VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Helt ny vad gör man?  (läst 2418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #10 skrivet: augusti 23, 2020, 12:11:34:34 »
Om du har bra kontakter på grävning och betong är det ju bara att köra på - thermopoolens enda nackdel är kostnaden för betong. I övrigt är det ett bra val eftersom den är byggt av standard byggmaterial, och inga special väggmoduler.

Av alla varianter av thermopool, välj en som har så hårda frigolitblock att det inte behövs matta etc på insidan för att undvika hälavtryck. Vet inte vilken leverantör det är idag.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #11 skrivet: augusti 23, 2020, 13:42:40:40 »
Min kommer från Poolstore, har inga hälavtryck. De kanske har hårdare än de andra.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad 62ragtop

SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #12 skrivet: augusti 24, 2020, 10:45:22:22 »
Tack igen för bra svar 🙏
Mecklare = Mäklare (kommer från Kjelle Berqvist succé Mecklarna på SVT) 😉

Jag har bra kontakter på grävning, betong, och el.

Är det ”bättre” att gjuta en thermopool? (in the long run)

Sett några olika fabrikat och är alla lika eller är nåt bättre eller sämre.

När det gäller trapp, rekommenderar ni det framför stege?

Har försökt att läsa mig till ang färdiga baljor som man ställer ner. Vi har ju B.la en känd leverantör här i Sundsvall som heter Miamipool.

Kommer göra mkt av miljöjobbet själv när det kommer till trallen mm.

Är min budget fortfarande för snäv då och behöver jag sälja av några av mina inre organ för att få råd tror ni? 😂

Insåg försent att ditt nickname antydde till vilken slags bostadsexpert du är...  ;D

Egentligen så är det inte så krångligt att börja få ett hum. Har du kontakter på grävning, betong, el etc så är det bara att börja ställa frågor.

Likaså gällande trall. Det är bara ut i trädgården och börja mäta ytan och då kan du säkerligen antingen räkna på det själv, eller få hjälp av din lokala bygghandel att räkna på materialåtgång.

Sen brukar dylika projekt vara kantade av val (!) som du börjar märka. Val som antingen gör bygget dyrare, eller "mindre dyrt".

Det finns säkert folk som har byggt pool och pool-miljö för 200-250tsek, men då skulle jag säga att man har antingen bra kontakter på grävning, fyll, schaktmassor, och så har man säkerligen gjort mycket jobb själv.

Vårt "pool-paket" (balja, cirkulationspump, sandfilter, saltklorinator, värmepump, alla slangar, diverse småprylar, 75kg salt och pooltak) gick på ganska prick 200tsek. Då fick vi det levererat till tomten. Så det var 200lax ut med bara en massa prylar i trädgården och i garaget... <antman>

Därefter kom det leveranser med trallvirke, bärlinor, reglar, panelvirke till teknikrummet. Sjumiljardertusen skruvar av syrafast modell.

Jag vet helt ärligt inte vad vår slutnota blev då vissa inköp och arbetsmoment gjordes av/via en till familjen närstående firma... Men jag skulle tippa på att vi landade i häraden 400tuss för hela vårt pool-bygge med tillhörande "miljö"...

Trapp rekommenderar jag alla dagar i veckan. Men kikar du på det så är det också ett val (!) som gör att kostnaden kan öka i ditt projekt.

Pool-tak. Jag rekommenderar det (var tveksam först). Likaså där, det kommer vara en betydande post i din budget, och en post som är där oavsett vilken typ av pool du väljer.

Ett annat tips: Gör gärna lite due-dilligence på den leverantör du tillslut väljer. Det finns en (hel) del lycksökare i pool-branschen som lovar brett men håller tunt, och i vissa fall även kantade av konkurser och dåligt utfört arbete eller tveksamma produkter och leveranser, eller utfästelser av bättringsarbeten som aldrig blir av...

mvh

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #13 skrivet: augusti 24, 2020, 12:43:40:40 »
Hej!
Jag måste nog tyvärr vara lite mer negativ.
Visst finns det möjligheter att bygga pool för under 250 000kr.
men ditt projekt som du verkar vilja utföra kommer nog inte gå under 400 000 tyvärr.
Sen kan du ju självklart dela upp kostnaderna lite och kanske vänta med vissa saker som tex pooltak för att installera det senare. dock behövs det ju någon annan typ av täckning under tiden.

jag gjorde det mesta själv förutom grävningen, sen tillkom kostnaden för beton på 34 000 och totalt allt som allt ink altan på 170kvm så landade jag väldigt nära 400 000.
då pratar vi thermopool med mosaikliner värmepump tak och rostfria detaljer.
Utav dom 400 000 är ca 100 000 bara poolpaket exkl betong
pooltak 120 000
värmepump 20 000
grävning 60 000

så det tickar ju på, sen beror det på om du har någonstans att göra av massorna du gräver bort oxå för även det kan bli en tråkig post.

Ska tilläggas att jag byggde 4x8m pool så det blir ju lite dyrare än 3x6 men ändå det drar iväg.

Om du kollar på din egen fastighet hur mycket skulle du själv säga att värdet ökar om du anlägger pool? bara kul info från en mäklare
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Mecklarn

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #14 skrivet: augusti 28, 2020, 01:28:46:46 »
Tack för alla svar 🙏
När det gäller frågan om en pool höjer värdet på era kåkar, så finns inget generellt svar på det.
Min personliga uppfattning är att här i Sundsvall så har vi ganska billiga hus jämfört med er som bor i större städer.
Om jag säljer ett ”billigare” hus så påverkar det bara priset negativt, då många ser det bara som en hög driftkostnad.
Tittar vi på kåkarna som kostar lite mer deg, så är det lite åt andra hållet.

Mitt korta enkla svar är bara: ”-för rätt köpare är en pool värdehöjande” 😊

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #15 skrivet: augusti 28, 2020, 09:31:02:02 »
OM inte 3 X 6 m är ett krav så finns det ju klipp att göra, t.ex
https://miamipool.se/produkt/kampanjpool-lagoon-7088-l1/

108000 kr för en stor pool med trappa.
Tillkommer grävning, montering, trall och pooltäckning.
Rätt gjort borde du kunna komma undan med mindre än 200k kan jag tycka.
Jag skulle i alla fall fixa det, men jag skulle å andra sidan göra rätt mycket själv.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #16 skrivet: augusti 29, 2020, 07:51:50:50 »
Pooltak till 7x8,8 pool blir DYRT och kommer att äta upp hela besparingen. Vad kommer en ny liner till den att kosta om 10-15 år? Finns företaget kvar då? Det går ju att platssvetsa en liner då men det kostar ju också mer till än så stor pool jämfört med de vanliga storlekarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Helt ny vad gör man?
« Svar #17 skrivet: augusti 29, 2020, 08:54:32:32 »
Jo visst har du rätt i det, men det var mer menat som ett exempel.
Annat exempel, Ellipspools Sarah Sjöströmpool 99 900 kr för 3 X 6 meter.
Tillkommer värme och pooltäckning, ca 50 000 kr om man inte väljer tak.
Bygger man själv så borde man klara sig med mindre än 200 000 kr om markförhållandena inte är särskilt dåliga.

Komplett paket miamipool med värmepump och ribcover strax under 137 000 kr.

Kompletta poolpaket för 100 - 150k är ju inga större problem att hitta, frågan är bara vad det kostar att bygga den.

Skall man köpa alla tjänster finns nog knappt någon pool på marknaden som går bygga för mindre än 200k.


Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag