter ett bra spabad som det går att koppla in värmepumpen på. I sådant fall så kompletterar jag
med Pool 40 som tydligen är för pool / spa.

Spabadet ska rymma 6 personer ungefär och placering i mälardalen.

Är det vettigt att koppla in bergvärmen på spabadet?
Hur går man vidare?

Tacksam för svar.


Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2010, 20:12:38:38 »
Mitt spa drar ca 2 500-3 000 kWh per år. I detta ingår förutom energiåtgången för just uppvärmningen (elvärmare) även det som crikulationspumpen (kontinuerlig) samt jetpumparna drar. Jag skulle tippa på att den energi som går åt just för uppvärmningen är ca 1 700-2 000 kr (har riktigt stor cirkulationspump, inte de vanliga små cirkulationspumparna man annars ser i spa).

Frågan jag ställer mig är väl egentligen varför du skulle vilja koppla på dig på bergvärmen när energikostnaden är relativt låg. Det tar nog ganska många år innan du går brake even då det inte är gratis att koppla in sig på en värmepump direkt med tanke på att du behöver en VVX, cirk.pump, termostat, rördragningar in i hus samt en VVS-installatör som gör jobbet. Det hela beror också på vad du får tillbaka per satsad krona från din bergvärmepump under höst/vinter/vår (hur mycket hade du sparat in per år? 1 200 kr kanske?).

Utloggad sjabth

SV: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2010, 12:04:58:58 »
Jag har liknande funderingar.

Hur kopplar man in en VVX till poolen?
Kan man koppla på den på det övriga värmesystemet, (och utnyttja den vanliga cirkulationspumpen)? Eller behöver man dra det separat på något sätt? Sätter man den före, efter eller parallellt med husets uppvärmning?

Jag tänker inte göra det här själv, men är bara nyfniken på hur det funkar. :-) Kanske förbereder jag för inkoppling när jag bygger och ändå lägger ner rör och slangar. Annars tänkte jag testa att låta endast pooltaket värma poolen.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Hassen

SV: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2010, 12:47:10:10 »
Hej igen,

Bra synpunkter Steffe. Tackar för dessa.

Låter rimligt som du säger. Men jag har hört olika siffror på förbrukning.
Är lite rädd att förbrukningen blir högre än vad säljarna säger.

Och jag måste ändå gräva kulvert mellan garage (värmepumpenens placering) till huset. Då skulle det bli billigare att dra ledning till spabadet om man gör det samtidigt.

Har inte beslutat mig för hur jag gör, utan undersöker alternativen.

Men finns det spabad för inkoppling av bergvärme, eller måste dessa byggas om helt ?

Tacksam för flera tips.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2010, 13:16:40:40 »
Tror att frågan gällande värmepump och spa adresserats på forumet tidigare. Min uppfattning som bygger på information från diverse källor och lite egna funderingar är att den största energiåtgången för ett spa är vid själva badandet. Då är massagepumpar igång och avdustning och öppet lock ger en avkylande effekt på vattnet. Värmepump kan i någon mån hjälpa till att hålla vattnet varmt, men just vid snabb nedkylning (under badandet) så behövs högre effekt och snabbare uppvärmning än en värmepump klarar av. Då kommer i alla fall badets egen värmare att kicka in och ge 2-3 kW i uppvärmning. Jag skulle tro, utan att veta, att energiåtgången för att hålla badet varmt under den tid man inte badar och då en värmepump teoretiskt skulle kunna göra nytta, är så pass liten att det finns väldigt lite att spara på att koppla värmepump till systemet. De flesta moderna spabaden har dessutom kontinuerlig cirkulationspump för reningsverkets skull och denna pump genererar också värme som tas till vara i vattnet.

Skulle dock vara intressant med lite mer vetenskap i ämnet, men som sagt, min uppfattning är att besparingarna genom värmepump måste bli minimala och inte löna sig med tanke på investering, kopplingar, felkällor....

/Ziggy

Utloggad Hassen

SV: Spabad med möjlighet till inkoppling av bergvärmepump?
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2010, 17:01:56:56 »
Tackar så mycket för dina synpunkter Ziqqy, tycker också att det verkar vettigt.

Det verkar som om inkoppling mot bergvärmepump skulle kosta mer än det smakar.
Men lite intressant vore det att höra från någon som har inkoppling mot bergvärmepump.
Svårt att släppa idén... "Kill your darlings" är inte helt lätt.

Självklart så blir det mycket enklare om man slipper inkopplingen mot värmepump.

Finns lite mera tid att fundera på. Men snart är grävaren igång och då måste jag veta.

Ha det så länge.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag