CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lättviktspresenning på vattnet  (läst 3977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lättviktspresenning på vattnet
« skrivet: september 10, 2008, 15:44:40:40 »
När jag fyllde på med 2-5 till plattläggningen så la jag en lättviktspresenning på vatttenytan för att slippa få ned småstenen i poolen. Denna ligger så pass bra nu så jag funderar på att låta den ligga kvar ett tag framöver då jag inte har kommit fram till hur jag ska göra med poolskyddet.

Någon som vet om det kan bli några problem av att ha en sådan liggande på vattnet, tex färgar av sig osv?

Lutar åt ett pooltak just nu(ska kolla på ett imorgon). Vågar inte lägga någon sten nu utan får vänta tills det har satt sig efter vintern för att sedan montera ev pooltak.

Poolgiganten

Utloggad DaJo

SV: Lättviktspresenning på vattnet
« Svar #1 skrivet: september 10, 2008, 15:58:04:04 »
Hej danfa,
över vintern använder jag en lättviktspressening, införskaffad på Byggmax, som ligger på vattnet, för att sedan lägga vinterplåtar på sargkanten...:)

Jag har inte märkt av någon missfärgning eller så utav min pressening men det kanske är olika beroende på vilket märke/sort mm man använder...

/Danne
Folkpool 4*6 med Roman End 300, Zabra pooltak, salt
Värmer med IVT Optima 600 via värmeväxlare.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Lättviktspresenning på vattnet
« Svar #2 skrivet: september 11, 2008, 08:07:45:45 »
Hej Danfa,

En liten fara som finns med en pres liggande på vattenytan är just om någon, framförallt någon/något litet trillar i. Det finns då ingen möjlighet att simma eller ta sig upp om du inte bottnar, utan presenningen omfamnar dig läskigt väl.  :-\

När jag använde en pres som tak under bygget använde jag ett par långa plankor och fäste pressen mellan plankan och en list (läkt). Lättare att säkra och det lilla extrajobbet kanske väger upp mot obehaget eller fasan att komma ut och hitta något i poolen som man inte vill ha där... :o
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lättviktspresenning på vattnet
« Svar #3 skrivet: september 11, 2008, 08:54:22:22 »
Presenningen är surrad med rep runt poolen samt är det klämt med hjälp av 2-5 stenen. Detta håller troligtvis inte ändå om någon trillar i men jag har köpt trädgårdsstaket(grönt nät,hålbild ca 10x15) hos Harald Nyborg och tryckta stolpar på Jem & Fix som jag satte upp i samband med att jag fyllde i vatten i poolen.
Detta är ett bra och billigt alternativ om man vill ha ett tillfälligt skydd runt om i samband med byggnationen. Det är bara att föra ned stolpen i hålen på nätet så behöver man inte köpa några krampor eller liknande.

Tror man kanske ser detta på några av de få bilderna jag har lagt ut på hemsidan. Ska lägga in(när tid finnes) samtliga bilder som jag samlat på mig under resans gång samt uppdatera när det händer något mer med poolområdet.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag