VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma med golvvärme?  (läst 2721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fresan

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2021, 23:17:47:47 »
Fråga och motivering finns längre upp i tråden. Tanken är att bygga och koppla en liten pool till fjärrvärme året runt. Tilläggas bör kanske att jag är amatör i sammanhanget pool..  ::)

Efter mer sökande: finns exempel på detta utomlands (googla "hydronic pool heating"), och vanliga golvvärmerör används för snösmältning med 300 W/m2.

För att sova gott om natten behöver man rimligen frostskydd i slingan, och alltså en extra VVX i centralen som kostar.. Så även om röret i sig är relativt billigt och håller länge så behöver man räkna mer på det här..

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värma med golvvärme?
« Svar #11 skrivet: augusti 26, 2021, 05:28:25:25 »
Jo jag såg det, men trodde det fanns andra bakomliggande tankar.

VVX behöver inte vara inomhus. Se till att ingen av kretsarna fryser.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Värma med golvvärme?
« Svar #12 skrivet: augusti 26, 2021, 15:56:16:16 »
Hej,

Valde själv en luft vatten värmeväxlare.

Anledningen var att slippa en extra central och extra rördragning.

Är nöjd med min lösning. Har en granne som har fjärrvärme som värmer sin pool. Av någon anledning verkar det vara svårt att få upp temperaturen.

I princip är det ingen skillnad på fjärrvärme och värmeväxlare/luft. Hoppas Rickard kan förklara?

Att värma betong eller vatten och skillnad kan man alltid diskutera?
Har en keramisk kärna i min pool och 7cm isolering runt om.

Min upplevelse när temperaturen sjunker är att materialet värmer vattnet i sin omgivning.

Vilket betyder att den nedre delen av poolen känns varmare än övrigt vatten. Kanske helt naturligt?

Så oavsett uppvärmning är isolering är en mycket viktig faktor.
Oftast är enkla lösningar lättast.

Har själv funderat på att ge energi till min värmeväxlare från husets energirika frånluft.

Men har en utomhuspool och denna uppvärmning är kanske inte helt pålitlig vintertid.

För det krävs andra lösningar.

Med vänlig hälsning
Roger

Utloggad hemirg

SV: Värma med golvvärme?
« Svar #13 skrivet: augusti 27, 2021, 08:44:45:45 »
Jo jag såg det, men trodde det fanns andra bakomliggande tankar.

VVX behöver inte vara inomhus. Se till att ingen av kretsarna fryser.
Håller med dig. Varför krångla till det? Värmeväxlaren kan vara där pumpen och filtret finns. Antingen kan man se till att slingan ut kan tömmas på hösten eller så använder man en värmekulvert i PE som tål att frysa. Men de är rätt dyra, så det drar snabbt iväg i pris om det blir långa avstånd.
Värmer själv poolen med fjärrvärme och tycker att funkar mycket bra, ljudlöst med konstant temperatur. Jag har dock pooltak. Men det är bara i ett fåtal kommuner som det lönar sig med fjärrvärme mot en värmepump och jag bor i en av dessa. Installationen av en fjärrvärmeväxlare, som man inte bör göra själv, blir inte så mycket billigare än en värmepump.
« Senast ändrad: augusti 27, 2021, 08:55:00:00 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag