VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet  (läst 26703 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« skrivet: februari 13, 2015, 14:30:43:43 »
OBS! Jag har absolut inget emot Folkpool och är inte ute efter  att smutskasta någon enskild leverantör.
Jag har bara valt att ta en leverantör "ur högen".
Men Folkpool är av de största kedjorna i Sverige på Spa och då är det än viktigare att informationen är riktig. Detta för att köpare i allmänhet sätter större tilltro till en Rikstäckande leverantör, än "Kina-import-garageförsäljaren".
Dessutom är Folkpool en av få leverantörer som sätter ett gränsvärde på Cyanursyran och som som också nämner klorlåsning pga hög halt Cyanursyra.

Mitt egentliga syfte med detta inlägg är:

...att gör Spaägare uppmärksamma på att Spaleverantörer inte har varit helt uppriktiga mot oss köpare vad gäller intervall för vattenbyten, när man använder  klor som desinfektion.

...att arbeta bort den här typen av desinformation:
"Cyanursyra behövs inte till ett spabad men Spaklor innehåller viss mängd cyanursyra vilket gör att låg halt ofta kan mätas. ".
"Om man utför vattenbyten enligt instruktion så uppstår inte för hög halt cyanursyra i spabadet"
"Vid normalt användande, 4 personer som badar 2 gånger i veckan, och om man har kommunalt vatten så skall vattnet bytas 2-4 gånger/år. Fler badande och mer frekvent användande medför fler vattenbyten."

Ett litet räkneexempel baserat på ett antaganden från ett amerikanskt forum
För varje person som badar i ett Spa på 1325 L (350 gallons) 30 min krävs 3,5 ppm FCL för att oxidera skiten från de badande och halva värdet 1,75 ppm om Spabadet har ozon.
Antag att du använder Spa Klor (diklor granulat).för desinfektion
För 1325 L krävs 4,19 g diklor för att höja FCL med 1,75 ppm.

Nästa antagande gäller Chlorine demand (CD), vi kan kalla denna för klorförbrukning. Vi antar att den är så låg som 30%/dygn. Vi väljer ett målvärde på Fritt Klor = 3,0 ppm. Det betyder att varje dygn går värdet ner från 3,0 ppm till 2,1 ppm. Det är alltså 0,9 ppm FCL som måste ersättas varje dygn för att hålla klornivån konstant på 3,0 ppm. 
För 1325 L krävs 2,15 g diklor för att höja FCL med 0,9 ppm.

Tredje antagandet gäller max nivå på Cyanursyran. Vi sätter den så högt som 150 ppm. Vi antar att vi har klorblockering om  CYA>150 ppm
394 g diklor i 1325 L en ökning av CYA på 150 ppm. (Här förutsätts CYA=0 vid vattenbytet).

Vi  gör en beräkning baserat på ett rätt så måttligt användande.
2 pers badar 1 ggr/vecka 30 min   . (Tillsatt Spa Klor efter bad = 2 x 1 x 4,19 = 8,37 g/vecka.
Övriga dagar vill vi ha FCL=3 ppm . (Tillsatt Spa Klor övriga dagar = 6 x 2,15 = 12,9 g/vecka
Vi räknar med att behöva  chockklorera upp till 10 ppm var 4e vecka. För att höja FCL  med 10 ppm  krävs det 24 g Spaklor. (Tilsatt Spa klor vid chockning 24/4 = 6 g/vecka
Totalt tillsatt klor / vecka är 27,27 g
Vid detta användande är du nära en klorblockering  efter 359/27,27 = 14,4 veckor eller 3,4 månader.

Om vi skippar behovet av Chockklorering så är vi uppe på 18,5 veckor (4,3 månader) mellan vattenbyten som orakas av Cyanursyran.

Då stämmer ju faktiskt Spabranchens rekommendation om vattenbyte var 3-4 månad, men...
då får MAX 2 personer bada MAX 1 st 30-minutersbad/vecka .
Alternativt MAX 1 person som badar MAX 2 st 30-minutersbad/vecka.
INGA GÄSTER överhuvudtaget under perioden!

Vidare måste man tillåta så höga nivåer på Cyanursyran (150 ppm) i slutet av perioden  att  man riskerar en Bakterietillväxt som är större en vad det Fria kloret klarar av att ta hand om.

Folkpool t.ex har i sin Spakemkalkylator ett gränsvärde på Cyanursyran på MAX 50 ppm.
Då skulle man i beräkningsexemplet  (ovan) behöva byta vatten redan efter 4,8 veckor (1,1 månad)

Jag "gillar" Folkpools anmärkningar i Spakemikalkylatorn.
http://www.folkpool.se/support/spasupport/spakemikalkylatorn
CYA Under 50 ppm:
"Halten cyanursyra ok. (Cyanursyra behövs inte till ett spabad men Spaklor innehåller viss mängd cyanursyra vilket gör att låg halt ofta kan mätas. )"
CYA Över 50 ppm:
"Halten Cyanursyra är för hög. Byt vatten. Cyanursyra förbrukas inte, för hög halt av cyanursyra kan medför att kloret inte fungerar (klorlås) och vattnet måste bytas. Om man utför vattenbyten enligt instruktion så uppstår inte för hög halt cyanursyra i spabadet."

Här är Folkpools rekommendation ang  hur ofta vattnet måste bytas:
http://www.folkpool.se/support/spasupport/vanliga-spafragor/hur-ofta-behover-vattnet-bytas
"Vid normalt användande, 4 personer som badar 2 gånger i veckan, och om man har kommunalt vatten så skall vattnet bytas 2-4 gånger/år. Fler badande och mer frekvent användande medför fler vattenbyten."

Vi  gör samma beräkning som ovan, men nu baserat på Folkpools rekommendationer, med "Normalt användande".
4 pers badar 2 ggr/vecka 30 min   . (Tillsatt Spa Klor efter bad = 4 x 2 x 4,19 = 33,52 g/vecka.
Övriga dagar vill vi ha FCL=3 ppm . (Tillsatt Spa Klor övriga dagar = 5 x 2,15 = 10,75 g/vecka
Vi räknar med att behöva  chockklorera upp till 10 ppm var 4e vecka. För att höja FCL  med 10 ppm  krävs det 24 g Spaklor. (Tilsatt Spa klor vid chockning 24/4 = 6 g/vecka
Totalt tillsatt klor / vecka är 50,27 g
Folkpool anger risk för klorlås vid CYA>50 ppm. Den nivån uppnås när man tillsatt totalt 394 x 50/150 = 131 g diklor.
Vid detta användande är du nära en klorblockering  efter 131/50,27 = 2,6 veckor eller 0,6 månader.
Om vi skippar behovet av Chockklorering så är vi uppe på 3,0 veckor (0,7 månader) mellan vattenbyten som orakas av Cyanursyran.

OK vi kan väl vara lite schyssta med Folkpool. De har ju trots allt satt ett rekommenderat Fritt Klor på 1-3 ppm
Så här kommer en sista beräkning baserat på Folkpools rekommendationer, med "Normalt användande", Grunddesinfektion med Fritt Klor = 1,0 ppm, ingen chockklorering.
Nu borde det väl ändå bli 3-6 månader mellan vattenbytena?
4 pers badar 2 ggr/vecka 30 min   . (Tillsatt Spa Klor efter bad = 4 x 2 x 4,19 = 33,52 g/vecka.
Övriga dagar vill vi ha FCL=1 ppm . (Tillsatt Spa Klor övriga dagar = 5 x 2,15/3 = 3,58 g/vecka
Ingen chockklorering mellan vattenbytena.
Totalt tillsatt klor / vecka är 37,1 g
Vid detta användande är du nära en klorblockering  efter 131/37,1 = 3,53 veckor eller 0,8 månader.

ANM) Om man för den dagliga kloreringen använder Långsamverkande Klortabletter i en flytande dosör så blir uppbyggnaden av Cyanursyra ungefär 30% lägre än vid användandet av Spa Klor. Det innebär att långtidskloreringen ger en mindre höjning av Cyanursyran än i exemplen ovan. Men för chockklorering efter bad och periodisk chockklorering måste ändå Spa Klor användas.


Liten enkät till Spaägare:
Vad sa Spaförsäljaren till er om intervallet för vattenbyte?
Vilken desinfektion rekommenderades?
Om Klor rekommenderades, blev ni informerade om att det då krävs tätare intervall mellan vattenbytena?

/Peter
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 18:25:22:22 av falmarkspeter »

Poolgiganten

Utloggad Telekiter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #1 skrivet: februari 13, 2015, 15:29:02:02 »
Ok, det är problematiskt med klor i spabad. Vilka nackdelar är det då med alternativen (om vi bortser från kostnaden), aktivt syre, Brom, saltklorinator osv?

Jag planerar att prova det där mineralgrejen "Nature2spa", i kombination med aktivt syre (Spachock).

/Urban.

Utloggad p1457

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #2 skrivet: februari 13, 2015, 16:33:07:07 »
Jag vill inte säga att du har fel, men det var en väldigt massa antaganden i räkneexemplena.
Är du säker på att kemin fungerar så linjärt som du har räknat?
3,5 ppm FCL per person.. Betyder det att halten måste vara 7 ppm om 2 personer har badat? Eller förbrukas 3,5 ppm * 1325 L fritt klor när en person har badat?

Jag tror att om det är så att ett vattenbyte krävs efter en månad så skulle fler personer skrika om detta.

Utloggad falmarkspeter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #3 skrivet: februari 13, 2015, 18:07:13:13 »
Jag vill inte säga att du har fel, men det var en väldigt massa antaganden i räkneexemplena.
Är du säker på att kemin fungerar så linjärt som du har räknat?
3,5 ppm FCL per person.. Betyder det att halten måste vara 7 ppm om 2 personer har badat? Eller förbrukas 3,5 ppm * 1325 L fritt klor när en person har badat?

Jag tror att om det är så att ett vattenbyte krävs efter en månad så skulle fler personer skrika om detta.
Den första förutsättningen är egentligen inget antagande. Det är ett empiriskt värde på hur hur mycket Klor som krävs för att förbränna det som badarna lämnar efter sig. Och mätningarna jag själv gjort senaste halvåret stämmer väldigt väl överens med teorin!

Jag tror den enkla sanningen är att det är väldigt få som mäter Cyanurnivån. Och därför blir Spaleverantörernas sanning den som de tror på.
En lucka i mitt resonemang är att jag vet inte var det kritiska maxvärdet är på Cyanursyran. Och det är knappast så att man kan säga att vid ett exakt  värde börjar det hända otäcka grejor... Och du vet hur det är med gränsvärden från myndigheter. Det är ju knappast dödligt om man ligger i trakterna av det eller en bit över... Och du har rätt,  det är inte linjärt. Med stigande Cyanursyra så tappar kloret verkningsgrad exponentiellt. Så det är egentligen ännu jävligaste än i mina räkneexempel. Tack för att du uppmärksammade detta  O0


Däremot hur badbelastning, klorförbrukning klortillsats påverkar Cyanursyran har jag rätt bra koll på  :)
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 18:22:22:22 av falmarkspeter »

Utloggad Magnus D

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #4 skrivet: februari 13, 2015, 19:47:16:16 »
Hej Peter, och tack för inlägget.
Håller med dig om slutsatserna. Jag har efter senaste vatenbytet kört med tillverkarens rekommendation av klor, dvs en tsk, per badande och ca 1 msk. i veckan. Vi badar max en gång i veckan och vid flertalet tillfällen har det bara varit en badande. När jag mätt klorhalten har den många gånger varit obefintlig, totalt noll, då har jag följt anvisningarna= Helt klart för liten dos. Efter ca 2,5 månad är jag trots detta uppe i för hög CYA nivå. Det är ett stort problem som få känner till.

Tycker du ska skicka ditt inlägg till Folkpool, som för övrigt är dom jag också köpt SPA bad och kem av. Har fått bra support i övrigt och det är också bra bad. Men det vore positivt om det börjar komma in frågor om CYA lite överallt i Sverige. De kanske lyfter ämnet ett snäpp, de är som du säger en av de största spelarna och blir lite av en markör för branschen.
Vad tror ni om min fråga i en annan tråd, har nu hög CYA, kan jag växla över till Brom och få fortsatt bra rening ?

Ha det

Utloggad p1457

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #5 skrivet: februari 13, 2015, 20:33:05:05 »
Jag som trodde hur mycket klor som går åt berodde på hur mycket smuts en badare drar med sig i badet. Men man lär sig något nytt varje dag.
Har du testat att hålla en lägre klornivå?

Vid 100 ppm cyanurcyra har kloret ca 10% verkan kvar sa en kemiingenjör till mig.

Jag har också fått den här tabellen (gällande poolvård):
Cyanuric acid ppm / Minimum free chlorine ppm
25 / 1,5
50 / 2,0
100 / 2,5
200 / 3,0

Så det verkar ju finnas lite olika skolor där med.

Tycker bara det är konstigt att det inte dyker upp några sådana frågor från de butiker som säljer spa/spakemi. De borde ju vilja kunna svara på frågor från kunder. Om det nu är så många som har problem med cyanursyra. Jag tror inte att man fortsätter att bada med skitigt vatten.

Eller så är jag bara hjärntvättad då all min utbildning kommer från kemitillverkarna och personer som jobbat med pool- och spakemi i 20-25 år.

@Magnus D:
Om du nu har hög CYA, så har du ju inget att förlora. Gå över till brom, använd aktivt syre om du behöver extra oxidation. Visar det sig att du har för mycket skit i vattnet så får du byta.

Utloggad falmarkspeter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #6 skrivet: februari 13, 2015, 20:52:31:31 »
Jag skulle ha skrivit empiriska medelvärden kanske. Givetvis varierar klorförbrukningen med hur rena eller smutsiga badgästerna är.
Men det är ju bra att ha en uppfattning om ungefär hur mycket Klor som krävs för varje badare.
Sen måste varje Spakemist lära sig hur hans badgäster påverkar vattnet och dosera efter det. För de flesta går det ganska fort att lära sig  lämplig dosering om det de flesta gångerna är samma personer som badar. Efter större badbelastning (fester med gäster) är det oftast lämpligt att Chockbehandla,då grunddoseringen inte räcker till. Det kan vara en bra idé att öka nivån redan före en planerad fest.

Utloggad p1457

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #7 skrivet: februari 13, 2015, 20:59:31:31 »
Visst, jag håller helt med dig där.
Har du provat om du kan hålla en bra vattenkvalitet med en lägre klornivå?

Utloggad falmarkspeter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #8 skrivet: februari 13, 2015, 21:04:03:03 »
@Magnus D, jag bytte vatten och började med brom förra helgen.
Ett tips. Börja med en Klorbaserad chock för att ha en grunddesinfektion under tiden brombanken byggs upp. Det tar nämligen ett par dagar om du använder tabletter i en dosör.
Öppna dosören på max och vattenfyll  tablettröret för att påskynda bromgenereringen, alternativt tillsätt bromgranulat som reagerar snabbare än tabletter. När bromnivån är 3-5 ppm kan du strypa ner dosören till normalläge igen.
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 21:17:03:03 av falmarkspeter »

Utloggad falmarkspeter

SV: Cyanursyra i Spabad - femtielfte kapitlet
« Svar #9 skrivet: februari 14, 2015, 17:47:39:39 »
Visst, jag håller helt med dig där.
Har du provat om du kan hålla en bra vattenkvalitet med en lägre klornivå?
Jo, jag har verkligen försökt alla vägar med kloret.
  • När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockbehandlingar med aktivt syre.
  • När badet var nytt. Flytande dispenser med klortabletter (triklor) + Några chockkloreringar med Spaklor (diklor) granulat.
  • Enbart Spaklor för daglig klorering där jag klorerade mot en nivå på 3 ppm de dagar vi inte badade + en dosering beroende på badbelastning efter varje bad. Denna period jobbade jag verkligen för hålla en låg klordosering

Med klor har jag som längst haft 6 veckor mellan vattenbytena.

Inledningsvis hade jag ingen CYA-mätare och gick bara på hur vattnet upplevdes när jag bestämde att det var dags för vattenbyte (subjektivt och inte särskilt vetenskapligt...)

Sen skaffade jag en CYA-mätare och konstaterade att då vi har bytt vattnet har CYA-nivån varit ungefär 120-150. Och vid den tidpunkten hade vattnet inte alls samma krispighet som just efter ett vattenbyte...

Nyligen har jag kompletterat min mätutrustning med en TDS-mätare. Men den är så ny, så här har jag ingen uppfattning ännu.

Nu har jag bytt till brom och hoppas att det ska kunna ge mig åtminstone 3 månader mellan vattenbytena. "I'll be back"  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag