VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool  (läst 1906 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TePeL

Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« skrivet: september 16, 2020, 22:19:33:33 »
Hej på er!

Då har även vi bestämt oss för pool, och dragit igång med grävarbetet. Turligt nog ingen bergmassor som gömde sig under vår trista gräsmatta, däremot visade det sig att tomten (egentligen hela kvarteret) har höjds med ca 2m innan husen byggdes. Vår tomt höjdes tydligen med sprängsten kaliber stor, så det blev en del extra arbete och att få till exakt den måtten man tänkt sig från början är minst sagt en utmaning (det dyker alltid upp en sten modell större som stödjer upp en annan som i sin tur... osv osv).

Hur som. Ursprungliga planen var en 4x8m nedgrävd pool. På grund av ovanstående bekymmer med sten och att hålet på vissa ställen blev lite väl bred så började vi fundera på att satsa på större pool istället för att kosta på med en massa makadam för (delvis) motfyllning :) Efter lite diskussioner med några poolleverantörer lutar det åt 4,5m x 8,5m, då vi i så fall kan använda ett pooltak 4x8 (med innermått anpassad efter evt kantsten). Nu har vi hålet mer eller mindre redo och får plats med 4,5x8,5m, om än aningen tajt på vissa ställen. Denna vecka är det paus pga jobbresa osv, så läge att fundera och begrunda :)

Några funderingar vi har:

* Pooltak - väljer vi lågt och diskret (poolen ligger synligt från köket/matrummet) eller lite högre med mera utrymme inunder för bad under tak? Tak vi just nu funderar på är Nova Comfort och Leia. Vi snackade dock med en "granne" häromdagen som har ett Nova-tak, och han sa att om han skulle göra om något så skulle han välja högre tak, då han spenderar mycket tid sittandes under taket med en kopp kaffe och fötterna i vattnet. Dessutom hade han önskad sig mera altanyta under taket för att kunna sitta/hänga/ligga. Nu är vi inte så jättesugna på ett tak högre än Nova, däremot frågan med trädecket runtom... satsar vi på 4,5x8,5 så kommer taket att ligga väldigt nära intill kanten, vilket innebär att man sitter på skenorna när man sätter sig vid långsidan och går/springer på det när det hoppas in i poolen. Någon här som har liknande konstruktion och lust att kommentera? Bra/dåligt? Eventuella alternativ? Vi kan ju gå upp i storlek 5x10 eller evt 4x10 och skapa mera yta om sidorna, men just Nova verkar inte finnas i antracit i 5x10 och vi vill helst inte ha aluminiumprofiler. Klarglas kommer det vara i alla fall. Ett alternativ kan också vara att återgå till 4x8m förstås... Kantsten tänkte vi inte ha, utan trä hela vägen in till poolkanten (tjockare variant längst in mot vattnet för ökad stabilitet).

* Thermopool 2.0 vs Thermopool 3.0? Vi har fått in offerter med båda alternativ, var och hälsade på en butik som har 2.0 och fick ett jättebra intryck och en bra offert. Jag känner dock personligen att 3.0 blocken är snäppet vassare, man slipper kantduk och jag antar att 3.0 är en förbättrad vidareutveckling av 2.0. Tänker jag rätt eller fel? Samt kommer det i slutändan ha någon större betydelse?

* Jetstream - givet val eller slöseri med pengar? Syftet blir till 99% lek - vilken modell rekommenderar ni i så fall?

* Variabel pump - givet val eller slöseri med pengar?

Undrar även om ni generellt har några åsikter kring kvalitet av de olika leverantörer av t.ex pump och inverter - är det i slutändan mer eller mindre likvärdiga produkter som säljs av de olika butiker, eller är det vissa som sticker ut åt något specifikt håll?


Tacksamt för tips och synpunkter - detta blir en stor investering och vi vill givetvis försöka göra den så rätt som möjligt då vi inte vill göra om den :)

Hälsningar
//T

Poolgiganten

Utloggad Joachim PJ

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool Jam
    • Visa profil
SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #1 skrivet: september 18, 2020, 02:46:19:19 »
Hej och lycka till, håller på med poolbygge just nu, men kan inte svara på dina frågor, men hoppas på lite trafik i denna tråd, för din och min egen skull! Vi har vänner som har lite högre tak, som de upplever att det var värrt det då de badar under ofta vid skitväder och förlängd säsong. Vi bygger 4x8 thermpool med tak och stor terass, hade vi haft plats hade det blivit större, alla råd jag hört börjar med, "bygg så stor du får plats med" och det enda du kommer ångra är att du inte byggde större".
Vi måste inse att alla pooltak är inte speciellt snygga, men oxå att vi bor rätt nära polcirkeln. Mitt snabbråd så här innan färdigställande?  Så stor dom man har plats o råd till och tak om det finns i budgeten!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #2 skrivet: september 18, 2020, 18:01:46:46 »
Hej,

Har byggt en thermopool för några år sedan, en 2.0. Då fanns inte, så vitt jag vet, någon 3.0 så det är säkerligen en förbättrad variant. Jag tycker att 2.0 är väldigt smidigt och är fortfarande otroligt nöjd. Men om jag bygger igen blir det troligen den senaste versionen.

Gällande tak så vete tusan om jag skulle vilja ha ett "växthus" ovanpå poolen. Luftfuktigheten blir otroligt hög mm, jag tror inte man skulle trivas med att sitta därunder. Jag har ett "normalt" skjutbart tak som vi badar under då det är dåligt väder eller kallt ute. Men en fin sommardag åker taket av.

Jetswim - pass.

Pump med variabel hastighet kommer jag byta till den dagen min med konstant fart går sönder. Men då enbart av nördiga skäl. Investeringen har för lång återbetalningstid så tillvida inte elpriset ökar kraftigt.

Om du värmer med VP duger en on/off utmärkt. Energin som ackumuleras i poolen är så pass stor och med den goda isolering du får från både tak och vägg kommer minska dina variationer till den grad att en inverter blir meningslös. Själv har jag en frekvensstyrd BVP som i princip jobbar med konstant frekvens som en on/off med väldigt få kompressorstarter.
Annars rekommenderar jag att använda fjärrvärme, om du har den möjligheten, priset är mycket förmånligt under poolsäsong. Fjärrvärme har normalt överpriser men inte när poolen ska hållas varm.

Håller inte med helt om resonemanget runt storleken. Visst, den har betydelse men jag ångrar inte mitt val av en 3x6. Fast smaken är olika förstårs. Däremot måste jag slå ett slag för arr ha trappa, inte stege. Trappan är utan tvekan bästa platsen.

Hur tänker ni annars när det gäller vattenskötseln?
« Senast ändrad: september 18, 2020, 18:05:18:18 av leonard »
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MathiasS

SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #3 skrivet: september 19, 2020, 14:44:17:17 »
2.0 och 3.0 är ju något hittepå av en enskild leverantör. Det finns ju många olika leverantörer av väggblock och de skiljer sig i hårdhet osv. Tex poolstore har säkert reviderat sin Thermopool tio gånger sedan jag köpte 2012 (min gissning). Annat fabrikat på blocken, annan lösning på väggmatta osv.

Jag skulle välja något som inte behöver mattor och annat bakom linern, det kan strula rejält när det är dags för linerbyte. Man måste då också ha relativt hårda block som inte får avtryck från fötter etc. Jag tror att alla leverantörer har utvecklat sina pooler åt detta håll idag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #4 skrivet: september 19, 2020, 16:19:30:30 »
Nu är ju inte väggmattan till bara för snyggt , den ska även hindra att mjukgöraren i Linern från att vandra till termoblocken
« Senast ändrad: september 20, 2020, 11:16:08:08 av 25° i vattnet »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #5 skrivet: september 19, 2020, 19:44:31:31 »
Bra kommentarer.

Min simtränare kostade mycket pengar. Ingen använder den. Vidare klarglas som tak ger en kortare badsäsong än "fulare"kanalplasttak.

Tror frågan handlar mer om estetik än bad?

Vidare ett lägre pooltak håller värmen mer än ett högre pooltak.

Vilket betyder att det krävs mycket mer uppvärmning för att hålla behaglig temperatur i vattnet.


Så ett estetiskt pooltak man kan fika under eller ett lägre som håller värmen och kräver mindre uppvärmning tolkar jag detta som?

Jag valde själv bort det estetiska med klarglas. Vidare ett högre tak.

Anledningen är att vi vill ha varmt vatten och bada i. Är vattnet för kallt vill ingen bada. Då har man tappat syftet med bad? Då är poolen bara estetik?

Roger





Utloggad TePeL

SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #6 skrivet: september 20, 2020, 16:40:10:10 »
Tack för svaren, uppskattas enormt :)

Gällande tak så kommer vi nog inte satsa på något som är högre och mer växthuslikt än t.ex Nova Comfort. Däremot finns ju alternativet Leia, som är snyggt (och avsevärd dyrare) och har fördelen (?) att den har hjul på ena sidan, så man slipper skenor där. Däremot är den tämligen lågt framförallt de lägsta sektionerna. Barnen brukar ha en massa flyttande saker i vattnet som de dessutom själva vill vara uppepå, så då förmodar jag att Leia inte funkar särskild bra. Någon med erfarenheter?

Angående skötsel av vattnet så har vi inte riktigt bestämd ännu. Satt och kollade på sådan automatiska grejer till klor och pH. En robot kommer det i alla fall att bli.

Pumpen blir något i stil med denna: https://poolstore.se/p/x-serien-inverter/ (X30 eller om det var X40 för vår poolstorlek). Dessa är kanske overkill men kommer inte gå särskild mycket, som jag har förstått.


Detta med väggmattan eller ej tycker jag däremot är en väsentlig fråga. Poolstore har Thermopool 2.0 och där krävs en väggmatta. Poolgiganten/folkpool har härdade block där ingen sådan behövs. Här är det alltså klart fördelaktigt att ha härdade block så man slipper väggmatta?

Utloggad Moana

SV: Lite funderingar inför beställning av (Thermo)pool
« Svar #7 skrivet: september 20, 2020, 18:55:24:24 »
Som jag förstått det är 3.0 samma som P80, vilket är det vi har. Vi har ändå matta på båda golv och väggar och det är vi glada för för den är skön att gå på.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan