Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny betongpool med overflow, covrex  (läst 3674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad panterlo

Ny betongpool med overflow, covrex
« skrivet: augusti 15, 2020, 19:42:26:26 »
Hej,

Någon som har någon feedback på denna poolritning jag gjort ? Har byggt pool förut men inte med overflow och covrex / lamell skydd. Hade tänkt mig antingen 6x12 alt. 5x10 med djupdel. Har valt att lägga overflow längs ena långsidan då det är mot "vattnet". Hade tänkt mig gjuta hela poolen i betong (plats gjuten). Har hört att "andra oroar sig för overflow längs långsidor på grund av avkylning" men vet inte om det är sant eller inte för det går ju att stänga av poolpumpen nattetid ändå.



Poolgiganten

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2020, 20:26:42:42 »
Hej
Ser spännande ut, men du har ett bra jobb med å forma detta projekt vattentätt.
Jag gjöt hela baljan först för att sen gjuta i en beachhylla å trappsteg.
Enklare å få det tätt

Utloggad panterlo

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2020, 20:36:55:55 »
Ska linersvetsa så borde inte vara något problem men ändå en hel del formade  <dontkn>

Utloggad Mickelin

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2020, 21:15:01:01 »
På den här sajten hittade jag en del nyttig information om overflow, hur det funkar och vad man bör tänka på: https://creationsconseilsmorana.com/en/the-infinity-pool-construction-a-technique-within-everyones-reach/

Det tycks finnas två skolor: de som förespråkar en separat pump för overflow-funktionen och de som menar att man kör den istället för en vanlig pump. Tänk igenom hur du vill ha det. Ska det bara rinna över lite över kanten när någon hoppar i eller vill du kunna dra igång ett mindre vattenfall som en snygg effekt? Det bestämmer också hur hög fallhöjd du ska ha ner till rännan. Om du väljer en-pumpslösning kan det vara idé att satsa på en med variabel hastighet.

Viktigt är också att dimensionera bufferttanken korrekt, ha korrekta nivågivare och att ha automatisk påfyllning av nytt vatten för att kompensera avdunstning och spill.

Här är ett par andra bra länkar:
https://watershapes.com/pools-spas/water-in-transit.html
https://aquamagazine.com/builder/pocket-guide-the-vanishing-edge.html

Utloggad panterlo

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2020, 11:30:59:59 »
Tack för alla tips. Anlitade faktiskt  https://creationsconseilsmorana.com som jag fick en bra ritning ifrån. Men det som oroar mig och även betongkillarna som ska göra detta är gjutningen av golvet i olika nivåer med släntning. Någon som har erfarenhet av detta och kan komma med förslag hur man hanterar denna typ av gjutning eller ska begära att man istället har raka 90 graders vinklar mellan djupdelar ?


Utloggad Mickelin

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2020, 07:42:16:16 »
Kolla Pooldrömmarens byggtråd. Han är en av mycket få på forumet som har gjutit betongpool med djupdel.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9077.msg68254#msg68254

Utloggad Mickelin

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2020, 09:06:17:17 »
 Jag håller på att planera ett liknande bygge, med overflow/infinity-kant längs långsidan. Mitt största bekymmer är hur det ska funka med ett pooltak. Även om man har ett tak med enkelskena på den andra sidan, så måste ju taket kunna kunna rulla på overflow-sidan. Har du funderat på det? Eller har du inte tänkt ha tak, bara lameller?

Utloggad panterlo

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2020, 10:17:25:25 »
Såg Pooldrömmarens tråd och har visat den för en konstruktör och betongarbetare och de rekommenderar inte att man gjuter så, istället ska man gjuta en full "platta över hela poolen" på lägsta punkten och sedan mura och gjuta ovanpå. Risken är annars att man får förskjutningar i betongen likt det Pooldrömmarens tråd... men jaja det är vad folk säger och man ska inte tro på allt.

Gällande tak så är det sant att man kan glömma det. Har byggt två pooler tidigare med tak och man tänkte "ah, då badar man mera" men det gör man inte. Kanske man badar en gång under taket per säsong och inte ens barnen tycker det är kul att bada under taket.

Så istället finns ett Covrex lamellsystem som har speciella hjul du kan beställa för långsidan så du kan "frilägga" delar för overflow rännan.


Utloggad Mickelin

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2020, 16:57:10:10 »
Hm, tål att tänka på. Mycket pengar för ett tak också. Ska kolla på covrex. Kräver väl då vinterplåtar antar jag?

Utloggad panterlo

SV: Ny betongpool med overflow, covrex
« Svar #9 skrivet: augusti 23, 2020, 19:13:23:23 »
Helst ja, och de är ett helvete att hålla på med och förvara någonstans på sommaren. Lamellerna tål snö men slits.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan