VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Underlaget till storpool  (läst 3954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

Underlaget till storpool
« skrivet: maj 06, 2010, 20:26:09:09 »
Ser att Ubbe har fler trådstarter än mig så jag får väl starta en till och försöka komma ikapp  :)

Hoppas snart jag ska börja fylla hålet med material. Det jag undrar är när stenplattorna ska i? Blir makadam och frigolit men sen? Kan man väga in stenplattorna till benen direkt på frigoliten eller ska man grunda med 5 cm stenmjöl och sen lägga ut plattorna? Tänkte försöka räta ut alla frågetecken när bygget ändå står stilla så jag kan ösa på sen när det släpper.

Poolgiganten

Utloggad dajjes

SV: Underlaget till storpool
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2010, 07:50:32:32 »
Hej. Jag lade plattorna direkt på frigoliten och stenmjöl på det.

Utloggad Linkan222

SV: Underlaget till storpool
« Svar #2 skrivet: maj 08, 2010, 14:43:12:12 »
Då blir det till att väga av makadamen ordentligt så frigoliten ligger plant. Då blir det plattor på frigoliten och sen fylla upp med stenmjöl i hela gropen upp till plattorna. Sen är det bara att lägga upp en 1m3 stenmjöl i poolen som man lägger ut när poolen är monterad?

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Underlaget till storpool
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2010, 17:54:36:36 »
Tänk bara på att du kan få problem att padda när du har frigolit under (om du nu har tänkt padda efter att poolen är monterad).

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Linkan222

SV: Underlaget till storpool
« Svar #4 skrivet: maj 08, 2010, 21:43:56:56 »
Jag antar att man vill padda stenmjölet också. Hur gör folk som har frigolit i botten? Vet att jag läst i nån byggtråd om problem med att padda stenmjöl men det löste sig på något sätt, får leta. För man bör väl padda?

Utloggad dajjes

SV: Underlaget till storpool
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2010, 07:37:47:47 »
Jag hade inga problem när jag paddade,frigoliten är hård och ger inte efter .perfekt blev det.

Utloggad linkan58

SV: Underlaget till storpool
« Svar #6 skrivet: maj 09, 2010, 20:02:02:02 »
Jag hade gjort följande.
I botten en markduk sedan 30cm singel och dränering slang runt hålet sedan en markduk igen sedan 15-20cm stenmjöl som du vattnar rikligt och paddar
sedan lägga ut frigoliten och tejpa skarvarna och sedan en bottenmatta som gör att skarvarna inte syns.
Det borde bli bra resultat av min erfarenhet  O0

Utloggad Linkan222

SV: Underlaget till storpool
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2010, 22:06:49:49 »
Samma namn men olika tankar  :)

Problemet med det är väl att man isåna fall bygger bort baddjup med frigoliten. Eftersom poolen måste resas på stenmjöl för att kunna få ner dragplåtarna går det inte att ställa hela poolen på frigolit, eller?
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan