Svaret på grundfrågan är enkel, läckan ska självklart åtgärdas.
Tipset om avlastning är också bra, det kan göras på olika sätt, jag byggde ingen konstruktion själv utan fyllde upp med sand som jag vattenpackade och det har fungerar i 24 år nu.
Att sätta in någon form av stödregel av trä kan också vara en bra lösning, hellre lite spänning "uppåt" på kopplingen när du återfyller än det omvända.
Köp riktigt PTFE gängtejp av lite tjockare typ så behöver du inte linda 50 varv för att det ska bli tätt.