VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vedpool/Modulpool  (läst 42395 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #20 skrivet: oktober 17, 2021, 21:03:07:07 »

Tyvärr funkade inte länken, har du tips på pump och filter?
Tack för tipsen! Beställde du med skimmern på din pool?

Hej,

Ja, vi köpte med skimmer.

Vi använder följande filter och pump, funkar fint. Använder ”filterbollar” istället för sand.

https://primastarpool.se/sandfilter/sandfilter-med-poolpump/optima-0-50-0-33-hk-micro/

Värmer med Pahlen Aqua 9kw. Men skulle funkar med lägre effekt då vi alltid har den varm. Fördelen med stark värmare är att den värmer snabbare, men 6kw hade absolut räckt skulle jag säga.

Poolgiganten

Utloggad Addee

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #21 skrivet: oktober 20, 2021, 22:34:30:30 »
Hej,

Ja, vi köpte med skimmer.

Vi använder följande filter och pump, funkar fint. Använder ”filterbollar” istället för sand.

https://primastarpool.se/sandfilter/sandfilter-med-poolpump/optima-0-50-0-33-hk-micro/

Värmer med Pahlen Aqua 9kw. Men skulle funkar med lägre effekt då vi alltid har den varm. Fördelen med stark värmare är att den värmer snabbare, men 6kw hade absolut räckt skulle jag säga.

Grymt! Okej ska kolla på det, tänkte köpa med deras lock som finns. Vad skulle du uppskatta förbrukningen för el för att hålla den varm vintertid?

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #22 skrivet: oktober 21, 2021, 13:03:00:00 »
Grymt! Okej ska kolla på det, tänkte köpa med deras lock som finns. Vad skulle du uppskatta förbrukningen för el för att hålla den varm vintertid?

Vi har kört med ett hemmabyggt lock som inte varit speciellt tätt. Då uppskattar jag kostnaden till ca 1200kr när det är ett gäng minusgrader.

Nu har vi ett mycket bra lock så i vinter lär det förbruka mindre el.

Vi köpte lock på kuben.se. Locket som vedpool sålde var enligt säljaren lite större än själva poolramen vilken innebär att locket ej skulle ligga tajt mot om poolen hamnar lite lägre än trallen. Vårt lock passar nu exakt vår ”poolram”

Utloggad Marzzz

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #23 skrivet: mars 16, 2022, 18:47:51:51 »
Hej!

Vi har precis köpt en Aristokrat-oval med trappa. Lite frågor!  Hur har ni fått spa:t i våg? Den sprutade isoleringen är wobblig undertill.. Har ni ställt spa:t på backen och sen låtit altanen stöttat upp sidorna?  :). Och vad limmade ni cellplasten med för lim på den sprutade isoleringen?

Mvh Martin
« Senast ändrad: mars 16, 2022, 19:46:46:46 av Marzzz »

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #24 skrivet: mars 17, 2022, 08:15:04:04 »
Hej!

Vi har precis köpt en Aristokrat-oval med trappa. Lite frågor!  Hur har ni fått spa:t i våg? Den sprutade isoleringen är wobblig undertill.. Har ni ställt spa:t på backen och sen låtit altanen stöttat upp sidorna?  :). Och vad limmade ni cellplasten med för lim på den sprutade isoleringen?

Mvh Martin

Hej,
Om jag minns tätt använde vi någon form av Hybridskum för att få skivorna att fästa.

Vår pool står på otroligt hårt packad sand. På sanden skyfflade vi på en del massa för att få den i våg. Men tyvärr har den satt sig en del i det materialet så nu är den inte helt 100 längre. Rekommenderar starkt att fylla upp den och låta den stå en tid innan ni gör resten av jobbet. Med facit i hand skulle vi lagt extra tid på det. Nu är det svårare att lösa även om det går.

Trallen ska ej ha något med poolen att göra, det bäddar för problem.

Utloggad Marzzz

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #25 skrivet: mars 17, 2022, 08:35:23:23 »
Tack för svar!

Jag har läst att man kan använda sig av lågexpanderande stenlim, kanske får testa det.

Ang trallen, det jag tänkte på var mest om ni reglade upp runt om så att reglarna ger stöd, eller om ni gjorde som manualen beskriver att avsluta reglarna ca 5cm ifrån spa:t.

Mvh Martin

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #26 skrivet: mars 17, 2022, 17:48:38:38 »
Tack för svar!

Jag har läst att man kan använda sig av lågexpanderande stenlim, kanske får testa det.

Ang trallen, det jag tänkte på var mest om ni reglade upp runt om så att reglarna ger stöd, eller om ni gjorde som manualen beskriver att avsluta reglarna ca 5cm ifrån spa:t.

Mvh Martin

Då är jag med,
Nej, våra reglar ligger ej dikt mot poolen och rör sig inte ut fläcken. Förutom att den som sagt lyckats sätta sig en del.

Utloggad Marzzz

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #27 skrivet: mars 29, 2022, 15:36:29:29 »
Ny fråga! Har du några foton och beskrivningar på hur du gjort ditt "pumphus"? Och hur du skyddat det?

Mvh Martin

Utloggad Wesslan83

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #28 skrivet: april 01, 2022, 13:42:11:11 »
Ny fråga! Har du några foton och beskrivningar på hur du gjort ditt "pumphus"? Och hur du skyddat det?

Mvh Martin

Hej, väldigt basic.


Utloggad irbe

SV: Vedpool/Modulpool
« Svar #29 skrivet: juni 09, 2022, 10:33:31:31 »
Hej, ny i detta forum och ny ägare till en Vedpool Exclusive. Vilken bra tråd!

Mycket nöjda med poolen och vi kör deras standardpump, cartrigde-filter och värmare. Upplever dock att vattnet inte blir "helt klart". Har funderat på aktivt syre eller brom. Har pratat med Modulpool, men tänkte även höra här om andra med Vedpool har tips på hur ni håller vattnet med bra värden och "klart" utan klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan