VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intexpool som lutar mer än 1 cm  (läst 15111 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nita

Intexpool som lutar mer än 1 cm
« skrivet: juni 02, 2008, 14:24:52:52 »
Har nyss fyllt vår intexpool (den ljusgrå) 488x122. Den har 16 ben och vattennivån skiljer en del. Har mätt vid varje ben och har fått följande mått (i ordning när jag gått runt poolen: 104 105 105 104,5 104,5 103 102,5 103 103 102,5 105 105 104 103 103,5. Det skiljer som mest 2,5 cm. Nu har jag ångest och är orolig för att skillnaden är för stor och att det finns risk för att poolen ska kollapsa. Vi har inte badad ännu men poolen ser ut att vara stabil. Det "buktar" inte ut onormalt någonstans. Någon som vet får gärna svara!!

Poolgiganten

Utloggad Ninni

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2008, 14:51:14:14 »
Hej,
väntar med spänning ifall någon har svar på din fråga. Har samma problem själv men med lite mindre lutning.
Vi badade i poolen igår och det kändes stabilt, men då har vi inte skickat ut barnen i poolen ännu för lite vildare lekar.


Utloggad Nita

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2008, 15:21:05:05 »
 ??? Såg att jag glömt ett mått: 105 efter sista 103,5

Utloggad Ninni

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2008, 19:54:02:02 »
Hej,
se ett svar jag precis fått på min fråga.
Han sa att det bara var att simma lugnt :-)

Utloggad Nita

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2008, 21:57:20:20 »
Tack! Vi har redan låtit barnen bada. Poolen känns väldigt stabil. Jag har svårt att tro att något ska hända, men man vet aldrig. Har mailat till Intex så jag får se om och vad de svarar.
Vi simmar lugnt tills dess....  <sol>

Utloggad ddt

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #5 skrivet: juni 03, 2008, 00:24:58:58 »
Hej!

Det här har vi varit med om också, det är inga andra problem med den lilla skillnaden än rent kosmetiska. Vår runda intex 7.32 lutade betydligt värre förra sommaren, inte så snyggt kanske men inga problem att bada i. I år så har vi justerat den bättre, men det är bara för utseendet.

MVH Eva Andersson

Utloggad bolibompa

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #6 skrivet: juni 03, 2008, 09:18:06:06 »
Hejsan

Jag undrar hur ni har förberett marken, då vi har ett liknande problem. men poolen får stå i år, så gör vi det bättre till nästa sommar.
Jag undrar vad som är bäst att göra?

Utloggad Pea

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2008, 12:43:09:09 »
man skall inte fuska med markarbetet bara för att man köper en billig pool, alla ovanmarkare kräver ett stabilt underlag, problemen kommer då många badar samtidigt och vattnet rör sig fram och tillbaka. stora krafter som släpps lös då. om man bara jämnar till gräsmattan lite och ställer poolen på det så har man ett "mjukt och svajigt" underlag som kan sätta sig rätt ordentligt. vill man vara säker så gräver man ur åtminstone 15cm, lägger i markduk + 10cm makadam som man paddar, markduk igen och toppar med 5cm stenmjöl som man paddar och jämnar ut noga till ett rakt underlag, sen är det inte fel om man kan dränera lite runt så att det inte blir vatten stående ända upp i stenmjölet. sen kan man lugnt låta ungarna bada på så mycket dom orkar.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Nita

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #8 skrivet: juni 03, 2008, 18:15:59:59 »
Tack för era svar!

Vi har ställt poolen direkt på gräsmattan och grävt ur lite (tagit bort gräset ca 5 cm) där det lutade. Jorden under är stenhård. Tittar man på intex instruktionsdvd så är det ju okej att placera poolen direkt på gräs, så länge det inte lutar....

Idag har barnen stojat i poolen. Det är klart att hela konstruktionen rör sig lite men inget tyder på att den är ostabil så att den kan kollapsa. Med blotta ögat ser man inte att poolen lutar. Det är vattennivån som skiljer en ruta på linern på några få ställen. Alla grannar tycker att poolen ser ut att stå väldigt rakt och att den inte lutar åt det ena hållet. Det är däremot lite ojämt i marken där den står uppställd och därför skiljer vattennivån som mest 2,5 cm.

Utloggad Nita

SV: Intexpool som lutar mer än 1 cm
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2008, 11:48:48:48 »
Har fått svar från Intex att jag inte behöver oroa mig, så länge inte något ben sjunker ner i underlaget. Då kan trycket mot ett ben bli för stort. Nu hoppas vi på en varm härlig sommar med bad och lek utan en orolig mamma! <sol> <sol> <sol>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag